חלם: רפורמת מכון התקנים נדחית לינואר - בשל בעיות מחשוב

כך נקבע בוועדת הכלכלה ■ הרפורמה, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף באוקטובר הקרוב, הייתה אמורה לקהל על יבוא מוצרים בהיבט פרוצדורלי, לאפשר למעבדות פרטיות לבצע בדיקות - ובשורה התחתונה להוריד את מחירי המוצרים לצרכנים

חלם זה כאן: בגלל בעיות בהקמת מערכת מחשוב, הרפורמה במכון התקנים נדחתה ב-3 חודשים עד ל-1 בינואר 2018 - כך נקבע היום (א') בוועדת הכלכלה של הכנסת.

הרפורמה, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף בחודש אוקטובר הקרוב, התייחסה לפקודת היבוא והיצוא ואמורה הייתה לקהל על יבוא של מוצרים בהיבט פרוצדורלי (כלומר לאפשר למעבדות פרטיות לבצע בדיקות) ובשורה התחתונה להוריד את מחירי המוצרים לצרכנים עם פתיחת הענף הסגור הזה לתחרות.

הבקשה של משרד הכלכלה שנידונה היום הוגשה על רקע קשיים של מכון התקנים בשדרוג מערכות המחשוב, שדרוג הנדרש ליישום הרפורמה, כשכאמור היא אושרה בתום דיון סוער, במהלכו עלה כי משרד הכלכלה מתכוון לבקש ארכה נוספת ולדחות את כניסת הרפורמה עד ל-1 באפריל 2018, היות שהמשרד מקים מערכת מחשוב מקבילה למערכת של מכון התקנים.

עוד עלה בדיון כי עלות מערכת מכון התקנים נאמדת בכ-10 מיליון שקל, ועלות הקמת המערכת של משרד הכלכלה נאמדת בכ-15 מיליון שקל בנוסף. נציג משרד האוצר, עידו סופר, הסביר כי הרפורמה תחסוך כחצי מיליארד שקל בשנה למשק, ומכאן שעלות הקמת המערכת היא זניחה.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, ביקש בפתח הישיבה לברר מדוע המשרד הגיש את הבקשה ברגע האחרון, ולוודא כי לא מדובר בניסיון לעכב את הרפורמה בתרגילים כאלה ואחרים.

המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה, נעמה קאופמן-פס, הסבירה כי "הרפורמה במכון התקנים היא אחת ממשימות הדגל של המשרד, והשר אלי כהן קידם אותה בעצמו כיו"ר ועדת הרפורמות". היא הוסיפה כי אחד התנאים לביצוע הרפורמה הוא הקמת מערכת מחשוב מורכבת.

לדבריה, המשרד החל להקים מערכת עצמאית שלא תלויה במכון התקנים, אך זו תהיה מוכנה ב-1 באוקטובר 2018. במקביל מכון התקנים מקים מערכת שתהיה מוכנה בעוד כחצי שנה. לכן, הסבירה קאופמן-פס, תידרש דחייה של 3 חודשים נוספים, מלבד הדחייה המבוקשת היום.

היא הוסיפה כי במקביל מכון התקנים מייצר הסכמים עם מעבדות פרטיות, כדי לפתוח את השוק לתחרות כבר בעוד כשבועיים.

ח"כ רועי פולקמן, שהוביל גם הוא את החקיקה בוועדת הרפורמות, אמר כי עוד בזמן הכנת ההצעה עלה חשש שיהיו עיכובים בהקמת המערכת, אך שר הכלכלה אלי כהן קיבל החלטה משמעותית להקים מערכת מחשוב בלתי תלויה.

לדבריו, אמנם המערכת של המשרד תהיה מוכנה בעוד שנה, אך מכון התקנים התחייב כי כבר באוקטובר הקרוב הרפורמה תוכל לצאת לדרך, ומעבדות פרטיות יוכלו לבצע בדיקות דגם.