שרגא ברוש על התעשייה הזעירה: "זבוב על גב פיל"

הוויכוח שהתנהל על תוכנית "נטו תעשייה" באוצר הפך לנטו מריבה כשברוש הטיח את אמירתו במנכ"ליות של התאחדות המלאכה והתעשייה

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

ויכוח שפרץ אתמול במהלך דיון במשרד האוצר על טיוטת התוכנית "נטו תעשייה", הסתיים באקורדים צורמים כשנשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, הגדיר את התעשיות הקטנות והזעירות "זבוב שעושה אבק של פיל".

האמירה החריגה של ברוש הופנתה אל המנכ"ליות המשותפות של התאחדות המלאכה והתעשייה, ליאת גור ורווית גרוס, שהתרעמו על האופן שבו מוגדרים עסקים זעירים וקטנים במסגרת טיוטת התוכנית "נטו תעשייה" שהתגבשה בימים האחרונים בוועדה הציבורית לחיזוק כושר התחרות של התעשייה הישראלית, שבראשה עומד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד.

נציגות התעשייה הזעירה התלוננו כי עסק זעיר מוגדר בתוכנית ככזה שמנהל מחזור של עד 10 מיליון שקל. זאת בעוד שבחוק חובת המכרזים עסק זעיר מוגדר ככזה שמקיים מחזור של עד 2 מיליון שקל ומעסיק עד חמישה עובדים.

גור וגרוס התעקשו בדיון על שינוי ההגדרה של עסק זעיר בתוכנית, שכן הרוב המוחלט של העסקים בישראל מקיימים מחזור הרבה יותר צנוע מ-10 מיליון שקל בשנה. השתיים הזהירו כי הגדרה לא נכונה של עסק זעיר או עסק קטן תובילו להצגת תכנית שאמורה להיטיב עם התעשייה, אך לא תהיה רלוונטית לחלק גדול ממנה.

גורמים שהשתתפו בישיבה טענו בשיחות עם "גלובס" כי בשלב זה ברוש הטיח בגרוס ובגור כי "אתם זבוב שעושה אבק על גב של פיל" ואף הציע לאחת מהן לגשת וללמוד כלכלה.

מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, ניסה למצוא מוצא לוויכוח הסוער והציע שמגזר התעשיינים הזעירים ייקרא "זעירונים", שככל הנראה אליו ישתייכו תעשיות שמקיימות מחזור שנתי "זעום" שהיקפו מתחת ל-10 מיליון שקל בשנה.

שרגא ברוש סירב להגיב היום על הדברים.

עם זאת, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, ביקר אותו בכעס: "לא נהיה יותר שק החבטות של אף אחד", אמר בשיחה עם "גלובס": "זה מעליב ומשפיל. מי שאשם במצב הזה היא ממשלת ישראל ומקבלי ההחלטות שלה, שנתנו במשך שנים לתעשיינים הגדולים את כל הכוח ואת כל המשאבים הכספיים כדי שיוכלו לעשות את מה שהם רוצים.

"להגדיר אותנו זבובים? אנחנו לא מושכים משכורות של 150-200 אלף שקל בחודש, לנו לא עושים תספורות כשאנחנו קורסים ולא אנחנו אלה שעושקים את המדינה. כשקשה לנו אנחנו מתמודדים, לוקחים אשראים ונאבקים על חיינו ולא רצים לאיים בכך שנעביר קווי יצור מישראל לחו"ל. טענות כאלה כלפינו מלמדות על שיכרון כח. שרגא ברוש הוא חבר, אבל יש גבול. אם צריך להסתכסך איתו אז נסתכסך", אמר.

בקרב התעשיינים ניכרים מורת רוח ואכזבה מהטיוטה של תוכנית "נטו תעשייה" שהיקפה הכספי צפוי להיות נמוך בהרבה מזה שביקשו. גור, מהתאחדות המלאכה והתעשייה, אמרה כי "כדי לעגן את ההמלצות שעולות מהתוכנית, יש להגדיר מיהם עסקים קטנים בתעשייה. עם זאת, אנו חושבים שהטיוטה בהחלט מהווה פריצת דרך בהתייחסות המדינה לתעשייה הזעירה והקטנה, ויש הכרה בחשיבות שבהסרת חסמים בכלי סיוע למגזר זה. לאחר שנים של 'ייבוש', הטיוטה הזאת מהווה מבחינתנו 'Foot in the door' ויש לנו אוזן קשבת במשרד האוצר".

ברוש אמר כי "העניין עוד לא נגמר ומכאן שהדיון בשאלה אם אני מרוצה מהתוכנית או לא אינו רלוונטי".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הוועדה הציבורית לחיזוק כושר התחרות של התעשייה הישראלית מורכבת ממגוון גורמי מקצוע, לצד נציגי התאחדות המלאכה והתעשייה והתאחדות התעשיינים. הדוח שיוגש לשרים הוא דוח מקצועי ואובייקטיבי שכלל הגורמים המקצועיים סומכים ידיהם עליו.

"המלצות הוועדה עוסקות בשלושה נושאי ליבה שהוגדרו על ידי כלל חבריה כסוגיות המשמעותיות ביותר להעלאת הפריון וחיזוק כושר התחרותיות של התעשייה: מחקר ופיתוח וחדשנות, כוח אדם מיומן, והנטל הרגולטורי. בדיון המסכם של הוועדה הובעה תמיכה בהמלצות הוועדה, לרבות על ידי נציגי התעשייה הקטנה והבינונית. בכוונת נציגי הממשלה בוועדה להבטיח כי ההמלצות יהיו רלוונטיות לתעשייה הזעירה, הקטנה והבינונית, לרבות כלי הסיוע למגזר העסקי".