האוני' העברית התקפלה: לא תתבע את אמנון שעשוע

מדוע החליטה האוניברסיטה העברית להפסיק להילחם על כ-300 מיליון דולר - שהיא חשבה עד לאחרונה שייתכן שהיא זכאית להם בגין הנתח שלה מעסקת אינטל-מוביליאיי?

אמנון שעשוע / צלם: תמר מצפי
אמנון שעשוע / צלם: תמר מצפי

ל"גלובס" נודע כי ביום ראשון השבוע התכנס הוועד המנהל של האוניברסיטה העברית וקיבל החלטה לסגת מהדרישות שהציגה בפני מובילאיי ובפני מייסדה פרופ' אמנון שעשוע בעקבות עסקת מכירת מובילאיי לאינטל. ההחלטה התקבלה על-ידי רוב חברי הוועד המנהל, בניגוד לדעתם של מיכאל (מיקי) פדרמן, יו"ר חבר הנאמנים של האוניברסיטה, ושל איתמר בורוביץ', יו"ר יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית.

הוויתור על המאבק נעשה חרף העובדה כי רגע לפני עסקת הענק במסגרתה רכשה אינטל את מובילאיי תמורת 15.3 מיליארד דולר, החתים פרופ' שעשוע שלושה חברים מהוועד המנהל על מכתב במסגרתו הם מוותרים על כל טענה או זכות ב-IP (הקניין הרוחני) של מוביליאיי - וזאת, בתואנת-שווא לפיה הוא נדרש להציג מכתב ויתור שכזה לרשות ניירות הערך האמריקאית, ותוך שהוא מסתיר מהחותמים - נשיא האוניברסיטה מנחם בן ששון, סגנית הנשיא ומנכ"לית האוניברסיטה בילי שפירא, והרקטור אשר כהן - את העובדה כי תוך ימים ספורים עתידה להיחתם עסקת הענק.

עוד צוין במכתב, כי תוך 90 יום תבחן האוניברסיטה העברית את היחסים בין כל עובדיה לחברת מוביליאיי, והצדדים ינהלו משא ומתן לצורך בחינת התמורה - אם קיימת כזו - המגיעה לעובדי האוניברסיטה.

הסיבה שסיפק בהמשך שעשוע לחבריו באוניברסיטה הייתה כי לא היה יכול לחשוף אותם למידע פנים בגין העסקה, ולכן סיפק להם תואנת-שווא.

מובילאיי, שהוקמה על-ידי השותפים-המייסדים אמנון שעשוע וזיו אבירם, פיתחה מערכת טכנולוגית שמתריעה על סכנות במהלך הנהיגה בכביש. בין האוניברסיטה למוביליאיי ושעשוע התגלע לאחרונה סכסוך על רקע דרישות חברת יישום כי מוביליאיי תעביר לה מידע בנוגע לתמלוגי עבר ותמלוגים עתידיים להם זכאי שעשוע, וכל אדם אחר העובד באוניברסיטה העברית ובמוביליאיי במקביל. זאת, בין היתר, על רקע הטענה כי מוביליאיי נולדה בין כתלי האוניברסיטה וה-IP שלה פותח תוך סיוע של חוקרים וסטודנטים. בתגובה, התפטר פרופ' שעשוע מתפקידו כמרצה בביה"ס להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית.

מובילאיי השיבה לדרישת האוניברסיטה בסירוב מוחלט להעביר מידע, תוך שהיא מציינת כי החברה ושעשוע לא חייבים לה דבר כי היחסים בין הצדדים הוסדרו במסגרת הסדר משנת 2004 - הסדר בעקבותיו העבירה מוביליאיי נתח ממניותיה לאוניברסיטה. עוד צוין, כי האוניברסיטה הודתה כי אין לה כל חלק במוביליאיי במסגרת מסמך אישור עליו חתמה במארס השנה.

האוניברסיטה בחרה לפתוח בבירור מול מוביליאיי באמצעות עורכי דין, למרות שלכאורה היחסים ביניהן הוסדרו בעבר. האוניברסיטה לא העלתה בפני מוביליאיי דרישה כספית או טענות לזכאות בתמורה מהעסקה, אלא ביקשה לברר מידע אשר יסייע לה לבחון שאלות אלה. ואולם, ל"גלובס" נודע כי גורמים בכירים באוניברסיטה כבר העריכו - על-פי המידע החלקי שהיה בידם - כי האוניברסיטה זכאית לכ-300 מיליון דולר ממוביליאיי.

במענה לשאלת "גלובס" מדוע ויתרו באוניברסיטה מראש על בירור הזכויות והכספים המגיעים להם, במיוחד נוכח "התרגיל" שביצע פרופ' שעשוע כדי להחתים את בכירי האוניברסיטה על מסמך הוויתור, בחרו האוניברסיטה העברית וחברת מובילאיי להגיב במשותף, ומסרו כי "ההסדר בין חברת מובילאיי לבין האוניברסיטה העברית מקורו בהסכם שנחתם עוד בשנת 2002 והאוניברסיטה לא דרשה ואיננה דורשת תמלוגים נוספים בעקבות עסקת אינטל. מכתב הנהלת האוניברסיטה ממארס 2017 מאשר זאת. מערכת היחסים בין האוניברסיטה למובילאיי תורמת רבות למחקר באוניברסיטה".