מפעלי ים המלח תשלם 20 מיליון שקל על נזקים לגשרים בערבה

בית המשפט פסק לנתיבי ישראל רק מחצית מהסכום שתבעה, משום שהנזק נגרם גם מתחזוקה לקויה ■ צו מניעה נגד הובלת אשלג בלי כיסוי

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

מפעלי ים המלח תפצה את נתיבי ישראל ב-20 מיליון שקל על הנזקים שנגרמו לגשרים בכביש הערבה (כביש 90) בקטע שבין ים המלח לאילת בשל זליגת אשלג ממשאיות - כך נפסק אמש בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע. מדובר בתביעה מסועפת שהוגשה עוד ב-2008, עתירת עדים ואנשי מקצוע שהיו מעורבים בה.

השופט שלמה פרידלנדר קבע כי אכן זליגת האשלג תרמה להידרדרות מצבם של הגשרים, שבעקבותיה נדרשו עבודות שיקום, אך זאת בצד גורמים נוספים שתרמו לכך ומצויים באחריות נתיבי ישראל. למשל, ליקויים בבניית הגשרים ותחזוקה שוטפת שלהם, כמו גם הבלאי הטבעי שנגרם מהסביבה הגאוגרפית והאקלימית של דרום הארץ.

לאור זאת, קבע בית המשפט שהחלוקה באחריות לנזקים לגשרים תהיה בין נתיבי ישראל למפעלי ים המלח (חברה בת של כימיקלים לישראל) בחלקים שווים. ומכאן, שמפעלי ים המלח תפצה את נתיבי ישראל במחצית מעלות העבודות לשיקום הגשרים. הסכום הסופי שנפסק  כולל התוספת של הפרשי הצמדה ממועד הגשת התיק שמגיעים ל-18% הוא כאמור כ-20 מיליון שקל.

בית המשפט קבע כי אסור היה למפעלי ים המלח להעמיס את משאיות האשלג מעבר לגובה דפנות המשאית, וגם שהכיסוי של המשאית אמור להיות מהודק מכל עבר.

מפעלי ים המלח כפרו באחריותם לנזקים, טענו כי הובילו את האשלג בהתאם לדין, וכי אין כל קשר סיבתי בין האשלג לבין הנזקים, וכי הסיבה היחידה לנזקים היא תכנון וביצוע לקויים של הגשרים על ידי נתיבי ישראל. עוד טענו שמדובר בנוהג הובלה המקובל גם בקרב מובילים אחרים. על כך פסק בית המשפט כי ייתכן כי במקרים אחרים לא זלג החומר המובל , ואם היה זה המקרה גם אצל המובילים האחרים היה הנוהג נפסק.

בנוסף לסכום של 20 מיליון שקל, בית המשפט נתן צו מניעה קבוע נגד מפעלי ים המלח, האוסר עליה להוביל אשלג באופן שיאפשר זליגה כלשהי שלו מהמשאיות. צו מניעה זה יאלץ את מפעלי ים המלח לשנות את אופן הובלת האשלג.

לדברי עוה"ד אילן שרקון ויואב קוק ממשרד שרקון בן-עמי, אשר & נאמן קינן ושות', המייצגים את נתיבי ישראל: "מדובר בפסק דין עקרוני בענף ההובלה היבשתית. פסק הדין יאלץ את המובילים לשנות את אופן הובלת המטענים בתפזורת, ולהתאים את אופן כיסוי המטען לקביעות פסק הדין".