רוחות מלחמה בשווקים: ירידות חדות בבורסות אירופה ואסיה

הסלמה ביטחונית: צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי מעל שטחה של יפן ■ הפרנק השווייצרי והין היפני מזנקים מול הדולר ■ האירו בשיא של שנתיים ■ ירידות בחוזים בוול סטריט ■ טראמפ: "כל האופציות על השולחן"

שליט צפון קוריאה, קים גונג און, לצד הטיל הבליסטי הווסונג-12 / צילום: רויטרס
שליט צפון קוריאה, קים גונג און, לצד הטיל הבליסטי הווסונג-12 / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ג') בירידות שערים חדות, בהמשך לירידות באסיה מוקדם יותר. ברקע - הסלמה ביטחונית בין צפון קוריאה לארה"ב ויפן, בעקבות שיגור טיל בליסטי של צפון קוריאה אשר חלף מעלה לשטחה של יפן. "מדד הפחד" VIX זינק.

 

הטיל ששיגרה צפון קוריאה טס למרחק של 2,700 קילומטרים והגיע מעופו לרום של 550 קילומטרים. תושבים בצפון יפן נקראו לנקוט צעדי זהירות ולהיכנס למקלטים מחשש לפגיעת הטיל. ראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר כי יעשה כל שבכוחו על מנת להגן על אזרחי ארצו.

אבה אמר כי סיכם עם נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ כי יש להגביר את הלחץ על פיונגיאנג ולדבריו טראמפ הצהיר שארה"ב תומכת ביפן "במאה אחוז". יו"ר הקבינט של יפן כינה את השיגור "איום רציני וכבד משקל" על שלום המדינה ואמר כי יפן פועלת בשיתוף-פעולה צמוד עם ארצות-הברית, קוריאה הדרומית ועם מדינות נוספות להגיב באופן הולם לשיגור. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התייחס היום למהלך של צפון קוריאה ואמר: "כל האופציות על השולחן".

בתגובה, הבורסה בדרום קוריאה  יורדת, וכך גם אוסטרליה  ושאר הבורסות במזרח.

כן ברקע למסחר בבורסה ובשוקי העולם, הציפייה למהלכים מוניטריים מצד הפדרל ריזרב בארה"ב. על הפרק - העלאת ריבית וצמצום המאזן הענק של הבנק. בסוף השבוע האחרון בכנס בג'קסון הול קובעי המדיניות לא התייחסו לשני נושאים אלה והמשיכו את אי-הוודאות של המשקיעים. 

בהתאם לירידות בבורסות, שוק המט"ח מגיב אף הוא: הוואן הקוריאני והדולר האוסטרלי  נשחקים מול הדולר, בעוד המטבעות המשמשים היסטורית כנכסי מקלט למשקיעים, הפרנק השווייצרי  והין היפני  מזנקים מול הדולר. האירו  ממשיך אף הוא את מגמת העלייה שלו מול הדולר, אחרי שעבר אמש לראשונה זה שנתיים את רמת ה-1.2 דולר לאירו. הזהב , נכס מקלט מובהק אף הוא, עולה מעל 1,325 דולר לאונקיה. 

בנתוני מאקרו הצריכה הפרטית בצרפת עלתה בחודש יולי ב-0.7% לעומת יוני, וב-2.1% ביחס ליולי אשתקד. גבוה מצפי האנליסטים שצפו עלייה של 0.4% עלייה בלבד לעומת חודש יוני.

מרכזות עניין

חברות הכרייה האירופאיות Randgold Resources  ו-Fresnillo Plc  מרכזות עניין על רקע העלייה במחירי הזהב, והן מבין המניות היחידות שעולות כרגע.

אייר אסיה (KLSE: AIRASIA) מדווחת על עלייה בהוצאות התפעוליות וירידה של 73% ברווח הנקי ל-21.7 מיליון דולר, שפל של כשנתיים. זאת למרות עלייה חדה בהכנסות של 47% ל-557.6 מיליון דולר.

ניסאן  הודיעה היום על שותפות עם רנו  בייצור רכב חשמלי לשוק הסיני, שוק הרכב הגדול בעולם. הרכב ייוצר בסין על ידי היצרנית הסינית דונגפנג.

עוד בתחום הרכב, אאודי הודיעה כי תחליף ארבעה מתוך שבעת חברי דריקטוריון החברה, אך תשמור על מנכ"ל החברה רופרט שטדלר עד 2022. החברה נכוותה יחד עם חברת האם שלה, פולקסווגן, במסגרת פרשיית "דיזלגייט". השינוי מגיע יום לאחר שבית המשפט בארה"ב הרשיע בכיר בשלוחה האמריקאית של פולקסוואגן בפרשה וגזר עליו 40 חודשי מאסר בפועל.