משרד היועמ"ש: מעמד אשת ראש הממשלה אינו מוסדר בדין

הדברים נמסרו בתגובה לפניית עו"ד אביעד ויסולי ■ ויסולי: "נראה כי בכל הנוגע לשרה נתניהו, יד ימין סותרת את יד שמאל; לא מובן כיצד היועמ"ש מבקש להעמיד לדין את שרה נתניהו - ומצד שני פוסק כי לא נקבעה לה כל סמכות חוקית לניהול מעון רה"מ"

לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע שלשום (ו') באופן רשמי לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, כי היא צפויה לעמוד לדין, בכפוף לשימוע, בפרשת המעונות - עו"ד אורן פונו, ראש אשכול עבודת הממשלה במשרד היועץ המשפטי לממשלה, הודיע היום (א'), בתגובה לפניית עו"ד אביעד ויסולי, יו"ר נאמני ארץ ישראל בליכוד, כי "סוגיית מעמדה של אשת ראש הממשלה אינה מוסדרת באופן כולל בדין הישראלי", וכי "מעמדה, תפקידיה וסמכויותיה של אשת ראש הממשלה הם שאלה שבמדיניות הממשלה", ולא נושא משפטי, ועל כן אין היועמ"ש רשאי לעסוק בכך. 

עו"ד ויסולי פנה ליועמ"ש ב-31 ביולי בנוגע להסדרת מעמדה החוקי של אשת ראש הממשלה, שהיא לכאורה אדם פרטי, אך מתוקף מעמדה היא מעורבת בעבודת ראש הממשלה ומתגוררת במעון השרד של ראש הממשלה. לפיכך, הוא ביקש מהיועמ"ש לעגן בנוהל ברור את סמכויותיה ואת מעמדה של אשת ראש הממשלה, אשר יתווה את העקרונות והכללים למעורבותה, מעמדה וסמכויותיה.

בתגובה, כתב נציג היועמ"ש לעו"ד ויסולי ב-27 באוגוסט כי בשנת 2006 (בתחילת כהונת אולמרט כראש ממשלה) מינתה ועדת הכספים של הכנסת ועדה ציבורית-מקצועית בנושא הסדרת השתתפות המדינה בהוצאות רעיית ראש הממשלה. הוועדה המליצה כי "הדרך לעגן את מעמדה, תפקידיה וסמכויותיה של רעיית ראש הממשלה היא באמצעות חקיקה ראשית". המלצה זו לא מומשה, וכל שנעשה הוא הוספת סעיף 6א להחלטת שכר שרים וסגני שרים, הקובע כי ראש הממשלה ובת זוגו זכאים להחזר הוצאות אירוח, ביגוד ומתנות.

עוד כותב נציג היועמ"ש לעו"ד ויסולי כי "ברי כי בחינת השאלה האם ראוי לאגד את כלל ההסדרים הקיימים ולהסדיר באופן כולל ומלא את מעמדה, תפקידיה וסמכויותיה של רעיית ראש הממשלה, אינה שאלה משפטית בעיקרה המצויה לפתחו של היועץ - להבדיל ממתן פרשנות משפטית בנוגע לדין הקיים או אכיפתו - אלא שאלה שבמדיניות". 

בתגובה לתשובת היועמ"ש פנה עו"ד ויסולי ב-3 בספטמבר לשרת המשפטים, איילת שקד, וכתב לה: "לאור עמדת היועץ המשפטי לממשלה, הינך מתבקשת ליזום חקיקה ראשית או חקיקת משנה אשר תסדיר את מעמדה, סמכויותיה וזכויותיה של בן/בת הזוג של ראש הממשלה במעון ראש הממשלה ובפעילויות אחרות הקשורות לעבודת ראש הממשלה".

לדבריו, "כללי מינהל תקין, דוחות מבקר המדינה, הצורך בשקיפות ציבורית והליכים משפטיים שונים שהתנהלו בשנים האחרונות - כל אלה מחייבים את הסדרת מעמדה של בן/בת הזוג של ראש הממשלה בחקיקה ראשית או משנית".

עד עתה לא התקבלה תשובת שרת המשפטים לפנייה.

לדברי עו"ד ויסולי, "לא מובן כיצד היועץ המשפטי לממשלה מבקש מצד אחד להעמיד לדין פלילי את שרה נתניהו  בנוגע לניהול מעון ראש הממשלה, ומצד שני הוא פוסק כי לא נקבעה לה, בנוהל או בתקנות, כל סמכות חוקית לניהול מעון ראש הממשלה, ולדעתו מדובר בכלל בעניין של 'מדיניות הממשלה' שמעולם לא נדונה.

"נראה כי בכל הנוגע לשרה נתניהו, יד ימין סותרת את יד שמאל במשרד היועמ"ש. אי-הסדרת מעמד רעיית ראש ממשלה, סמכויותיה, זכויותיה וחובותיה במעון ראש הממשלה אינו תקין ומצביע על רשלנות ו'תסמונת בת-היענה' אצל היועמ"ש. התנהלות רשלנית כזו לבטח אינה יכול להוות בסיס לכתב אישום פלילי. יש להסדיר את מעמד רעיית ראש הממשלה בחקיקה שתגדיר את מעמדה וסמכויותיה וכן את סיווגה הביטחוני ואת חשיפתה של אשת ראש הממשלה לפגישות ונושאים מסווגים ביטחונית".