נא להכיר: הצד האחר של האי סנטוריני שלא כולם מכירים

לאי היווני הפופולרי יש שני צדדים, כאשר עולם שלם מפריד ביניהם: צד אחד מיועד לנופשי ירח דבש, משפחות וחברים המחפשים להימלט מהשגרה לטובת חופשה מרגיעה; ואילו צידו השני של האי האגאי כבר מספר סיפור אחר ■ כל הפרטים בווידאו

האי היווני סנטוריני/ צילום: שאטרסטוק
האי היווני סנטוריני/ צילום: שאטרסטוק

קרוב ל-2 מליון איש צפויים לבקר באי היווני סנטוריני במהלך חופשתם בשנה זו, כך לפי דיווח של הגרדיאן הבריטי. במדינה שכלכלתה מבוססת בעיקר על תיירות ובמיוחד כש- 23% מאוכלוסיית המדינה מובטלת מדובר בנתון מעודד. יוון אף מתכוננת לקלוט 30 מליון תיירים בשנה זו, נתון שובר שיאים שבכוחו לסייע לכלכלה המקומית. לפי המועצה העולמית לתיירות נתון זה עשוי לסייע לכלכלת יוון להפחית את אחוזי האבטלה ב-6.3%. 

אם זאת, יש בנתונים האלו גם היבטים פחות נעימים. שיעור הילודה באי הוא הגבוה במדינה והאי מתקשה לספק את התשתיות הדרושות למבקרים כמו גם למקומיים. פרט למתחים הסוציואקונומים, ישנם גם הבטים סביבתיים לא פשוטים כשלפחות 11% מהאי מצויים בתהליכי בנייה, ושיעור צריכת המים התרחב ב-46%. 

לאי היווני הפופולרי למי שלא יודע יש שני צדדים כאשר עולם שלם מפריד ביניהם. הצד האחד מתאפיין כאותו אי המוכר לכולנו ומיועד לנופשי ירח הדבש, המשפחות, והחברים המחפשים להימלט משגרת היום יום לטובת חופשה מרגיעה ואילו צידו השני של האי האגאי, בעקבות משבר החוב של 2010, כמו יוון כולה, נותר במשבר כלכלי, כאשר מקומיים רבים עדיין קורסים תחת נטל תשלומי החשבונות הבסיסים ביותר. 

בנסיון למצוא מענה למצוקת האי ועד כמה שזה נשמע אירוני, ראש העיר ניקוס זורזוס Nikos Zorzos מתכנן להטיל הגבלות על הנכנסים בשערי האי. ההגבלות כוללות צמצום של מספר אוניות הקרוז הנכנסות לאי ל-עד 8000 אורחים ביום. מספר זעום לעומת התיירים בשנה החולפת, כאשר היו ימים בהם נרשמו גם מעל ל-18000 ביום. סנטוריני הולכת בעקבות מאצ'ופיצ'ו, וונציה, וסינקו טרה אשר גם הן הטילו הגבלים שונים בשנים האחרונות בעקבות תיירות יתר. היינו אומרים צרות של עשירים אולם במקרה של יוון מדובר ללא ספק באירוניה בהתגלמותה.