מאבק בין סדרות האג"ח השונות של פלאזה סנטרס

לקראת חלוקת מזומנים גדולה שחברת הנדל"ן אמורה לבצע בתחילת אוקטובר, התגלעו חילוקי דעות בין מחזיקי האג"ח בנוגע ליישום הסדר החוב

מחלוקת חריפה סביב יישום הסדר החוב של חברת הנדל"ן פלאזה סנטרס  צפה ועלתה בימים האחרונים מעל לפני השטח, לקראת חלוקת מזומנים גדולה שהחברה אמורה לבצע בתחילת אוקטובר. ל"גלובס" נודע כי ביום חמישי האחרון התפתח ויכוח סוער בין מחזיקים שונים באיגרות החוב באשר לדרך חלוקת המזומנים בין סדרות האג"ח השונות.

לפלאזה סנטרס שלוש סדרות אג"ח, ששתיים מהן (א' ו-ב') נסחרות בבורסה בתל אביב, בעוד השלישית נסחרת בבורסת ורשה שבפולין. על פי מצגת שפרסמה החברה לקראת אסיפת האג"ח, היקף החוב למחזיקי סדרה א'  (מח"מ של 1.6 שנים) ולמחזיקי סדרה ב'  (מח"מ של שנתיים) מסתכם ב-217 מיליון שקל ו-318 מיליון שקל, בהתאמה. החוב למחזיקים בפולין קטן בהרבה, ומסתכם בכ-29 מיליון שקל בלבד (בסך הכל, כ-560 מיליון שקל.

שלוש סדרות האג"ח אמורות להיפרע על פי לוח סילוקין שנקבע מחדש לאחר השלמת הסדר החוב של החברה. ואולם, אותו הסדר גם קבע כי בכל פעם שתצליח החברה למכור את אחד מנכסיה, היא תשתמש ב-75% מתמורת העסקה לצורך פירעון מוקדם של חוב למחזיקי האג"ח.

הצדדים מנסים להגיע להבנה

על פי אותה מצגת אמורה פלאזה סנטרס לפרוע בתחילת אוקטובר תשלומי קרן וריבית של 18 מיליון אירו למחזיקים, וסכום נוסף של כ-22 מיליון אירו בתחילת ינואר. את התשלום הקרוב תבצע פלאזה סנטרס בעיקר מתוך כספים שקיבלה בעבר ממכירת קניון בבלגרד לידי חברת ביג הישראלית, בעוד שהתחזית לגבי התשלום בינואר מבוססת ברובה על הצפי להשלמת מכירתו של קניון טורון בפולין לידי קרן נדל"ן זרה בתמורה נטו של כ-28 מיליון אירו.

אלא שבעוד התמורה ממכירת נכסים אלה נחשבת לבטוחה יחסית, הרי שחלק ניכר מהחוב אמור להתבסס על הבשלת פרויקט "קאסה רדיו" בבוקרשט שברומניה, ועל יציאה מוצלחת מפעילות החברה בהודו. מהלכים אלה נחשבים לקשים הרבה יותר לביצוע ולהשלמה, ועקב כך דרשו כמה ממחזיקי סדרה א' לראות בפלאזה סנטרס כחברה שקיימים לגביה ספקות ממשיים באשר ליכולתה להמשיך ולפעול כ"עסק חי".

משמעות הדרישה היא שבמקום להמשיך ולבצע את הפירעונות המוקדמים, על פי הכללים שנקבעו בהסדר החוב, יש לשנות את התנאים ולקבוע כי כל פירעון מוקדם יתבצע באופן יחסי להיקף החוב הנוכחי של כל סדרה, ולא על פי חלוקת החובות ביום אישור ההסדר. את הדרישה הזאת הובילו באסיפה נציגי חברת מגדל שוקי הון, שמחזיקה בכ-40 מיליון שקל ע"נ של אג"ח א' ובכ-38 מיליון שקל ע"נ של אג"ח ב' (נכון ל-30 ביוני).

עם זאת, שני הצדדים מנסים לשמור על גובה הלהבות, במטרה שלא להגיע עם הנושא לדיון משפטי. הסיבה לכך היא שפלאזה סנטרס היא חברה הולנדית, ולכן כל שינוי בהסדר החוב שלה ידרוש את אישור בית המשפט בהולנד. מעבר לכך, לשינוי כזה צפויים להתנגד מחזיקי האג"ח שנסחרות בפולין, ולכן מעדיפים נציגי שתי הסדרות בישראל להגיע להבנה ביניהם בלי לערב את בית המשפט.

פלאזה סנטרס, בעלת הערת "עסק חי" בדוחות, היא זרוע הנדל"ן המניב של חברת אלביט הדמיה, שהשליטה בה עברה לפני שנים אחדות מידי בעל השליטה הקודם מוטי זיסר לידי נושי האג"ח, בראשות הקרנות הזרות יורק ו-DK פרטנרס, במסגרת הסדר חוב. לאחר העברת השליטה באלביט הדמיה לנושים, מונה רון הדסי ליו"ר של שתי החברות, והוא מכהן בתפקידים אלה גם כיום.

בסוף 2014 השלימה גם פלאזה סנטרס הסדר חוב מול נושיה הפיננסיים (מחזיקי האג"ח בישראל ובפולין). ההסדר כלל דחייה בפירעון קרן החוב, תמורת תוספת לריבית והקצאה של מניות לנושים.