לראשונה: שטחים בבנייני הבורסה ליהלומים ברמת-גן להשכרה

ההחלטה באה על רקע צמצום שטחים ששוכרים יהלומנים בבנייני הבורסה ליהלומים ■ השוכרים שיבקשו לשכור שטחים בבניינים מחויבים להוכיח מתן שירותים ליהלומנים

 יורם דבש / צילום:גיל לביא
יורם דבש / צילום:גיל לביא

הירידה בהיקף הפעילות של ענף היהלומים מגיעה גם לבנייני הבורסה ליהלומים ברמת-גן: הנהלת הבורסה ליהלומים בראשות נשיא הבורסה יורם דבש, הודיעה כי לראשונה מאז 1969 תאפשר השכרת משרדים בבנייני הבורסה ליהלומים בבניינים "מכבי" ו"שמשון" ברחוב ז'בוטינסקי 1-3 לא רק ליהלומנים חברי הבורסה, אלא גם לספקי שירותים ליהלומנים כמו סוכנויות ביטוח, רואי חשבון, משרדי נסיעות, חברות תוכנה וחומרה, ואף לתכשיטנים.

על פי הערכות, דמי השכירות בבניין יעמדו על 60 שקל למ"ר בממוצע, בתוספת דמי ניהול של 40 שקל למ"ר הנהוגים בבנייני הבורסה.

זאת על רקע פינוי שטחים בבניינים מצד יהלומנים על רקע המשבר בענף והרצון לאכלס את השטחים הפנויים. כמו כן, אכלוס השטחים אינו מתאים לעסקים שרק חלק מצומצם מהיקף הפעילות שלהם מוקדש ליהלומנים, מאחר ויתר הלקוחות של עסקים אלה יתבקשו לעבור בדיקות ביטחוניות קפדניות בכניסה לבניין.

לפי החלטת הנהלת הבורסה, נותני השירותים שיאושר להם לשכור משרדים בבורסה יצטרכו לעבור בדיקות ביטחוניות כמקובל בענף, ולהוכיח את קיומם של קשרים עסקיים בינם לבין חברי הבורסה.
על פי הערכות, מקור ההחלטה הוא בירידה בהיקף הפעילות של ענף היהלומים, שהביאה עמה גם לפינוי שטחים בבניין שעד כה היו רשאים לשכור בו משרדים רק יהלומנים חברי הבורסה.

על מנת למלא את השטחים שהתפנו, החליטו בהנהלת הבורסה לפתוח את שערי הבניין גם לשוכרים שאינם יהלומנים. בתחילת 2017 דיווח משרד הכלכלה על המשך ירידה בהיקפי הפעילות של ענף היהלומים, ועל ירידה של 6.4% ביצוא יהלומים מלוטשים, לכ-4.6 מיליארד דולר בשנת 2016, לעומת 4.9 מיליארד דולר בשנת 2015. זאת, לאחר קריסה של כ-20% ב-2015 לעומת 2014. לצורך השוואה, יצוא היהלומים ב-2007 הניב 7.1 מיליארד דולר.

כמו כן, בימים אלה מקודמת תוכנית להגדלת זכויות הבנייה בבניינים הקיימים עד פי 3. נוכח המצב בענף היהלומים, והיצע השטחים הפנויים בבניינים הקיימים, הסיכויים שהנהלת הבורסה ליהלומים היתה מממשת את הזכויות כשיאושרו סופית, הם נמוכים. ההחלטה הנוכחית לאפשר לשוכרים שאינם יהלומנים לשכור שטחים בבניין, ייתכן וסוללת את הדרך לבורסה ליהלומים לממש זכויות בנייה אלה בעתיד.

"קיבלנו את ההחלטה בראש ובראשונה כדי לשפר משמעותית את חיי היום-יום של חברי הבורסה, שלא יצטרכו עוד להתרוצץ ולחפש את השירותים שהם רוכשים ברחבי גוש דן" מסר דבש. "מדובר בהזדמנות עסקית לחברות וגופים המעניקים שירותים לחברי הבורסה שמתקשרת לאסטרטגיה הכוללת של הבורסה המיועדת לרתום את החדשנות הטכנולוגית הישראלית לתחרותיות של היהלום הישראלי בעולם שכחלק ממנה יוקם בבורסה מרכז לחדשנות בו יפעלו סטארט אפים בתחומים טכנולוגיים שונים הקשורים לתעשיית היהלומים, והכוונה היא להשאיר את הטכנולוגיות הללו בין כותלי הבורסה ולאפשר לחברים נגישות מקסימלית לחברות שיספקו אותן".