מסלול ירוק יאפשר לחברות ממשלתיות להשקיע בסטארט-אפים

לפי היוזמה, החברות הממשלתיות יוכלו גם להקים חברות טכנולוגיות בהליך מזורז ■ המסלול הירוק יאפשר לחברות ממשלתיות להשקיע עד 10% מהונן העצמי בחברות טכנולוגיה הנמצאות בשלב הבטא סייט או אחריו – כל עוד אלה רשומות בישראל

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

חברות ממשלתיות וחברות-הבת שלהן יוכלו לרכוש מניות ואופציות בחברות טכנולוגיה בתחומי פעילותן ללא צורך בקבלת אישור ממשלה, כך יוזמים משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות. היוזמה מותנית באישור הממשלה.

לפי היוזמה, החברות הממשלתיות יוכלו גם להקים חברות טכנולוגיות בהליך מזורז. המסלול הירוק יאפשר לחברות ממשלתיות להשקיע עד 10% מהונן העצמי בחברות טכנולוגיה הנמצאות בשלב הבטא סייט או אחריו - כל עוד אלה רשומות בישראל או שיש להן פעילות משמעותית בישראל. מטרת האחזקה הוגדרה "הטמעת הטכנולוגיה שמפתחת חברת הטכנולוגיה בחברה הממשלתית". במקרה שהמטרה לא תושג, החברה הממשלתית תממש את מניותיה.

המצב החוקי כיום מחייב חברות ממשלתיות לקבל את אישור הממשלה לרכישת מניות בחברות שאינן ממשלתיות. הדרישה הזו הקשתה עד כה מאד על חברות ממשלתיות לרכוש מניות בחברות זרות, משום שקבלת אישור ממשלה לעסקה אורכת חודשים רבים ועשויה להתארך לשנים, למשל במקרה שהממשלה התחלפה בינתיים.

לפי היוזמה, גובה האחזקה של החברה הממשלתית בחברת הטכנולוגיה יוגבל ל-20% ממניות החברה, כדי להבטיח שחברת הטכנולוגיה לא תהפוך לחברה ממשלתית בעצמה. כדי להגביל את הסיכון של החברה הממשלתית בהשקעה בחברת היי-טק צעירה, תוגבל החשיפה של החברה הממשלתית לחברת טכנולוגיה בודדת ל-3% מהונה העצמי של החברה הממשלתית.

רשות החברות הממשלתיות הפיצה הבוקר (ד') להערות החברות הממשלתיות את התוכנית לקידום ענף ההיי-טק המקומי באמצעותן. מאחורי המהלך עומדת הכרה בכך שהחברות הממשלתיות הישראליות משקיעות מעט מדי בחברות היי-טק מקומיות, בין היתר בגלל חשש מביקורת מצד גופים כמו מבקר המדינה או היועצים המשפטיים על כך שבחרו לעבוד עם גופים שאין להם ניסיון קודם. מצד שני, הצלחתן של חברות סטארט-אפ ישראליות בחו"ל מותנית במידה רבה בכך שיוכיחו כי הטכנולוגיה שלהן מיושמת ומופעלת קודם כל במדינת המוצא שלהן, כלומר בישראל.

לצורך מימוש המדיניות יוקמו בכל 17 החברות הממשלתיות העיקריות מערכי חדשנות, שיכללו יחידת חדשנות ארגונית בראשות מנהל בכיר בדרגת סמנכ"ל, צוות עובדים בעלי רקע בניהול פרויקטים טכנולוגיים ואנשי פיתוח עסקי עם רקע בעולם היזמות.

על-פי החוזר שהופץ, מטרת היחידה תהיה לגלות "חשיבה ואוריינטציה חדשנית, היכרות עמוקה עם פעילות החברה ואופיה. חברות הפועלות בתחומים כמו תחבורה, אנרגיה ותשתיות אחרות זקוקות מאד להשקעות של חברות ישראליות בפיתוחים שלהן".

במסגרת יחידת החדשנות יוקם גוף שיטפל באינטגרציה של טכנולוגיות אל תוך מערכות הליבה של הארגון. מנגנונים נוספים שמוצעים במסגרת המדיניות החדשה יעסקו בבחינה ואישור פרויקטים ובחישה (Sensing) ארגונית.

התוכנית מפרטת גם סט של תמריצים למנהלים ולעובדים בחברות שיקדמו חדשנות.