הרחפנים כבר לא גדג'טים לילדים עשירים - זה עתיד הענף

אם רק תביטו לשמיים, תוכלו לראות את החידושים שהוצגו בתערוכת הרחפנים שנערכה בווגאס

ההתפתחות של שוק הרחפנים בעלי ההמראה האנכית מזכירה במידה מסוימת את סיפור החדירה של שוק הטלפונים החכמים. לפני עשור הם נחשבו צעצועים אקזוטיים, שהומצאו עבור ילדים משועממים עם הורים עשירים. כיום זהו שוק ענק, שמגוון השימושים שלו הולך ומתרחב במהירות. רחפנים הם כיום כלי עבודה של מפעלים, חברות, כוחות אכיפת חוק, גופי תקשורת ומדיה, אומנים ומי לא. בהתאם גם שחקני ה-IT הגדולים נכנסים לתמונה ולרחפנים יש אפילו תערוכה מקצועית ייעודית משלהם InterDrone , שנערכה השבוע בווגאס. הנה כמה מהחידושים העדכניים.

קן לרחפן

ישראל היא מעצמה בתחום כלי התעופה הלא מאוישים וכיום יש לה נציגות לא מבוטלת גם בתחום הרחפנים. הנציגה הבולטת בתערוכה הייתה חברת אטלס דיינמיקס, שהוקמה בישראל לפני כשנתיים ומתמחה כיום בשוק המקצועי. החברה השיקה בתערוכה שלושה מוצרים חדשים. הראשון הוא רחפן רב תכליתי עם ביצועים מקצועיים כמו טווח טיסה של עד 50 קילומטר, שהות של עד 55 דקות באוויר, עמידות בתנאי מזג אוויר בעייתיים ויכולת ניווט ותפעול אוטונומית.

לא פחות מעניינת היא תחנת נחיתה והחלפת סוללות ניידת ומוגנת לרחפנים אוטונומיים, שמכונה NEST. כאשר הרחפן מתקרב למיצוי הכוח החשמלי של הסוללות הוא מתביית אוטומטית על ה"קן" ונוחות בתוכו. זרועות רובוטיות ממוזערות פורקות את הסוללות הריקות ומתקינות במקומן סוללות טעונות.

את רצף ההשקות השלים ה-BLUE-J, שנמצא באמצע הדרך בין רחפן לכלי טייס בלתי מאויש (כטב"מ) קומפקטי.

הכלי מצויד בכנפיים יציבות עם מוטת כנפיים של כ-3.5 מטר והוא אמור להציג טווח טיסה של עד כ-150 ק"מ. הוא תוכנן למשימות של אבטחה וסקירת שטח, יכול לשאת מטען של עד כ-9 קילו ומצויד גם הוא במערכת הטיסה ושליטה אוטונומית, שאינה דורשת שליטה אנושית בזמן אמת.

אינטל באוויר

התרחבות מעגל הלקוחות של הרחפנים לשוק המסחרי והממשלתי מביאה לענף גם כמה מענקי תעשיית ה-IT. דוגמה אחת היא שיתוף הפעולה בין ענקית האלקטרוניקה Honeywell לבין אינטל, שהניב שירות מסחרי ראשון מסוגו לבחינת תשתיות על בסיס הרחפן המתקדם של אינטל, פלקון 8, שמצויד במערך מתקדם של חיישנים והושק בשנה שעברה. השירות מיועד לחברות חשמל, נפט וגז, כבישים, בנייה וכו' והוא אמור לאפשר להן לייעל ולשפר, באמצעות רחפנים, את השיטות לפיקוח על התקינות והתחזוקה של התשתיות שלהן.

חבילת הצילום והחומרה של הרחפנים מאפשרת לזהות אזורים שקשה לגשת אליהם שדורשים ניקוי או תחזוקה, דוגמת עמודי מתח גבוה, גשרים ועוד, מבלי לסכן חיי אדם. הנתונים שאוספים הרחפנים מועברים ל"ענן" ושם מנותחים באמצעות פטלפורמת מידע מיוחדת, שהשיקה לאחרונה אינטל.

מחושך לאור

אחת המגבלות המוכרות של רחפנים "אזרחיים" היא הקושי לפעול ולצלם בתנאי חושך. לפתרון הבעיה הזו, כמו גם לזיהוי טמפרטורות שטח ויבולים לשימושים חקלאיים, מייעדת יצרנית ציוד החישה התרמי FLIR מודול מצלמה תרמי זעיר וקל משקל בשם דואו פרו. היחידה כוללת שתי מצלמות - אחת מקובלת, לראייה ביום, והשנייה מצלמה תרמית, שיכולה לפעול גם בלילה. אפליקציית השליטה מאפשרת למפעילי הרחפן לעבור בין צילום רגיל לצילום תרמי כאשר הצילום הרגיל מבוצע ברזולוציה של 4K ואילו הצילום מבוסס החום מבוצע ברזולוציה של עד 640 פיקסלים. בנוסף ניתן לבצע אפקט של "תמונה על תמונה" ולהלביש את נתוני ראיית החום על התמונה הרגילה, כדי לסייע באיתור מוקדים פעילים.

ההקלטה מתבצעת על כרטיסי SD נפרדים לכל אחת מהמצלמות. המחיר צפוי לעמוד על כ-5,200 דולר.

 

שליטה בתנועות יד

חברת DJI, אחת השחקניות המרכזיות בשוק רחפני הפנאי, העדיפה לחשוף את חידושיה דווקא בתערוכת IFA, שנערכה כמה שבועות לפני המפגש בווגאס. אחד המוצרים המעניינים שנחשפו הוא גרסה עדכנית של המיני רחפן SPARK, שמצויד במצלמה. הרחפן מתוכנן להמריא מכף ידו של המפעיל והשליטה בדגם החדש יכולה להתבצע באמצעות מחוות יד בלבד, כולל שיגור, צילום סלפי או הסרטת קליפים. לטובת חובבי האפקטים מצוידת המצלמה באפקט צילום פנורמי, שלוכד שטח נרחב בפריים אחד. בנוסף הציגה החברה גרסה משופרת של הרחפן המקצועי MAVIC PRO, עם טווח ריחוף משופר של עד 30 דקות, הפחתה של כ-60% בעוצמת הרעש לצד שליטה אוטונומית משופרת עם יכולת חישה של מכשולים ממרחק של עד 15 מטר. המחיר באמזון כ-600 דולר.