איך תיראה מערכת מיון המזוודות העתידית בנמלי התעופה?

התעשייה האווירית הציגה לאחרונה מערכת רובוטית חדשנית לטיפול בכבודה בשדות תעופה - ללא מגע יד אדם

מזוודה/  צילום: Shutterstock
מזוודה/ צילום: Shutterstock

למרות הגידול העולמי במספר הטסים - מספר המזוודות האבודות קטן מדי שנה. לפי ממצאי SITA, הנתונים עומדים על 5.73 מזוודות אבודות לכל 1,000 נוסעים - ירידה של 12% ביחס לשנה קודמת וירידה של 70% במבט על פני 10 שנים - זאת כאמור חרף הגידול העולמי במספר הנוסעים, שנאמד בשנת 2016 על 3.77 מיליארד איש.

הנתונים הללו צפויים להמשיך ולהצטמצם בעקבות תקנות IATA, המחייבות את חברות התעופה החתומות בארגון (מדובר ב-80% מכלל המובילים האוויריים בעולם באזרחי) לעקוב אחר כל תיק ומזוודה שמוסר הנוסע ב-4 נקודות שונות - מעמדת הצ'ק-אין, בעת העמסת הכבודה על המטוס, בעת מעבר בין טיסות במקרה של קונקשן ועם הנחיתה ולפני מסירת הכבודה לנוסעים.

יצוין כי השלב שבו נעלמות מרבית המזוודות האבודות מתרחש בטיסות קונקשן - בשנת 2016 כמעט מחצית מהמזוודות שנעלמו או שהגיעו באיחור לידי הנוסעים היו במקרים של טיסות שכללו עצירת ביניים. לצד אי-הנוחות לנוסעים שכבודתם לא מגיע במועד או בכלל - גם חברות התעופה נושאות בנטל כלכלי, שבשנת 2016 הוערך ב-2.1 מיליארד דולר כפיצוי במסגרת פרוצדורת השבת המזוודות לבעליהן.

תקנות IATA צפויות להיכנס במהלך 2018, והן יחייבו את חברות התעופה ואת נמלי התעופה להיערך בהתאם. חלקן כבר שדרגו את המערכות שלהן, דוגמת קאטאר איירוויז שמיישמת את התקנות בנמל הבית, נמל התעופה חאמאד.

בהתאם להיערכות של נמלי התעופה, הציגה לאחרונה התעשייה האווירית מערכת רובוטית חדשנית לטיפול בכבודה בשדות תעופה, אחרי שזכתה במקום הראשון בתחרות "אתגר התעופה 1" (Aviation Challenge 1) שנערכה על-ידי רשות שדות התעופה בסינגפור (CAAS) בשדה התעופה המקומי צ'אנגי. במסגרת התחרות הגישו 20 חברות פתרונות לטיפול רובוטי בכבודת הנוסעים, חמש מתוכן זכו לפתח מדגימים, והתעשייה האווירית זכתה היום במקום הראשון. פירוש הזכייה אינה בהכרח התקנת הרובוט שנמל התעופה המתקדם בסינגפור - אולם יש להניח כי זה יהיה הצעד הבא והמתבקש.

המערכת שהוצגה - וכנראה שהיא משקפת את העתיד בתחום טעינת ופריקת כבודה בטיסות נכנסות ויוצאות - פועלת בצורה אוטומטית ללא מגע יד אדם, ובכך היא מבטיחה למזער את מספר המקרים של נזקים בכבודה ואובדנה. למעשה, המערכת מחליפה את עבודת הסבלות, ועל כן היא צפויה לייעל משמעותית את תהליכי ההעמסה והפריקה.

איך עובדת המערכת? בשלב ראשון נסרקת הכבודה בעזרת סנסורים, ופרטיה נשלחים אל מערכת ממוחשבת המאפשרת מעקב אחריה. משם עוברת הכבודה תהליך מיון אוטומטי בעזרת לוחות המותקנים על המסוע, ומכוונים כל מזוודה אל טיסת היעד הרלוונטית לה. בסופו של המסוע מועמסת הכבודה על עגלת הטענת המזוודות בעזרת זרוע רובוטית המרימה כל מזוודה בצורה עדינה ומניחה אותה בעגלת המטען. סנסורים המוצבים לצד עגלת המטען סורקים את העגלה ושולחים תמונה תלת-ממדית למערכת הממוחשבת המשקפת את ממדי העגלה. המידע מועבר אל הזרוע הרובוטית, וזו מסדרת את המזוודות בהתאם.

בנוסף הציגה התעשייה האווירית מערכת לפריקת כבודה בטיסות נכנסות. המערכת פועלת על-ידי מנוף שמרים את עגלת הכבודה ומטה אותה הצידה אל המסוע. הכבודה נשפכת מן העגלה ישירות אל המסוע בעדינות ובזהירות בעזרת לוחות גדולים המווסתים את קצב הפריקה. הכבודה כולה נפרקת מן העגלה אל המסועים בתוך דקה ללא מגע ידי אדם - כלומר טיפול הכבודה נעשה בלחיצת כפתור וללא צורך במאמץ פיזי.

לפי התעשייה האווירית, המערכת הרובוטית מאפשרת להעלות את מכסת הפריקה של עגלות הטענת המזוודות בכ-600%, כשהיא כאמור מבצעת מיון, העברה ומעקב אחר הכבודה

סרטון המדגים את המערכת:

https://m.youtube.com/watch?v=IeyEMpLPWv8&feature=youtu.be