עידן עופר גייס 650 מיליון דולר באג"ח - להחלפת חוב בנקאי

הגיוס התבצע באמצעות הנפקת אג"ח בחברת CDA הפרואנית של אי.סי פאואר ■ בשבוע שעבר השלימה החברה האחות של CDA הנפקה לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל לפני הכסף

עידן עופר ממשיך בארגון הפיננסי של קנון. אמש הודיעה החברה שהשלימה גיוס עבור חברת CDA הפרואנית שבשליטתה של 650 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח שיחליפו חוב בנקאי לקונסורציום בנקים בחו"ל. המשמעות: החלפת חוב בנקאי יקר בחוב אג"חי זול יותר.

ההערכות בשוק ההון המקומי היו כי לאור הנזילות הגבוהה של המוסדיים בישראל והביקושים הערים להם זכתה החברה בהנפקת OPC (זרוע האנרגיה הישראלית של קבוצת עידן עופר), תתבצע ההנפקה לפחות בחלקה בישראל. אולם החברה אף לא שקלה את הנושא והעדיפה לבצע את הגיוס באמצעות הנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים בחו"ל בריבית של 4.125% שתעמוד לפירעון באוגוסט 2027 בחו"ל.

חברת CDA היא הזרוע של קנון בפרו והיא למעשה מייצרת חשמל בשוק המקומי. החברה עומדת לפני פירעון של קצת יותר מ-590 מיליון דולר לקונסורציום בנקים שכולל את SUMITOMO MITSUI,  THE BANK OF NOVA SCOTIA ו-SCOTIABANK PERU. ההלוואות שנטלה החברה מהבנקים הללו מגיעות, כאמור, למועד פירעונן והריביות של ההלוואות הללו נעות בטווחים של 2.75% ל-6.25%.

יש לזכור כי אי.סי פאואר, החברה הבת של קנון, ניסתה להנפיק לפני מספר חודשים בארה"ב לפי שווי של כ-1.2 מיליארד דולר. החברה זכתה לביקושים דלים ולכן התחילה בגיוס בחברות הבנות התפעוליות כשהפעילות של החברות הבנות בדרום/ מרכז אמריקה ובישראל נחשבות לאטרקטיביות.

בשבוע שעבר השלימה OPC, הזרוע הישראלית של החברה, הנפקת מניות שלוותה בחיתום מלא של החתמים, חיתום שלא היה בו צורך לאור העובדה כי בשלב המוסדי זכתה החברה לביקושים ערים. לפני השלב הציבורי של ההנפקה הודיעה ועדת הריכוזיות כי לא תאפשר המשך פיתוח של תחנות כוח פרטיות של החברה בישראל בשל ריכוזיות משקית גבוהה של הקבוצה בישראל.

CDA הפרואנית

CDA שמוחזקת ב-75% על ידי אי.סי פאואר, היא החברה שמרכזת את פעילות האנרגיה של אי.סי פאואר בפרו. CDA היא חברה נכדה לקנון, חברה בת ל-אי.סי.פאואר וחברה אחות לOPC הישראלית. החברה הקימה פעילות שמייצרת חשמל בהיקפים משמעותיים של 510 מגה וואט בהשקעה כוללת של שתוקצבה בהיקף הכספי המשמעותי של 959 מיליון דולר.

כדי לממן את הקמת הפרויקט לקחה החברה מימון בנקאי מקונסורציום בנקים בהיקף כמעט 600 מיליון דולר (מסגרות ההלוואות הללו הועמדו בשנת 2012) ויתרת ההשקעה, כ-328 מיליון דולר הועמדו כהון באמצעות השקעה במניות. במהלך השנים מימשה החברה את המימון הבנקאי והיום היא נערכת, כאמור, להחלפת החוב הבנקאי היקר בחוב אג"חי שניתן להניח כי יהיה זול יותר.

יש לציין כי OPC, שהיא חברה ישראלית שמדורגת בדירוג A מינוס, הונפקה לפני מספר חודשים (בחודש מאי) בריבית של כ-4.5% שיורדת מעט מאחר והאג"ח הפכו סחירות, כך שנראה שיהיה קשה לעופר להוזיל את הריבית ביחס לריבית הבנקאית שההלוואות עומדות בהן כרגע. יחד עם זאת, היתרון בלהעביר את החוב הזה לציבור הוא העובדה כי ניתן לקבל פריסה נוחה יותר לחוב.