מדדי אג'יו באוגוסט: האם רוחות המלחמה יעצרו את המומנטום?

הכול כבר נכתב על השפעת מחירי מניות הפארמה, ונראה שבחודש שחלף השפעתם הייתה דרמטית אף יותר ■ אבל המגמות החיוביות נמשכו, תיקי ההשקעות צברו תשואות נאות ב-8 החדשים הראשונים השנה, והחשש כרגע נובע מהמתיחות הגיאופוליטית העולמית

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

מדדי אג'יו לחודש אוגוסט מצביעים על תשואות מרשימות למדי בתיקי ההשקעות של הציבור. מדד תיק האג"ח עלה החודש בשיעור של 0.7%, וצבר עלייה מרשימה עוד יותר בשיעור של 3.26% בשמונת החדשים הראשונים של 2017. מדד תיק המניות, על אף הירידה במחירי מניות הפארמה, רשם תשואה שלילית של כ-1% באוגוסט וצבר 1.54% בלבד מתחילת השנה. מדד תיק ה-20:80 עלה החודש בשיעור של 0.36%, ומתחילת השנה הוא צבר בכל זאת תשואה המתקרבת ל-3%.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית-דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

מניית טבע - "אבן אחרי הנופל"

קשה לסקור את ביצועי התיקים ללא התייחסות למחירי מניות הפארמה, ובראשן מחיר מניית טבע, אשר צנח באוגוסט בשיעור של כ-50%. מתחילת השנה הוא ירד בשיעור חד יותר של כ-56%.

מדובר באובדן אמון מוחלט בחברה ובמנייתה, והשוק למעשה קנס את החברה באכזריות ובמיידיות עם פרסום התוצאות הכספיות בתחילת החודש.

התוצאות הכספיות היו דומות מאוד לתחזיות המוקדמות, ולא גבוהות יותר כפי שהיה מתבקש מאיחוד מכירות החטיבה הגנרית של אלרגן. נוסף על כך, החברה ביצעה מחיקת מוניטין, וצמצמה משמעותית את חלוקת הדיבידנד, צעדים שנועדו לשפר את התזרים שישרת את החוב.

השוק לא אהב, בלשון המעטה, את הצעדים, והפיל את המניה בכ-50% ממחירה, שהיה מצוי כבר אז במחצית מהמחיר ערב עסקת אלרגן.

זוהי למעשה "זריקת אבן אחרי הנופל', פעולה המביעה שאט נפש ואובדן אמון, שפגעה בכל חוסך ומשקיע במשק הישראלי. האם היא מוצדקת? ימים יגידו.

לפי שעה הנזק נגרם, אך החברה ממשיכה למכור את תרופותיה ולפעול לאישור תרופות נוספות.

שיעור האינפלציה
 שיעור האינפלציה

פיזור או בחירת אפיק?

נפילת מחירי מניות הפארמה המחישה החודש עד כמה הבחירה שעושים מנהלי התיקים בנוגע לאפיק, ואף לענף בודד, שבו ישקיעו או לא ישקיעו, היא קריטית לתשואות.

מהלכי מחיר משמעותיים ותוצאות מבודלות בין אפיקים הביאו לכך שהבחירות של מנהלי התיק מתחילת השנה השפיעו מאוד על התשואות.

התנהגות זו חידדה את אחת השאלות הוותיקות בנוגע לניהול השקעות: הימור או פיזור?

האם לפזר באופן נרחב את הנכסים על פני מרכיבי המדד במניות או באג"ח, או לקבל החלטות ממוקדות יותר במטרה "לנצח" את המדד.

אחת הדוגמאות הבולטות היא כמובן מניות הפארמה, אשר מי שפיזר בצורה נכונה לכאורה, וכלל בתיקים את כל מרכיבי המדד בצורה סבירה, כולל מניות אלו, רשם תשואה הדומה למדד המניות, אשר ירד בהרכבו בתיקים בכ-3% באוגוסט. לעומתו, מי שנמנע, ראה באוגוסט תשואה שלילית אך מתונה במדדי המניות בישראל.

הדבר מתחדד בראייה מתחילת השנה: מי שהשקיע בישראל בפיזור נאות, כולל מניות הפארמה, רשם תשואה של כ-0.5% על השקעותיו במניות בישראל, בעוד שמי שנמנע, רשם תשואה של כ-3.5% על מרכיב זה.

היו מנהלי השקעות מעטים יחסית אשר הצליחו להימנע ממניות הפארמה ולפסוח על הירידות והנזקים שנגרמו מהן.

משמעות דומה היתה לפיזור בתחום האג"ח, בנוגע להצמדה למדד.

הבחירה באג"ח השקליות הניבה השנה תשואה גבוהה משמעותית מזו של צמודות-המדד, והבחירה במרכיבים אלו הניבה תשואות טובות יותר לתיקי ההשקעות. הסיבה לכך היא כמובן ההתמתנות היסודית בקצב האינפלציה בארץ ובעולם. לאחר שבמחצית הראשונה של 2017 נראה כ האינפלציה מתחילה להתרומם, באו מדדי יולי ואוגוסט וציננו את הציפיות, ואיתן את ההערכות לעלייה בריבית. הדבר נתן כאמור רוח גבית חזקה מאוד לאפיקים השקליים, כך שמנהלים שבחרו בהם ראו תשואות עודפות על פני מנהלים שפיזרו כיאות בין שקליות לצמודות-מדד.

לצורך המחשה, אם ניקח את מדד 20:80, שרשם תשואה המתקרבת ל-3% מתחילת השנה בהרכבו הנוכחי, הרי שתיקים שנמנעו ממניות הפארמה, שמו יהבם על האפיקים השקליים ונמנעו מהצמודים, רשמו תשואה העולה על 4% באותם שמונה חדשים.

מדד אג'יו
 מדד אג'יו

האם מצפון קוריאה תיפתח הרעה?

אכן תשואות יפות ומרשימות עד כה, וניתן לומר כי חברים בעשרות ועדות השקעה וגופים המנהלים כספי ציבור, מופתעים מהן, בהתחשב בציפיות שהיו בתחילת השנה. לכאורה, יש די סיבות להמשך המגמות החיוביות בשוקי ההון ובתיקי ההשקעות. נראה כי מצב העניינים בכלכלה הריאלית - בנתונים הכלכליים ובהם האינפלציה והריביות - שומר על יציבות, וביכולתו להמשיך לתרום את התשואות השוטפות החיוביות לתיקי ההשקעות. למרות הריבית הנמוכה והחששות המוקדמים השנה, זו יכולה להיות שנה טובה למשקיעים.

אלא מה? נראה כי בצפון קוריאה חושבים אחרת, כך שקריאת התיגר על ארה"ב מתחזקת ומתעודדת ממצב ההנהגה האמריקאית השברירית: הנהגה חדשה, לא מנוסה, לא מגובשת ולא מאורגנת כממשל, ולכן הנשיא טראמפ נשען על אנשי הצבא ומייצג עמדות נוקשות. כמו כן הוא מגיב לגירויים גיאופוליטיים במהירות, בחריפות ובצורה "שונה" מהמקובל. שבריריותו עשויה בשלב זה להקצין את פעולותיו.

לכן, בתמונת מצב זו, קיים תהליך ברור של הסלמה, המלווה בשימוש במושגים ובפעולות אגרסיביים, כגון ירי טילים, אשר היו לטאבו זה שנים רבות. אפשר שתהליך זה כבר מונע מכוחות עצמו, או במילים אחרות, קשה לעצירה.

נראה אם כן כי הדברים שם הולכים בכיוון שלילי, היכול לערער את ביטחון המשקיעים בעולם, לראשונה זה שנים. הדבר כמובן ישפיע על תיקי ההשקעות בישראל. בתיקים אמנם יש כיסים חבויים של הפסדי עבר, שיכולים לחזור ולפצות את החוסך הישראלי עם התאוששות בעתיד, למשל פיחות השקל או התאוששות במניית טבע, אך בעיקרון השווקים לא אוהבים מלחמות גרעיניות, כך שאירועי קוריאה בהחלט מהווים איום.

*** הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי, ליווי ועדות השקעה ופיקוח על הנכסים הפיננסיים והריאליים של חברות, ארגונים וקיבוצים.ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק