רגע לפני ועידת ג'קסון הול: צמיחה בכל הכלכלות ב-OECD

לראשונה בעשור האחרון, הכלכלות הגדולות בעולם צומחות יחד ■ מבין 45 הכלכלות במדינות המפותחות, 33 ירשמו השנה צמיחה מואצת

זריחה מעל רכס הטיטון בגקסון הול, שם יערך סימפוזיון הפרדל ריזרב / צילום: גונתן קרוסבי
זריחה מעל רכס הטיטון בגקסון הול, שם יערך סימפוזיון הפרדל ריזרב / צילום: גונתן קרוסבי

לראשונה בעשור האחרון, הכלכלות הגדולות בעולם צומחות יחד. הסיבה: ההשפעה המתמשכת של שערי הריבית הנמוכים מאוד של הבנקים המרכזיים, והדעיכה ההדרגתית של המשברים שבמשך שנים דילגו מארה"ב ליוון, ברזיל ועוד. הנתונים מראים כי כל 45 המדינות שבמעקב של ארגון OECD צפויות לצמוח השנה, כאשר 33 מהן צפויות לרשום צמיחה מואצת ביחס לשנה שעברה.

זו הפעם הראשונה מאז 2007 שהצמיחה היא אחידה, ורוב המדינות מאיצות אותה לראשונה מאז 2010, השנה שבה התאוששו רוב המדינות מהמשבר הפיננסי העולמי. היקף הצמיחה, לפי תחזית של קרן המטבע הבינלאומית מיולי הוא ל-3.5% בתוצר הכלכלי העולמי השנה, ו-3.6% בשנה הבאה, לעומת 3.2% בשנת 2016.

ב-50 השנים האחרונות, צמיחה כלכלית בו זמנית בכל מדינות ה-OECD (מועדון המדינות המפותחות בו חברה גם ישראל) הייתה תופעה נדירה. מלבד העשור שעבר, היא התרחשה גם בסוף שנות ה-80, ובמשך כמה שנים לפני משבר הנפט של 1973.

החשש העיקרי הוא שהצמיחה המתואמת הזו תתלהט יתר על המידה. כפי שהדגימו שנות המשבר, עלייה במחירי המניות או במחירי נדל"ן אזוריים יכולה במהירות להפוך למהומה פיננסית. מצד שני, הבנקאים המרכזיים, שמכונסים כעת בג'קסון הול, ויומינג, לכנס השנתי שמארח הפדרל ריזרב, יכולים לתקוע מקלות בגלגלי הצמיחה אם יבטלו את התמריצים המוניטריים שלהם בבת אחת.

יו"ר הנהלת הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, ונשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, שינאמו שניהם בג'קסון הול מחר, יכולים להשתמש בנתוני הצמיחה כדי להצדיק תוכניות לצמצם את התמריצים המוניטריים לכלכלות שלהם. הפד צפוי להתחיל בספטמבר לצמצם את המאזן שהוא בנה בעשור האחרון, 4.5 טריליון דולר, כדי להנמיך את הריביות הארוכות ולעודד השקעות ונטילת סיכונים על ידי משקיעים, משקי בית ועסקים. ה-ECB האירופי מתקרב לסיום תוכנית קניית האג"ח שלו.

יוון מתאוששת

מגוון רחב של גורמים אחראי לצמיחה העולמית הזו. בין היתר, כלכלות אירופיות שהיו במצוקה כרונית, אפילו יוון, מפגינות סימני הבראה. הצמיחה של 1% בכלכלת יוון השנה היא נמוכה אמנם, אבל עדיין מהווה שיא של עשר שנים, ונראית מבטיחה ביחד עם ירידה באבטלה והחזרה בחודש שעבר לשוק האג"ח הבינלאומי שממנו הורחקה ב-2014.

הצמיחה הכלכלית ב-19 מדינות מרחב האירו עקפה את זו של ארה"ב ברבעון הראשון השנה, ונראית גבוהה יחסית ברבעון השני. האמון הכלכלי הוא בשיא של עשור, והאבטלה ירה לשפל של שמונה שנים ועומדת על 9.1%. בנוסף, הצמיחה התרחבה מעבר למעצמות מסורתיות כמו גרמניה והולנד: ספרד רשמה את הצמיחה הטובה ביותר בשנתיים, ברבעון השני השנה. צרפת ופורטוגל עם צמיחה סולידית.

בכלכלות מתקדמות רבות, כולל ארה"ב, האפקט המתמשך של המשבר הפיננסי מתפוגג. משקי הבית האמריקאים הפסיקו לחשוש מחשיפה לחובות והם חוזרים להרגלי ההוצאה הרגילים שלהם. המדיניות התקציבית במדינות מפותחות רבות עברה מצנע להקלה, ולמרות שהפד האמריקני החל להעלות את הריבית שלו - הוא עושה זאת בקצב צב והריביות ברחבי העולם נשארו נמוכות ומתחת לשיעורי האינפלציה.

אפילו כלכלת ברזיל מתאוששת. אחרי שמפולת מחירי הסחורות השקיעה את המדינה למיתון הכבד ביותר בתולדותיה, היא צפויה כעת לצמוח השנה ב-0.3% ובשנה הבאה ב-2%. מדד מחירי הסחורות העולמי של קרן המטבע עלה ב-27% מתחילת 2016, ועפרות הברזל הברזילאיות נהנו מעלייה של 37% ממחיר השפל האחרון. כל זה מחלחל ליתר הכלכלה.

המדדים בשמיים

התחזית העולמית החיובית העלתה את המניות האמריקאיות, אך המשקיעים במדינות אחרות נהנו יותר: המדדים בטורקיה, הונג קונג, ארגנטינה, יוון ופולין עלו ביותר מ-20% מתחילת השנה, פי שניים מהדאו ג'ונס.

"כל תשומת הלב שקיבלו הבחירות של טראמפ בארה"ב, הסתירה עד כמה המצב בעולם השתפר", אמר אדולפו לורנטי, כלכלן עולמי בבנק השווייצי ספרא סרסין.

כלכלת יפן צמחה בקצב שנתי של 4% ברבעון השני השנה, ורצף הצמיחה תחת ראש הממשלה שינזו אבה מגיע כבר לשישה רבעונים. ההוצאה הצרכנית מניעה את הצמיחה. חברת הרכב ניסאן דיווחה על עלייה של 46% במכירות ביפן ברבעון אפריל-יוני, בין היתר בזכות ההצלחה של מיני-ואן שמצויד במערכת נהיגה אוטונומית.

חברות אמריקאיות עם חשיפה גדולה לחו"ל נהנות במיוחד מהמצב. מריוט אינטרנשיונל , רשת בתי המלון שמנייתה עלתה השנה ב-21%, דיווחה החודש על רווח טוב מהצפוי בעקבות עלייה בהכנסותיה ברחבי העולם.