מנכ"ל גלובוס מקס על ההאשמות נגדו: "מעולם לא לקחתי אגורה"

לבנט קפלן, מנכ"ל גלובוס מקס שאולץ לפרוש, יש שאיפה אחת: להחזיר לידיו את "הבייבי" שלו ■ רגע לפני שהחברה נמכרת הוא מאיים לתבוע את הנאמנים ויורה לכל הכיוונים

בנט קפלן / צילום: איל יצהר
בנט קפלן / צילום: איל יצהר

הסרט הרע שעובר על בנט קפלן, עד לאחרונה מנכ"ל גלובוס מקס ומי שמחזיק 25% ממניות הרשת, היה יכול למלא אולמות. קפלן נאלץ בימים אלה להתמודד עם האשמות שיוחסו לו לגבי מצבה של הרשת, שצברה חובות שמאיימים על המשך פעילותה. "מעולם לא לקחתי אגורה", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס". "הם בחרו לפעול בדרך מאוד לא ראויה. הם לא מבינים את השוק, הם אמריקאים".

"הם" - אלה שותפיו של קפלן בגלובוס מקס, הרברט סייף ומושאל שטראוס, שמחזיקים ב-75% מהמניות. הרשת נכנסה ביוני האחרון להקפאת הליכים, והיא עומדת למכירה. נאמני הרשת האריכו את המועד להגשת הצעות עד ליום חמישי הקרוב, 31 באוגוסט, בתקווה לקבל הצעות גבוהות יותר. עד כה נרשמו בחדר המידע כ-15 מתעניינים, בהם הקרנות אייפקס, קלירמרק, להב וסקיי. ההערכה היא כי חלקם עשויים להתאחד לקבוצות רכישה משותפות.

חובות גלובוס מקס, שהוערכו בתחילה ב-100 מיליון שקל, עומדים על 330 מיליון שקל. גם מצבו של קפלן אינו מזהיר. שותפיו שכרו את שירותיו של רו"ח יהודה ברלב כדי לבצע חקירה פיננסית. הדוח של ברלב מייחס התנהלות בעייתית לקפלן ולאיציק תורג'מן, שכיהן כיו"ר החברה עד לפני שהודח לפני חודשים ספורים, ובכללה הלוואות שלקחה גלובוס מאנשים פרטיים בהיקף של מיליוני שקלים. עוד נטען כי עולה לכאורה שקפלן רכש לעצמו ביבוא אישי רכב בשווי 700 אלף שקל, על חשבון הרשת. בנסח החברה של הרשת אכן מופיעה מרצדס ששועבדה לחברה במארס 2014.

בדוח של נאמני הרשת, עורכי הדין אלונה בומגרטן וגיל אורן, שהוגש לבית המשפט, נכתב: "קיים חשד שנושאי משרה לשעבר בחברה ביצעו פעולות שלא שוקפו בספרי החברה (...) קיים חשד כי הנ"ל ביצעו משיכות אישיות מחשבון החברה, כי הוצאו שיקים לצרכים שאינם קשורים לחברה ולא נרשמו בספריה (...). למיטב ידיעת הנאמנים ממצאים דומים קיימים בידי בעלי המניות שהזמינו ביקורת חקירתית בנושא זה. הנאמנים סבורים כי בהמשך יש לבחון נתונים וחשדות אלה".

קפלן מדבר בלהט, באנגלית. את הטענות נגדו הוא מכחיש מכל וכל: "אני יושב וחושב, איך אני מוכיח שאין לי אחות?", הוא אומר על הרגע שבו שמע על הדוח נגדו. "אני רוצה להבהיר בצורה ברורה - מעולם לא לקחתי אגורה שאינה שייכת לי. מעולם. וכולם יודעים את זה. ואם כן לקחתי - מה שלא נכון - למה זה רלוונטי? 200 אלף שקל, זו הסיבה לקריסה? הכול נופח בצורה מקוממת. עשיתי כל מה שאני יכול כדי לשמור את החברה בחיים, והצלחתי. אני לא זה שהפיל את הכדור".

- אתה רוצה לרכוש שוב את החברה.

"אני אעשה הכול כדי לקבל את הבייבי שלי בחזרה".

"אני כמו דג שנתפס בחכה"

קפלן החל את דרכו בגלובוס מקס ב-1998, אז מונה לדירקטור. לפני כשלוש שנים הוא רכש מיורם גלובוס את חלקו בחברה, ובנוסף לבעלות הוא ושותפיו מחזיקים גם בחברה-בת להפצת סרטים. הרשת נכנסה לתהליך של צמיחה אגרסיבית. ב-2016 לבדה ביצעה החברה גידול משמעותי, שכלל פתיחת כ-40 אולמות חדשים בשלושה לוקיישנים, בהשקעה של למעלה מ-300 מיליון שקל.

"בתקופה שבה נכנסנו לעסק, סינמה סיטי ויס פלאנט הובילו את השוק. לנו היו ארבעה תיאטראות: בנהריה, בקריון בקריית ביאליק, בבאר-שבע ובנתניה. חשנו בתחרות חזקה והבנו שאנחנו עשויים להיעלם או שאנחנו יכולים לצמוח. בדצמבר 2014 פתחנו קולנוע בפתח-תקווה שפתח את הדלתות בשוק הקולנוע הישראלי ושינה את חוקי המשחק. כל בעלי הקניונים הגדולים התחילו לפנות אליי וביקשו שאעשה אותו הדבר עבורם. אני הייתי ה-איש, הייתי בחיוג המהיר שלהם".

- הצמיחה המואצת גרמה לטלטלות בניהול הפיננסי וגררה חובות לספקים ועיכוב בפרויקטים.

"ידענו שאנחנו הולכים לייצר לא מעט נקודות סיכון, אבל הגענו להסכמה קולקטיבית ללכת עד הסוף", אומר קפלן.

- היית עושה את זה שוב?

"לא, אבל עשינו את זה. מה שהכי פגע בנו הוא שבשני פרויקטים, בכפר-סבא וברחובות, היו עיכובים דרסטיים שלא היו תלויים בנו. לאורך השנים מעולם לא פספסנו תשלום של משכורות, הספקים היו מרוצים, נפגשתי אחת לתקופה עם כל בעלי הקניונים והצגתי בפניהם את האתגרים הפיננסיים שעמדנו בהם. באותה תקופה הם הזרימו לחברה מימון של קרוב ל-40 מיליון שקל. כדי להגיע לקו הסיום היינו צריכים למחזר את ההלוואה מפסגות, בגובה 80 מיליון שקל. קלירמרק עמדה לתת לנו את הכסף החדש, בסוף מארס-תחילת אפריל, וחלק ממנו נועד לשלם לפסגות, כשמערכת היחסים השברירית עם השותפים שלי הפכה לגירושים. הם לא הבינו לגמרי את החשיבות של נשמה בעסקה; את החשיבות של מנכ"ל, שלי, בעסקה; את הגודל המזערי של השוק המקומי".

קפלן ביקש ליזום פרידה מסודרת. לדבריו, הוא לא הודח על-ידי שותפיו. במארס האחרון הדיחו השותפים את מקורבו איציק תורג'מן, שכיהן כיו"ר החברה בשנה וחצי האחרונות. תורג'מן הוחלף ביואב כפיר, מנכ"ל חברת ואר.

- אולי הם רצו להתרחב לאט יותר.

"לא. הם היו מודעים לחלוטין לכל מה שקרה. היו לנו אתגרים ברמה האישית. היינו שותפים 18 שנה. מערכת היחסים שלנו החלה להידרדר, ואני ניסיתי לקנות מהם את השליטה, והם דחו את זה. כשהתחלנו להתמודד עם האתגרים הפיננסיים, הם אמרו שהם רוצים להביא יועץ חיצוני, ואני הסכמתי. תמיד נתתי להם גישה לכל ספרי החשבונות של החברה, הייתה שקיפות מלאה".

- ואז הם הדיחו אותך.

"יומיים אחרי שיואב כפיר החליף את איציק תורג'מן, התקשרתי למושאל שטראוס ואמרתי לו שאני חש שהוא לא מתנהג אליי כתמול שלשום. היו לנו כמה מריבות גדולות מאוד, ואמרתי לו 'זה לא סוג מערכת היחסים שהייתי רוצה, צריך למצוא דרך לסגור את הדברים. רוצים להשתלט על החברה? בואו נארגן העברה רשמית. אם תרצו שארכוש את החברה אני אחזור באופן מיידי'. כתבתי לו מכתב על משמעות הכנסת ואר לחברה, והוא השיב שהם כאן רק לארגן את העניינים הפיננסיים ו'לתקן את הסלט שלך'".

- איך ומתי פגשת את סייף ושטראוס?

"פגשתי אותם בעסק. הם התחילו כעוד משקיעים, ועם הזמן הפכו למשקיעים הכי גדולים".

קפלן מספר כי שטראוס, שהביע נכונות לפתור את המשבר, היה אמור להגיע בפסח מניו ג'רזי לישראל ונקבעה ביניהם פגישה.

"ביום הפגישה, שנקבעה לשעה 17:00, קיבלתי אימייל בשעה 12:00: 'אני מקווה שזה לא מייצר חוסר נוחות עבורך, אבל לא נוכל להיפגש'. כתבתי לו 'היום או בכלל?', והוא השיב שבכלל. אז אמרתי, 'אני מניח שזה נגמר', ואז הם שלחו לי מכתב שבו הם מזמנים אותי לשימוע. במשך חודש וחצי דיברתי על פרישה וניסיתי להגיע איתם להסדר. מה אנחנו, ילדים בג'ימבורי? ולמה הם עשו את זה? כדי שיוכלו לומר שפיטרו אותי. קניתי את זה כמו דג שנתפס בחכה".

- זו הייתה הפעם האחרונה שדיברת איתם?

"כן".

- מתי בעצם אמרו לך שאתה בחוץ?

"הם מעולם לא אמרו לי שעליי לעזוב".

"הוציאו אותי החוצה, והכול יצא מאיזון"

ביום שישי הראשון של חודש יוני, הודיעה הנהלת גלובוס מקס לבנק מזרחי כי הבעלים אינם מתכוונים להמשיך להזרים כסף לחברה, ואם הבנק לא יעמיד אשראי נוסף, תפנה החברה לבית המשפט ותבקש הקפאת הליכים. בעקבות זאת הבנק ביטל את מסגרת האשראי, וב-12 ביוני ביקשה החברה הקפאת הליכים.

- הופתעת מהקפאת ההליכים?

"ברמה מסוימת הייתי המום. יש הבדל בין להכות בי, לבין להכות בעצמך. לפני כן התחלתי בהתקשרות עם אבי לוי (מנכ"ל מליסרון - ש"מ וק"י), שקרוב אליי מאוד, לטובת הקמת עסק חדש משלי בתעשיית הקולנוע וכבר התחלתי להריץ דברים. יום אחד לוי מתקשר ואומר 'בנט, אתה יושב? יש לי הזדמנות נהדרת לעסק בשבילך'. שאלתי אותו במה מדובר, והוא השיב 'גלובוס מקס'. שאלתי אם הוא צוחק עליי. הוא סיפר שנפגש עם יואב כפיר וגורם מפסגות, והם הכריזו שהשותפים יפסיקו לממן את החברה. זה היה שלושה שבועות לפני ההקפאה, כך שקיבלתי סוג של התראה מקדימה. לשותפיי לא הייתה מחויבות ממשית, זה היה יותר תחביב מאשר עסק עבורם, ולכן אף פעם לא פניתי אליהם לקבל כסף, עד ינואר כשפסגות דרשה שנביא כסף מהבית. חוסר המחויבות שלהם השאיר את החברה במצב שברירי".

- כמה כסף השותפים שלך הזרימו לחברה בשנה האחרונה?

"הם העבירו בסביבות 50 מיליון שקל ב-4-5 החודשים האחרונים, רובו הלך לכיסוי ההלוואה של פסגות והשאר להפעלת החברה. הדבר הראשון שאמרתי ליואב היה 'אל תיתן שיקצצו לך את מסגרות האשראי'. העבודה של המנכ"ל היא להשאיר את ההלוואות, זה קל - להתקשר לבנק ולהגיד 'היי, זה אני, תאריכו את ההלוואה'. אני יודע מה לומר, עשיתי את זה שנים".

- למה החברה נכנסה להקפאת הליכים?

"מעולם לא שמעתם על בעיות בחברה כשאני הייתי שם, אבל הוציאו אותי החוצה, ומאותו רגע המערכת לא הייתה יכולה לשרוד. הכול החל לצאת מאיזון. באופן מסתורי, ביום שבו החברה נכנסה להקפאת הליכים, צץ לפתע דוח על בנט קפלן שנכתב על-ידי יהודה ברלב, ובדוח נאמר שישנו חשש שבנט גנב כסף מהחברה. מעולם לא לקחתי אגורה. איש מעולם לא הראה לי את הדוח, לא חקר אותי על הטענות המופיעות בו, לא עימת אותי עם גניבה. עד לרגע זה לא קיבלתי אפילו פנייה אחת על כך שעשיתי משהו לא בסדר".

- אף אחד לא פנה אליך בנוגע לדוח?

"אף אחד לא ידע מה יש בדוח, אף אחד לא הראה לי אותו. בסוף מצאתי אדם שראה את הדוח, ואמר לי 'זה שטויות מה שיש בו, אלה דברים שאתה יכול להסביר ב-5 דקות'".

- אז מה באמת יש בו?

"הוא אמר שיש שם שתי טענות מרכזיות: על רכב שרכשתי, ועל מקורבים שהעסקתי בחברה. מדובר ברכב שרכשתי מכספי. לגבי המקורבים - הבן שלי נכנס לחברה כשאני נכנסתי, ועזב באוקטובר 2016. גם אשתו של בני עבדה בחברה ועזבה. זו לא בושה להעסיק קרובי משפחה, והם לא קיבלו משכורות שלא הגיעו להם".

- מדוע נוצר הרושם שהרכב לא נקנה בכספך?

"קניתי את הרכב בכספי ויש לי הוכחות לכך, ואני מתכוון לתבוע את מי שטען אחרת. האוטו הפך להיות מרכב חשמלי שמשמש לנהיגה, למשהו שמסמל יוקרה כאילו זה מרצדס".

- כמה עלה הרכב?

"זה רכב שנקנה מיד שנייה, והסכום ששילמתי עליו הוא פרטי, ואני מעדיף לא לציין אותו".

- אז הם המציאו את זה?

"הרברט סייף היה איתי כשקניתי את הרכב. באותו זמן החברה רכשה גם עבורו ב.מ.וו. שני הנאמנים הגישו דוח לבית המשפט ביום הקפאת ההליכים, וכתבו שהם קראו את הדוח של ברלב והם מתייחסים לכך שהמנהל הקודם לקח כסף. החדשות הטובות הן שעכשיו יש לי את מי לתבוע ואני אתבע אותם.

"הנאמנים לא היו צריכים לשים את השם שלהם על מסמך כזה. כל שמץ של הוגנות בעולם דורש להתעמת עם האדם לפני שמאשימים אותו. הם יודעים שלא ראיתי את הדוח. מה שהם עשו לא מוסרי. זה מידע עסיסי כמו אבטיח ענק. תודה לאל שבזק הוציאה אותי מהלופ החדשותי, בזכות אלוביץ'".

"רוב הקרנות פנו אליי"

לדברי קפלן, מחזור המכירות השנתי של גלובוס מקס עומד כיום על 250 מיליון שקל, עם רווח תפעולי של 20 מיליון שקל ב-2016. הוא מציין כי ההערכה היא שבשנה הקרובה תהיה צמיחה, בזכות המתחמים החדשים בכפר-סבא וברחובות.

- אתה עדיין מחזיק חלק מהחברה.

"החלטתי להתקדם הלאה, אבל מהרגע שהחברה נכנסה להקפאת הליכים יש לי משימה - הבייבי שלי חזר להיות פנוי, ואני יכול לזכות בו בחזרה".

- אתה מתחרט על משהו?

"אני מצטער על הקונפליקט שנכנסנו אליו".

- אתה לא חושש שחברות שמתעניינות ברשת יפחדו לצרף אותך אליהן בעקבות זה?

"כשמכריזים שמישהו עשה משהו לא כשר, זה מסיט את הדיון מכל השאר. הם היו יכולים לעשות חקירה, אבל במקום זה הם דאגו לכתוב את הדוח. אבל הדוח לא מצא שום דבר רע, אז הם בחרו לשמור אותו אצלם ולהדליף ש'יש חשש'".

- הנאמנים עשויים למנוע ממך לקנות את החברה בגלל זה?

"אין להם יכולת להחליט לגבי זה. הם יחליטו לפי ההצעה הכלכלית הטובה".

- אבל זה עשוי להשפיע על היכולת שלך להצטרף להסדרי רכישה עם הקרנות שרוצות לקנות את הרשת.

"ישבתי עם נציג מאחת הקרנות שרוצות לקנות את הרשת, וכל מה שהטריד אותו זה הסיפור עם הרכב. הוא שאל שוב ושוב אם קניתי אותו בכספי. איך קורה שרכב הופך לכזאת סאגה?".

- את מי אתה מביא איתך?

"רוב הקרנות יצרו איתי קשר מתוך רצון שאחבור אליהן, ואני גם אחד המציעים".

- לקרנות האלה יש כיס עמוק, לך אולי פחות.

"בהחלט יש להן יתרון כי המשאבים שלי מוגבלים. בדרך-כלל הקרנות האלה קונות בזול כדי למכור ביוקר. אני חושב שכולם מבינים שאם אני חלק מהקבוצה התהליך יהיה הרבה יותר מהיר, כי אני מכיר את השוק, מכיר את העובדים, את בעלי הקניונים, ואפשר מיד לחזור לעבוד. אם אני בחוץ, הדרך תהיה הרבה יותר קשה. יס פלאנט וסינמה סיטי עשויות לנצל את המצב ולהשתלט על השוק".

השותפים: "קפלן הסתיר את מצב החברה ואת פעולותיו"

מעורכי דינם של הרברט סייף ומושאל שטראוס נמסר: "בעלי המניות העיקריים של גלובוס מקס נדהמו לגלות לקראת סוף 2016 את הבור הפיננסי שאליו הוביל בנט קפלן את החברה ללא רשות וללא סמכות. לאורך שנים פעל קפלן בחברה תוך שהוא מסתיר מהבעלים את מצבה האמיתי ואת פעולותיו שלו. לקראת סוף 2016 נודע לבעלי המניות העיקריים כי החברה נמצאת בהפרה אל מול נושיה המובטחים, ועל כן נאלצו להזרים סכומי עתק לצורך מתן מרווח נשימה לחברה. ככל שהעמיקו הבעלים במתרחש בחברה הגיעו לידיעתם מספר רב של פעולות אשר בוצעו על-ידי קפלן שלא כדין. בשל גילויים אלה הודח קפלן מתפקיד המנכ"ל.

"כאשר התבררו פעולותיו של קפלן, דיווחו בעלי המניות העיקריים על מעשים אלה למשרד רואה החשבון המבקר, סומך חייקין, ואלה משכו את הדוחות הכספיים של שנת 2015 והתנו את חתימתם בבדיקה פורנזית. רו"ח יהודה ברלב נשכר על-ידי בעלי המניות העיקריים לבצע בדיקה מקיפה של התנהלות החברה בכלל והתנהלותו של בנט קפלן בפרט.

"באשר לרכישת מרצדס מכספי החברה, עניין זה עומד בעקביות עם התנהלותו של קפלן לאורך כל הדרך - בכך שאינו מבחין בין כספי החברה לכספיו האישיים, ונוהג בראשונים כאילו היו כספיו שלו".

מטעם הנאמנים נמסר: "הנאמנים מעדכנים את בית המשפט בהתפתחויות בתיק באופן שוטף ופועלים על-פי הוראותיו".

רו"ח יהודה ברלב ויואב כפיר סירבו להגיב.

סך החובות של גלובוס מקס 27.8.17
 סך החובות של גלובוס מקס 27.8.17