משפחת גינדי מעמידה למכירה 50% מקניון TLV בת"א

מתנהל משא ומתן למכירת חלקן של גינדי השקעות (25%) ושל משה ויגאל גינדי (25%) בקניון לפי שווי של 2.15 מיליארד שקל ■ רבוע כחול נדל"ן: "לא ידוע לנו על רצון למכור, יש לנו זכות סירוב"

חצי שנה לאחר פתיחת קניון האופנה גינדי TLV במתחם השוק הסיטונאי בתל-אביב, ל"גלובס" נודע כי חברת גינדי השקעות (25%) ומשה ויגאל גינדי (25%), מנהלים מגעים למכירת חלקם בקניון לפי שווי של 2.15 מיליארד שקל.

בחברת הרבוע כחול נדל"ן, השותפה 50% בפרויקט, מסרו כי "לא ידוע לנו על רצון למכור את חלקם של השותפים, אך ככל והדבר יתברר כנכון, לרבוע כחול נדל"ן מוקנית זכות סירוב שבכוונתה לממש". בעל השליטה באלון רבוע כחול הוא מוטי בן-משה.

קניון האופנה נפתח בחודש מארס האחרון, במקביל לטופס אכלוס שקיבל פרויקט המגורים הצמוד לקניון ושכולל למעלה מ-700 דירות. יזמיות הפרויקט, הכולל גם את חלק המגורים וגם את חלק הקניון, רבוע כחול נדל"ן (50%), גינדי השקעות (25%) ומשה ויגאל גינדי (25%) דיווחו כי בקניון בלבד הכולל 33 אלף מ"ר, הושקעו 1.5 מיליארד שקל. הקניון עומד כיום על תפוסה של 87%, והוא כולל תמהיל של רשתות אופנה פופולריות לצד רשתות אופנה יוקרתיות.

לאחרונה פורסמה הערכת שווי שערכו השמאים עדינה גרינברג ורונן כץ לקניון, שצורפה לדוחות הרבעוניים לבורסה של גינדי השקעות, לפיה שווי הקניון עומד על 1.813 מיליארד שקל. כמו כן, מאז פתיחת הקניון נשמעה ביקורת על תפוסת מבקרים דלה בו, שמקורה בין היתר בנגישות לא נוחה, ובהערכת השווי של BDO אף הוזכרו האיומים הרלוונטיים לכל הקניונים במטרופולין תל-אביב הכוללים הצפה בשטחי מסחר, ועליה ברכישות באתרי האינטרנט.

יחד עם זאת, ההערכות בשוק הן כי שווי הקניון, המשקף כיום תקופת הרצה, דווקא צפוי לעלות בטווח הקצר יחסית עם אכלוסו המלא והוספת מקומות הסעדה בתחומו, ובטווח הארוך יותר עם סיום העבודות ופתיחת הקו של הרכבת הקלה. על רקע הערכות אלה, נראה כי גינדי השקעות, שקופתה משוועת למזומנים, דורשת מחיר המשקף את עליית השווי הצפויה ולא את שוויו הנוכחי. את המשא ומתן למכירת חלקן של גינדי השקעות ומשה ויגאל גינדי, מנהל מנכ"ל ובעלי גינדי השקעות, מנור גינדי.

ד"ר רינה דגני, ראש מכון גיאוקרטוגרפיה, שערכה חוות דעת כלכלית לקניון עבור גינדי השקעות, אמרה בשיחה עם "גלובס" כי "אחוז גבוה מתושבי תל-אביב שאמורים היו להגיע לקניון, לא הגיעו, בעיקר בגלל תפיסה מחשבתית שהגישה לקניון אינה נוחה, ומרבית המבקרים בו הגיעו מחוץ לעיר. מבקרים אלה ציינו בשלושת החודשים האחרונים, כי הגישה לקניון נוחה וכוללת גם חניון חינם, וכי הם ישובו לקניון פעם נוספת. כלומר, מצאנו שמי שטרם ביקר בקניון, חושש להגיע אליו, אך מי שכן ביקר בקניון הביע דעה חיובית עליו ורצון לשוב לבקר בו".

דגני הוסיפה כי בקרוב יאוכלסו הדירות במגדלי המגורים שהוקמו, מה שיגדיל את כמות המבקרים בקניון, ובהמשך גם חלקו השני של הפרויקט שיגיע בסך הכל 2000 יחידות דיור. "זאת בנוסף למגדלי מגורים שצפויים לקום במתחם רשות השידור ובמתחם כנרית, שכולם ממוקמים במרחק הליכה מהקניון וצפויה להתגורר בהם אוכלוסיה אמידה. בנוסף לכך, באזור ממשיכים לקום מגדלי משרדים כמו מגדלי הארבעה של קבוצת חג'ג', ולהגדיל את הנתון של חצי מיליון מועסקים שמגיעים יום יום לתל-אביב".

לדברי דגני, האנשים שעובדים בסביבה לאוו דווקא קונים, אבל אוכלים ורוכשים מתנות למשרדים, פיתרון שמתחם שרונה לא מציע. "בנוסף, בעוד מספר שנים כשיסתיימו העבודות להקמת הרכבת הקלה, תהייה פריחה של האזור כולו, והקניון יהיה לא פחות טוב מעזריאלי שנהנה היום מאוכלוסייה שמגיעה מתחנת רכבת השלום, אז, צפויים הפידיונות בקניון לגדול משמעותית".

האג"ח התאוששו

במקביל, סדרת האג"ח של גינדי השקעות (ד'), שהיקפה כ-110 מיליון שקל, ריכזה עניין רב במהלך חודש יולי האחרון ורשמה ירידות שערים חדות במחזורי מסחר גדולים בעקבות עליית חששות המשקיעים מיכולת החברה להתמודד עם החזר החוב, שמועד הפידיון שלו הוא בעוד כמשנה (תחילת יולי 2018).

מאז הצליחה החברה להרגיע את החששות בחלקם, בין היתר כשמשפחת גינדי התחייבה לבצע הזרמת בעלים במקרה הצורך, והתשואה על האג"ח ירדה משיא של יותר מ-9% לרמתה הנוכחית כ-6.5%.

לפני שבוע וחצי, כחלק מדוחותיה הכספיים, עדכנה גינדי על הזרמה של 25 מיליון שקל ממשפחת גינדי לחברה, בדרך של הלוואת בעלים הצפויה להגדיל את ההון העצמי שלה (שעמד בסוף הרבעון השני על כ-6 מיליון שקל בלבד) ואשר תיפרע לאחר פירעון מלוא סכום האג"ח וההתחייבויות הבנקאיות שלה.

עוד בדוחות הציגה גינדי ירידה של כ-40 מיליון שקל (כ-2%) בשוויו של הקניון ל-1.81 מיליארד שקל, לעומת השווי ברבעון הראשון של השנה שעמד על 1.85 מיליארד שקל, וזאת ככל הנראה על רקע החולשה בפעילות השוטפת בו.

בדוחות עדכנה גינדי כי עד סוף חודש יוני נחתמו הסכמי שכירות לכ-27.6 אלף מ"ר וזכרונות דברים לכ-300 מ"ר נוספים, המהווים יחד כ-87% מכלל שטחי המסחר לשיווק - דומה לשיעור התפוסה הממוצע בקניון ברבעון השני של השנה (86%) שכולל בסך הכול כ-32 אלף מ"ר.

עוד עלה מהדוחות כי דמי השכירות הממוצעים למ"ר בחוזים שנחתמו במהלך הרבעון השני ירדו ב-6 שקלים ל-355 שקל לחודש, לעומת ממוצע של 361 שקל לחודש ברבעון הראשון. עוד בדוחות הנהלה החברה מעריכה כי "בהתחשב בבטוחות שהחברה יכולה להעמיד בדרך של שיעבוד נכסיה", ו"בהסתמך על דיונים שהחברה מקיימת עם גורמים מממנים", גינדי תוכל (יחד עם הזרמת בעלי השליטה) "לגייס, בסבירות גבוהה, מקורות מימון חלופיים שישמשו לפירעון מלוא התחייבויותיה במועדן".

מגינדי השקעות נמסר: "במידה ויהיה לנו מה לדווח, נעשה זאת כנדרש".