יוקרה יעילה: הדור החדש של אאודי Q5

רכב האאודי החדש רק נראה כמו אבולוציה זהירה של הדור היוצא: מתחת לכסות התמימה מסתתר רכב קל, מתוחכם ומרווח יותר, שממלא כל משימה מעשית וחברתית הגיונית ■ חבל רק שהאופציות המתוחכמות שמוצעות כל כך יקרות

כמו כל יצרני הרכב, גם חברת אאודי רוקדת כיום את ריקוד הרכב האוטונומי. מדובר בכוריאוגרפיה מתוכננת היטב של הכרזות, ראיונות למדיה, אזכור שמות מפתח מעולם ההיי-טק (אין כמו צילום קבוצתי עם בכירי מובילאיי) וחשיפת מכוניות תצוגה מתוחכמות, והכל במטרה לשכנע את המשקיעים הגלובליים כי היא לא "סתם" יצרנית רכב אלא "הגרסה הממונעת של אפל" - חברה דיגיטלית, שרגליה בהווה וראשה בעתיד.

הסיבה לכך, כבר אמרנו לא אחת, היא ששוק ההון נוטה לתמחר את מניות יצרניות הרכב במכפילים שמרניים כאילו היו יצרניות רהיטים, בעוד שכל חברה צעירה, שנושאת עליה ניחוחות של תחבורה אוטונומית, שיתופית או "מקושרת", מקבלת כיום מכפילים תלת ספרתיים ו/או הערכות שווי דמיוניות, אפילו אם אין לה סנט אחד של רווח.

אבל עם כל הכבוד לשווי על הנייר, כל היצרניות יודעות שהכסף האמיתי ימשיך להגיע בשנים הקרובות מייצור ומכירת מכוניות לחם-וחמאה. במקרה של אאודי אין משהו שהוא יותר לחם, או חמאה, מה-Q5. מאז השקתה ב-2008 כבשה ה-Q5 את ההובלה בפלח המיד-סייז פרימיום SUV והפכה לאחת מיצרניות המזומנים הגדולות ביותר של קבוצת פולקסווגן כולה. בשנה שעברה, למשל, בלבד נמכרו מהדגם הזה יותר מ-250 אלף יחידות, כמחציתן בסין.

כשצריך לעצב מחדש מוצר, שאמור לייצר הכנסות של כ-12 מיליארד דולר בשנה וקרוב ל-100 מיליארד דולר לאורך מחזור חייו, אין זה מפתיע שהתוצאה היא "יותר מאותו הדבר". אכן, במבט ראשון ה-Q5 מודל 2017 נראית כמו שדרוג זהיר ושמרני של הדגם היוצא. מבט שני ושלישי מגלים ממדים מעט גדולים יותר, משטחים ישרים שמחליפים את הפינות העגלגלות של הדגם היוצא, ושטח שמשות גדול יותר.

השינוי הבולט ביותר הוא בחרטום המסיבי שמחצין כעת פנסי היי-טק צרים מעל גריל עם מסגרת טרפזית מלוטשת וקווים אופקיים, במקום המסגרת האליפטית עם הקווים האנכיים. האפקט הכולל אולי אינו נועז, אבל בהחלט נעים לעין, ואם לשפוט על פי התגובות ברחוב הישראלי, הדמיון הרב ל-Q7 מעצים את הדימוי היוקרתי-מתוחכם של ה-Q5.

הגדלת הממדים, הורדת קו השמשות בדלתות ותוספת של שני סנטימטרים לבסיס הגלגלים מעניקות לדגם החדש מרחב פנים אובייקטיבי וסובייקטיבי מרשים. מרחב הרגליים מאחור שופע ואין בעיה למקם שלושה מבוגרים מאחור, אם כי מסעד המושב האמצעי פחות ידידותי לגב. מי שנוהג להסיע מאחור שחקני כדורסל, או ג'ירפות, ישמח גם לדעת שהמושב האחורי נע לאחור על מסילה ומגדיל עוד יותר את המרחב לברכיים על חשבון נפח תא המטען.

עיצוב עמדת הפיקוד דומה מאוד לזה של דגמי הדור האחרון של אאודי, ובעיקר לדור האחרון של ה-A4. רכב המבחן שלנו צויד בלוח מחוונים וירטואלי, על בסיס מסך LCD צבעוני, שמגיע כחלק מחבילת האופציות ה"טכנולוגית" הלא זולה (כ-25 אלף שקל). כבר פגשנו כמה פעמים בלוח הזה והוא עדיין אחד הטובים בשוק, עם רזולוציה ובהירות שמספיקות לצורך הצגת מפת ניווט מפורטת ומאפשרות גם לקצרי רואי צפייה ברורה. מסך המולטימדיה החדש "צף" מעל הקונסול המרכזי, ולמרות שהפיתרון הזה שובר את עיצוב הפנים הזורם וההדוק של אאודי, הוא מתפקד היטב.

תפעול האופציות והתפריטים מתבצע באמצעות בקרי הסיבוב/לחיצה המוכרים של אאודי, ולטובת חובבי הגאדג'טים יש גם משטח מגע שמאפשר הקלדת נתונים. רמת הא בז ור התקני תואמת את המקובל בפלח וכוללת בין השאר ריפוד עור, גג חשמלי פנורמי ומערך אבזרי בטיחות מתקדמים על בסיס חיישנים. אבל כדי לקבל פריטי אבזור נוספים כמו פגושים בצבע הרכב, חישוקי 19 אינץ', מושבים יותר מתוחכמים ואפילו מערכת ניווט יצטרך הלקוח לרכוש "חבילות", שמוסיפות עוד כמה עשרות אלפי שקלים למחיר הבסיס. לפחות כבר לא גובים אקסטרה עבור צבע מטאלי. כמקובל אצל אאודי, כל העסק בנוי בצורה סולידית עם חומרי דיפון מהטובים בענף.

רכב המבחן שלנו הגיע עם תוספת לא נפוצה (בארץ) של מתלי אוויר ממוחשבים. לטעמנו האישי זו בהחלט אופציה שמצדיקה להכניס את היד עמוק יותר לכיס. מתלי האוויר מגהצים את האספלט הישראלי העירוני השבור וזרוע-הבורות ומרחפים מעליו כאילו היה אספלט אירופי מהודק. זו חוויה ממכרת למי, שסובל ממחושי גב (או ממחלת ים) וכבונוס ניתן להגביה את מרווח הגחון לטובת נסיעה בדרכי עפר או דילוג על מדרכות ואיי תנועה. כבר מזמן לא נתקלנו ברכב מהפלח המפונק הזה, שהמחשב שלו מציע אופציה של "מצב נסיעת שטח".

הטכנולוגיה המחוכמת מסייעת לנוע מהר מאוד על כבישים מפותלים, אבל היא לא מכוילת לעינוגי אקסטרים. ההיגוי מרגיש קצת מנותק, אפילו במצב הספורטיבי, התחושה הכללית סטרילית ונראה שמהנדסי אאודי הותירו במכוון את הנישה הזו פנויה לבת-הדודה פורשה מקאן (שמבוססת על פלטפורמת ה-Q5), או לכל הפחות לגרסת ה-SQ הקרבית.

במערכת ההנעה המרשימה, שכוללת מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין בהספק 252 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים, כבר פגשנו ב-A5, והיא אפקטיבית לא פחות ב-Q5, שבה היא רתומה למשקל עצמי של כ-1.7 טון.

במצב הספורטיבי של מחשב המנוע, הטורבו מייצר דחף מאסיבי והתיבה יורה את ההילוכים מהר יותר מכל העברה ידנית. במצבי "חיסכון" מקבלים שיוט חלק ונינוח, עם בונוס של צריכה באזור ה-12 קילומטרים לליטר, וכך גם בשיוט על הכביש המהיר. צליל ספורטיבי? לא בבית ספרנו.

מחיר הבסיס של אאודי Q5 בגרסת TFSI, כ-355 אלף שקל, מציב את הדור החדש במרכז קשת המחירים הטיפוסיים לפלח הזה, שהוא אחד הגדולים, התחרותיים והאגרסיביים ביותר בשוק הפרימיום הישראלי.

אנשי אאודי מדווחים שרוב הלקוחות בוחרים ב"חבילות" שמוסיפות עוד 25-30 אלף שקל למחיר, כך שכנראה לא רגישות למחיר היא, שתכריע את מאבק המכירות.

מה שישחק כאן הוא בסיס הלקוחות הנאמנים והתדמית, וכאן יש לאאודי בשרוול לא מעט קלפים חזקים.

אאודי
 אאודי

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3 2018

מעבר לפינה כבר נמצאת ב.מ.וו X3 החדשה, שצמחה בממדיה והשילה עשרות קילוגרמים ממשקלה. מתחת לעיצוב דמוי ה-X5 מסתתרים שלדה חדשה ומתוחכמת ותא נוסעים עדכני עם הרבה מאוד אלקטרוניקה, כולל מערכות סיוע סמי-אוטונומיות. המנוע העיקרי יהיה 2 ליטר טורבו-בנזין עם 252 כ"ס

וולבו XC60 2018

החודש יוצאת לשוק XC60 החדשה, שמבוססת על XC90 הגדולה וחולקת איתה את עיצוב החוץ והפנים. המכונית קלה במאות קילו מקודמתה, מצוידת במערך מסיבי של מערכות בטיחותיות ובידוריות ומציעה אופציה למתלי אוויר. המנוע העיקרי הוא 2 ליטר טורבו עם 254 כ"ס ותאוצה ל-100 ב-6.6 שניות. המחיר טרם פורסם

מרצדס GLC

דגם המיד-סייז של מרצדס מציע עיצוב חוץ בוגר עם ממדים נדיבים ועיצוב פנים, שמבוסס על דגמי הדור האחרון. מנוע ה-2 ל' בנזין טורבו הבסיסי מייצר 211 כ"ס ומאיץ ל-100 ב-7.4 שניות, אבל האס בשרוול הוא הגרסה ההיברידית-נטענת עם 320 כ"ס, צריכה של כ-40 ק"מ לליטר בממוצע ומחיר של 370 אלף אחרי הטבת המס