הרווח למדינה ממכירת מניות אריסון בפועלים: עד מיליארד שקל

התמורה שתקבל שרי אריסון מהמכירה נחשבת "רווחי הון" לצורכי מס, ובתסריט הגבוה תמוסה בשיעור של כ-40% ובתסריט הנמוך כ-30%

שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי
שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי

אחרי עסקת מוביליאיי-אינטל, שהכניסה למדינה כ-4 מיליארד שקל מס, ועסקת מכירת כתר פלסטיק, שהכניסה למדינה כ-1.2 מיליארד שקל - מגיעה עסקת המכירה של מניות אריסון החזקות, הצפויה להכניס סכום מס משמעותי לקופת המדינה ב-2018 - בהנחה שתושלם.

מניתוח שיעורי המס החלים על העסקה, שרי אריסון צפויה לשלם מס בהיקף של עד מיליארד שקל בגין מכירת מניותיה בחברת אריסון החזקות. התמורה שתקבל אריסון מהמכירה נחשבת "רווחי הון" לצורכי מס, ובתסריט הגבוה תמוסה בשיעור של כ-40% ובתסריט הנמוך כ-30%.

על-פי חוק, שיעור המס המוטל על רווחי הון עומד על 25% למי שאינו בעל מניות מהותי בחברה ו-30% לבעל מניות מהותי (המחזיק יותר מ-10% מהמניות). אריסון היא בעלת מניות מהותית באריסון החזקות, ואולם חישוב המס בעסקה מסובך יותר, מאחר שבשנים קודמות חלו שיעורי מס אחרים על רווחי הון.

עו"ד אסף הופמן, שותף מסים במשרד דורון טיקוצקי-קנטור-גוטמן&גרוס, מסביר כי "מכירת המניות כפופה למס רווח הון בשיעור 30%. עם זאת, מאחר שמדובר במניות חברה שהוקמה לפני 31 בדצמבר 2002, חישוב המס יהיה לינארי, כי שיעורי המס היו שונים.

עו"ד ענת טנא, מומחית מס ממשרד אלתר ושות', מוסיפה כי יש להביא בחשבון עוד גורמים לא ידועים, ובהם השאלה אם אריסון ערכה הסדר כלשהו מול רשויות המס במסגרת חוק מיסוי נאמנויות שנכנס לתוקף בשנת 2006. "אריסון החזקות היא חברה פרטית המוחזקת על-ידי נאמנות. המיסוי על חברות החזקה המוחזקות על-ידי נאמנות הוא מיסוי כרווח הון, בשיעור מס לינארי. אכן, מכירת מניות בחברה פרטית ישראלית חייבת במס רווח הון לינארי בהתאם לתקופות ההחזקה. מהרכישה ועד 2002 מס שולי, מ-2002 ועד 2012 מס בשיעור 25%, ו-2012 ועד המכירה 30%. ועל הכול נוסף מס יוסף של 3%. ואולם, אם נעשה הסדר נאמנות לאחר חקיקת מיסוי הנאמנויות בישראל ב-2006, קרוב לוודאי שהמס יהיה רק בשיעור של בין 25% ל-30% בתוספת מס יוסף על הרווח הריאלי מעבר להון שעליו שולם במסגרת הסדר הנאמנות".

לדברי טנא, "ב-2006 הכניסו לחקיקה הוראות כיצד תמוסה נאמנות, ובעקבות כך נחתמו הרבה מאוד הסדרים סודיים עם רשות המסים".