השופט איתן אורנשטיין: להעלות את סכום הכניסה לפשיטת רגל

נשיא המחוזי בת"א: "חייב צעיר אסור שייכנס להליך פשיטת רגל. התופעה תגרום להעלאת אשראי"

 איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר

"נדהמתי לראות באולם המשפט אצלי חייב בן 34, בעל חוב של כמה עשרות אלפי שקלים בלבד. לשאלתי איך הגיע לכך, ענה כי 'תוך זמן קצר אני משלם חוב בתשלומים ויוצא מהכול'" - כך סיפר היום (ג') נשיא בית המשפט המחוזי תל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, במושב שעסק בחדלות פירעון שהתקיים במסגרת הוועידה השישית הפותחת את שנת המשפט.

"תשובתו הטרידה אותי מאוד. הוא צורך אשראי, ולא מעניין אותו אחר-כך לשלם את החוב", המשיך השופט אורנשטיין. הסיפור הזה מבטא לדעתו את הבעיה החינוכית אותה הוא מאבחן בקלות הבלתי נסבלת של הכניסה להליך פשיטת רגל. לדעתו היא מביאה, בין השאר, לגידול המשמעותי במספר תיקי פשטית הרגל: "חייב צעיר אסור שייכנס להליך פשיטת רגל. התופעה תגרום להעלאת אשראי".

עוד אמר השופט כי יש לשקול העלאת סכום הכניסה להליך פשיטת רגל ("הנגישות להליך במצב הנוכחי עלולה לגרום להצפה במספר התיקים").

אורנשטיין ציין כי "אם פעם הייתה הכבדה והונהג סעיף חוסר תום-לב, היום ההנחיות החדשות, באישור העליון, מאפשרות את ההליך גם במקרים של חוסר תום-לב. צריך להביא בחשבון את אינטרס הנושים כשמאפשרים לבעל חוב להיכנס להליך פשיטת רגל".

באותו מושב הביעה הכנ"רית החדשה, עו"ד סיגל יעקובי, את הדעה כי שאלת תום-הלב חייבת להיות במרכז, ולאורה יש לאבחן בין מקרים של אנשים שנקלעו לחוב שלא באשמתם - לבין כאלה שיש פגם מוסרי בהתנהלותם.