ההיסטוריה של שולץ: המנכ"ל שהוציא את לונדבק מהמשבר

מלבד תחום הפארמה, קאר שולץ - שנבחר היום למנכ"ל טבע - מעורב גם בשני תחומים אחרים המזוהים עם הגאווה הלאומית הדנית: הוא היו"ר של מבשלת הבירה השנייה בגודלה במדינה ודירקטור בחברת לגו

ענקית התרופות טבע   בחרה היום (ב') במנכ"ל שנטוע עמוק בתחום האינובטיבי שבו החברה החליטה להתמקד - תחום המחלות הנוירולוגיות. קאר שולץ ניהל את החברה הגדולה בעולם הממוקדת בתחום זה, לונדבק הדנית, הנסחרת לפי שווי של כ-11 מיליארד דולר, לאחר נפילת המניה בכ-12% בעקבות ההודעה על כוונתו לעזוב. לפני כן שימש כסגן מנהל ונשיא חברת נובו נורדיסק, גם היא חברה דנית, המתמחה בתחום הסוכרת ונסחרת לפי שווי של 117 מיליארד דולר.

לונדבק וטבע שיתפו בעבר פעולה בשיווק תרופת האזילקט לפרקינסון ובפיתוח קופקסון אוראלי לטיפול בטרשת נפוצה, פרויקט שנכשל. אבל קאר, המנהל את לונדבק רק כשנתיים, לא זכה להכיר את טבע דרך השותפות הזו.

העלה את מחיר המניה

שולץ (56), יליד דנמרק ובעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת קופנהגן, החל את דרכו המקצועית בלונדבק בגיל 28 ולמעשה עד היום לא מילא תפקיד ניהולי שאינו בחברה דנית. עם זאת, לאחר שעזב את לונדבק הוא שימש כיועץ בחברות אנדרסן ומקינזי בלונדון. לאחר מכן הצטרף לנובו נורדיסק, ושם מילא תפקידים בתחומי הכספים, בקרת איכות ותפעול וכיהן כסמנכ"ל. הוא עזב את נובו נורדיסק לאחר שהוצע לו תפקיד המנכ"ל בלונדבק ולאחר שהארכת כהונתו של יו"ר נובו נורדיסק הובילה לצמצום תחומי אחריותו בחברה. בהודעת הפרישה שלו חשף שולץ בעצמו את נסיבות פרישתו. כשעזב את נובו נורדיסק, קיבל את "מצנח הזהב" היקר ביותר בהיסטוריה של דנמרק - 11.2 מיליון דולר. בלונדבק שולם לו ב-2016 שכר בסכום המקביל ל-21 מיליון שקל.

לונדבק, הנחשבת חברה חדשנית ומתוחכמת, עברה בשנים האחרונות קשיים משמעותיים, הכוללים פקיעת פטנטים חשובים, כישלונות בניסויים קליניים ומשבר מנהיגות, לאחר שמנכ"ל קודם הועזב בעקבות קניית מניות בחברה שלונדבק השקיעה בה מאוחר יותר.

המינוי של שולץ לתפקיד מנכ"ל לונדבק לפני שנתיים העלה את מחיר המניה, והוא הוביל את החברה לשיפור ברווחים ולצמיחה בהכנסות, בעקבות תהליך רה-ארגון (צמצום ופיטורים) שהוביל. בטבע תהליך כזה כבר נמצא בעיצומו והוא יתקשה להתחיל אותו מחדש, אולם לכל הפחות יש לו הניסיון הדרוש כדי להשלימו.

מלבד תחום הפארמה, שולץ מעורב גם בשני תחומים אחרים המזוהים עם הגאווה הלאומית הדנית: הוא היו"ר של מבשלת הבירה השנייה בגודלה במדינה ודירקטור בחברת לגו.