מייסד אובר: "החברה צריכה לצאת להנפקה תוך 18-36 חודשים"

למרות הפתיחה המחויכת יצטרך קוסרשאהי, המנכ"ל החדש של אובר, להתמודד עם שורה של אתגרים כדי למקסם את השווי שלפיו אובר תהפוך בעתיד לחברה ציבורית

דארה קוסרשאהי / צילום: בלומברג, דיוויד ריידר
דארה קוסרשאהי / צילום: בלומברג, דיוויד ריידר

אחת המשימות הראשונות של דארה קוסרשאהי באובר (Uber) תהיה לגבש סט חדש של עקרונות ליבה. מועצת המנהלים של אובר השליכה לפח חלק מרשימת 14 הערכים התאגידיים שאותה חיבר לפני שנים טראוויס קלאניק, אחד ממייסדי החברה, מכיוון שחלק מעובדי החברה השתמשו בהם להצדקת התנהגות זדונית במשרדי החברה.

כתיבת קוד אתי חדש לחברה תהיה מהלך סמלי שיאפשר למנכ"ל החדש להטביע את חותמו על חברה שנפגעה קשות מחודשים של טלטלות בצוות ההנהלה, מטענות לאפליה מגדרית נרחבת ומאיומים משפטיים גוברים.

ענקית שירותי התחבורה פונה למנכ"ל אקספדיה בן ה-48 כדי שייתן ביטוי למה שהיא מסמלת, וישמש מקור השראה לעובדי החברה, שמספרם עולה על 15 אלף.

המוניטין של קוסרשאהי כאדם עם מעט מאוד אגו עומד בסתירה למוניטין של קודמו בתפקיד - חובב קטטות שהסתבך בשורת שערוריות, לדברי מקורות שמכירים את שני הגברים.

קלאניק בן ה-41 הציג את המנכ"ל החדש לעובדים אתמול (ד'). קוסרשאהי, שייכנס לתפקיד ב-5 בספטמבר, סיפר בדיחות והשיב לשאלות. בתגובה לשאלה על יציאת החברה לבורסה, הוא ענה כי קרוב לוודאי שזה יקרה תוך 18-36 חודשים. "דעתי היא שהחברה צריכה לצאת לבורסה", אמר קוסרשאהי.

בנוסף לתפקיד המנכ"ל, קרוב לוודאי שקוסרשאהי גם יקבל מושב במועצת המנהלים ליד קלאניק. בינתיים הביע המנכ"ל הקודם עניין בחזרה לתפקיד פעיל יותר בחברה, שממנה הודח ביוני, וזה עלול ליצור מצב בעייתי שעמו יצטרך קוסרשאהי להתמודד. קולגות לשעבר, ידידים ובני משפחה מתארים את קוסרשאהי כמנהל מו"מ מאופק ושקול, שקורא תגר על כל אדם - כולל נשיא ארה"ב - שמנסה למנוע ממנו להשיג את המטרות שבהן הוא מאמין. יש לציין שקוסרשאהי כבר השניא את עצמו על טראמפ פעמים רבות.

"ראיתי אותו עובד עם אנשים בעלי אישיות חזקה ובמצבים מורכבים. הוא מפשט דברים כדי שניתן יהיה להתמקד על מה שחשוב באמת", אמר ג'רמי ליו, איש הון סיכון שהיה כפוף לקוסרשאהי ב-IAC/InterActiveCorp. "יש לו מצפן מוסרי חזק".

הימלטותו של קוסרשאהי בילדותו מאיראן, לפני פרוץ מהפכת 1979 עיצבה את אישיותו. הוא הגיע לארה"ב עם משפחתו כפליט בן תשע. הוא גדל בטאריטאון, ניו יורק, עם אמו ואחיו. במרבית שנות העשרה שלו, שהה אביו באיראן בכפיה לאחר ששב למולדת כדי לטפל בסבו של קוסרשאהי.

אפילו כשקוסרשאהי סיפר את הסיפור הזה במכתב לעובדים, בתגובה לאיסור שהטיל טראמפ על הגירה מכמה מדינות מוסלמיות, הוא לא ביקש אהדה לעצמו. הוא ציין כי למרות שהיה פליט, הוא לא חש כפליט בילדותו. "עבור המבוגרים במשפחה זה היה שינוי קשה", אמר קוסרשאהי לבלומברג ביזנסוויק מוקדם יותר השנה. "הילדים הצליחו לשמוח יחד, אז זה היה כיף".

המשפחה שגשגה ובני המשפחה העפילו בסולם העסקים האמריקאי. לאחר השלמת לימודי הנדסה באוניברסיטת בראון, החל קוסרשאהי לעבוד בבנק ההשקעות אלן ושות' (Allen & Co), שבו עובד כיום אחיו כעושה עסקאות בכיר. בני דודם הפכו למשקיעי הון סיכון בולטים ולמנהלי טכנולוגיה בכירים באינטל ואלפבית. המיליארדר ואיל המדיה בארי דילר גייס את קוסרשאהי והפך אותו לאחד מאנשי החוג הפנימי שלו בסוף שנות התשעים.

דילר ביקש מקוסרשאהי לחפש רכישות וללכד את אימפריית האינטרנט IAC. קוסרשאהי עבד גם על רכישת ספקית שירותי הנסיעה המקוונת אקספדיה ב-2003, ולאחר מכן עמד בראשה.

"מלא תקווה"

עמיתים במגזר התאגידי מתפעלים ממהימנותו ומערכיו האיתנים של קוסרשאהי - תכונות אופי נדירות בעולם העסקים. "אני גיליתי שהוא מהמנהיגים הסולידיים, מלאי התקווה והצנועים", אמר יו"ר טוויטר אומיד קורדיסטני, שגם הוא מהגר מאיראן.

קוסרשאהי הוא דמות מרכזית בתעשיית הנסיעות כבר יותר מעשר שנים. הוא ניצח את פיצולה של אקספדיה מ-IAC ב-2005, ולאחר מכן ערך מסע רכישות שזכה לברכת בעלי המניות. בשנים האחרונות הוא עסק בגיבוש מגה עסקאות. הוא השקיע קרוב ל-5 מיליארד דולר בשנה אחת בשתי חברות בלבד - Orbitz ו-HomeAway.

בניגוד לקלאניק הבלתי צפוי - מיליארדר על הנייר שהמציא את משחק המילים Boob-er בהתייחסו ליכולתה של אובר למשוך נשים - מטפח קוסרשאהי בזהירות רבה את תדמיתו. יש לו ארבעה ילדים משני סבבי נישואים. הוא גודש את פיד הטוויטר שלו בתמונות של משפחתו, בדברי תודה לאמו ולאשתו, ואף מעלה צילומים ישנים של להקות רוק ותיקות כמו ה-Shins ו-U2.

קולגות מספרים שקוסרשאהי אינו לוקח את עצמו ברצינות רבה מדי. הוא הולך עד הסוף במסיבות ליל כל הקדושים שעורכת החברה, ומתחפש לגיבור-העל פלאש או לדארת' מול ממלחמות הכוכבים. לפני כמה שנים הופיעו קוסרשאהי וסמנכ"ל הכספים של אקספדיה במסיבה כשהאחד מחופש לחרדל והשני לקטשופ, ושניהם נושאים את התואר "סמנכ"לי תבלינים".

קוסרשאהי מעורר הערצה גם בקרב הכפופים לו. בכנסים מקצועיים הוא מתייצב ליד הבר ומפטפט עם כל קולגה או יזם שחולף על פניו. "יש לו את האופי הכי טוב שיכול להיות", אומר שון שאנון, שניהל את פעילות אקספדיה בקנדה ובאמריקה הלטינית עד 2015. "הוא כנה, מכבד, מכובד מאוד ומדבר דוגרי".

אחד התחומים שבהם קיימת חפיפה בין קוסרשאהי וקלאניק הוא התנגדותם לנשיא טראמפ. קלאניק התפטר ממועצת העסקים של טראמפ וגינה את מדיניות ההגירה שלו רק לאחר ש-500 אלף לקוחות מחקו את אפליקציית אובר מהסמארטפונים שלהם.

קוסרשאהי התנגד בקולניות לאיסור שהטיל טראמפ על כניסת אזרחי כמה מדינות מוסלמיות לארה"ב, ואקספדיה הצטרפה לתביעה משפטית שהוגשה נגד האיסור. בעקבות תגובתו התמוהה של טראמפ לאלימות בשרלוטסוויל, מתח קוסרשאהי החודש בחשבון הטוויטר שלו ביקורת על הנשיא בגין כישלונו "לעמוד בציפיות מאדם שמכהן בתפקידו".

ההגירה היא סוגיה מרכזית מבחינתה של אובר. החברה דיווחה כי ל-15% מעובדיה בארה"ב יש ויזת עבודה, וכי עבודה באובר היא אמצעי פרנסה נפוץ בקרב מהגרים.

קרוב לוודאי שקוסרשאהי לא יזכה באהדתו של טראמפ בעתיד הקרוב, אך יש לו אוהדים בוושינגטון. "דארה כובש עסקים וטכנולוגיה. הוא כובש אנשים והוא כובש גם אנשי ממשל", אמר ג'וליוס גנצ'ווסקי, שכיהן כיו"ר ועדת התקשורת הפדרלית בממשלו של ברק אובמה, ושהיה בעבר עמיתו של קוסרשאהי לעבודה ב-IAC. "יש לו את החוזק והפרספקטיבה לנווט את אובר בנתיב ההזדמנויות והאתגרים שלה בארה"ב וברחבי העולם".

אך המצב באובר אינו דומה למצב שמולו ניצב קוסרשאהי באקספדיה. ספקית שירותי הנסיעה בהזמנה הפכה ליעד חביב על הרגולטורים מרגע היווסדה, ולאחרונה היא מתמודדת עם תביעות משפטיות שמאיימות על עתיד מאמציה בתחום הרכב האוטונומי, על התנאים שבהם היא מעסיקה את נהגיה, וגם על הרכב מועצת המנהלים שלה.

משבר התרבות התאגידית באובר ממשיך למבעבע, והשנה התחוללה התפרצות וולקנית לאחר שעובדה לשעבר פרסמה בפומבי טענות להטרדה מינית ולאפליה מגדרית בחברה.

אובר הזמינה שתי בדיקות של תחום משאבי האנוש שלה, ואחת מהן נערכה בידי אריק הולדר, לשעבר התובע הכללי של ארה"ב. לנוכח ממצאי הבדיקות, החליטה מועצת המנהלים לבטל כמה מערכי התרבות התאגידית שגיבש קלאניק, כולל הערך שעודד "פלישה לתחומי האחריות של אחרים" ו"לדחוק בבוטות באחרים". אובר גם פיטרה יותר מ-20 עובדים, ופרסמה דוח גיוון שחשף את המספר הלא-פרופורציונלי של גברים בקרב עובדיה.

אקספדיה היא אחד ממקומות העבודה המגוונים ביותר שבנמצא, לפחות בקני המידה של תעשיית הטכנולוגיה. נשים מהוות מחצית מסך עובדי החברה, ו-25% מהעובדים הטכניים. באובר מהוות הנשים 15% מסך עובדי החברה - אחד השיעורים הנמוכים ביותר בקרב חברות בגודל דומה.

"מעורר השראה"

מועצת המנהלים של אובר הצביעה בעד מינוי קוסרשאהי לתפקיד המנכ"ל ביום א' השבוע, והעדיפה אותו על פני שני מועמדים אחרים שהגיעו לרשימה הסופית. ג'פרי אימלט בן ה-61, יו"ר ג'נרל אלקטריק, לא זכה בתמיכת מועצת המנהלים שבחנה גם את ביצועיו בג'נרל אלקטריק.

מג וויטמן, נשיאת ומנכ"לית היולט פקארד אנטרפרייסס, שגם היא בת 61, דחתה בפומבי את התפקיד פעמים רבות, אך המשיכה להתראיין לתפקיד הרחק מאור הזרקורים. היא וקלאניק לא ראו את הדברים עין בעין, לדברי מקורות שמכירים את האינטראקציה בין השניים. אך קונפליקט זה עדיין אינו מטשטש את העובדה שאובר העדיפה את קוסרשאהי על פני מועמדת אישה בעלת כישורים נאותים.

בריאיון שהעניק שלשום (ג') אמר קוסרשאהי כי יתעדף סוגיות גיוון באובר. הוא הביע אופטימית לגבי עתידה של אובר, למרות האתגרים הרבים. "אובר היא חברה שמגדירה מחדש את תעשיית התחבורה על בסיס עולמי", אמר קוסרשאהי. "זה מאוד מעניין וזו גם פריבילגיה אמיתית להיות חלק מהסיפור הזה".

קלאניק קידם בברכה את מחליפו בהודעה שנשלחה באימייל. המנכ"ל לשעבר חלק מחמאות ל"להיטותו הגדולה של קוסרשאהי לבניית צוות", וסיים את ברכתו במילים "שום דבר לא היה גורם לי אושר כמו להעביר את הלפיד למנהיג מעורר השראה שכזה".

אך הפצעים שנותרו לאחר התפטרותו של קלאניק מעוררים בקרב חלק מהמשקיעים תהיות לגבי יכולתה של אובר להתאושש. בנצ'מרק, משקיעת ההון סיכון הגדולה ביותר של אובר, הגישה נגד קלאניק תביעה בגין מרמה, אך קלאניק מכחיש את אמיתות הטענות נגדו. קבוצת משקיעים מבקשת לרכוש בזול נתח מניות גדול מבעלי מניות באובר, ומציעה תמורתו סכום שמשקף לאובר שווי נמוך מאומדן השווי בסך 68 שהשתקף בעסקאות שבוצעו אשתקד.

הבעיות הנוכחיות של אובר חמורות מכדי שמנכ"ל כלשהו יוכל לפתור אותן בעצמו. לקוסרשאהי יש המון משרות בכירות פנויות לאייש בצוות ההנהלה שלו כדי לזכות בסיוע בביצוע המשימה. בשל הסערות שפקדו את החברה בשנה הנוכחית, התפטרו או הודחו עשרה בכירים בחברה.

אובר
 אובר