5 שנים מאסר לסגן יו"ר סמסונג בגין מתן שוחד ומעילה

בית משפט מחוזי בקוריאה שלח את ג'יי וויי לי למאסר בגין מתן שוחד לנציגי ממשל בתמורה להקלות מסחריות לסמסונג ■ בפרשה מעורבת הנשיאה המודחת פארק גואן-הייה

ג'יי. י. לי. מיועד לתפקיד היו"ר / צילום: רויטרס
ג'יי. י. לי. מיועד לתפקיד היו"ר / צילום: רויטרס

סגן יו"ר סמסונג אלקטרוניקס, ג'יי וויי לי, נידון למאסר של 5 שנים בדרום קוריאה בגין מתן שוחד לנציגי ממשל בתמורה להקלות מסחריות לסמסונג. לפי דיווחים בקוריאה, לי נתן שוחד כדי לקבל את תמיכת הממשל מהנשיאה המודחת פארק גואן-הייה. לי גם הורשע במעילה בהיקף 6.4 מיליארד וון. 

התביעה בסיאול דרשה עונש מאסר של 12 שנה למי שעומד בפועל בראש סמסונג. הוא הורשע ב-5 סעיפי אישום, ובהם כאמור שוחד, מעילה ועדות שקר. עורכי דינו מסרו כי יערערו על גזר הדין עד לבית משפט עליון, שככל הנראה יפסוק רק ב-2018. מניית סמסונג יורדת בקוריאה היום (ו').  

לי, 49, נעצר בפברואר השנה, ומעצרו הנחית מהלומה נוספת על חברת הדגל של דרום קוריאה, שכלכלתה היא הרביעית בגודלה באסיה. לי הוא בן הדור השלישי למשפחת מנהיגי ענקית הטכנולוגיה. לפי החשד, לי הציע את השוחד כדי להבטיח לעצמו את השליטה באימפריית העסקים שפעילותה מתפרסת על פני תחומים רבים, מסמארטפונים ועד תרופות ביולוגיות.  

לי אמר בדצמבר אשתקד כשהעיד בפרלמנט, כי הוא מעולם לא הורה להעביר תרומות בתמורה להעדפה של סמסונג, ודחה את ההאשמות שהוא קיבל עזרה ממשלתית לא חוקית כדי לממש את המיזוג בין שתי החברות של סמסונג - Samsung C&T ו-Cheil Industries. לי, שנאסר עליו לעזוב את קוריאה, אישר, עם זאת, כי היו לו פגישות פרטיות עם הנשיאה פארק, וכי סמסונג סיפקה סוס במחיר 837,000 דולר ששימש לשיעורי רכיבה לבתה של צ'ואי.

בדצמבר 2016 הבטיח לי לסגור את משרד האסטרטגיה התאגידית של סמסונג, מרכז עצבים חשוב שהיה אחראי ליוזמות מרכזיות כגון השקעה בעסקים חדשים. סגירת המשרד התבצעה בעקבות האשמות מצדם של פוליטיקאים כי המשרד שימש כמכשיר עיקרי לביצוע מאמצי שדולה לא חוקיים. המשרד, שהעסיק כ-200 עובדים שנבחרו בקפידה מחברות-בנות של סמסונג, לא היה קיים כיישות משפטית, אך היה לו כוח עצום כמכשיר שליטה בידיה של משפחת לי.