רשות המים: להפחית כמות המים השפירים לחקלאות בכ-50%

עפ"י התחזיות לחורף הקרוב, המבוססות על 8 מודלים גלובליים שונים לחיזוי משקעים, ישראל עומדת בפני חורף שחון נוסף, חמישי ברציפות, עם ממוצע גשמים של 85% בלבד

מפלס הכנרת / צילום: תמר מצפי
מפלס הכנרת / צילום: תמר מצפי

לאור התחזיות לחורף הקרוב ולאחר רצף נדיר של ארבע שנות בצורת חריפות, ועדת התפעול של רשות המים המליצה ביום רביעי האחרון על נקיטת פעולות נרחבות להפחתת כמויות המים המסופקים לשימושים השונים. בין המלצות הוועדה - להפחית את כמויות המים השפירים לחקלאות בכ-50% ולהיערך גם להפחתת כמויות המים הקולחים, בעקבות הצמצום הצפוי בצריכה הביתית. יצוין כי ההחלטה הסופית בנוגע להקצאת המים הצפויה טרם התקבלה וככל הנראה תפורסם אחרי סוכות.

בנוסף, ממליצה רשות המים לפעול להשבת משק המים הביתי למתכונת שנהגה בעבר של צריכה יעילה ושל מניעת בזבוזי מים, בדגש על השקיה יעילה בגינון בכלל ובגינון הציבורי בפרט, זאת לאור הגידול ההולך ועולה בצריכת המים הביתית, שנרשם כבר בשנת 2016 וממשיך גם בשנת 2017. צריכת המים הביתית עלתה בכ- 50 מלמ"ק בשנה.

על פי התחזיות לחורף הקרוב, המבוססות על 8 מודלים גלובליים שונים לחיזוי משקעים, ישראל עומדת בפני חורף שחון נוסף, חמישי ברציפות, עם ממוצע גשמים של 85% בלבד. "לאור מציאות חזויה זו ולמרות היקף ההתפלה הנרחב, יש הכרח להיערך לצמצום הצריכות בכל המגזרים, לרבות המגזר הביתי", נכתב בהודעת רשות המים.

המצב המשברי נוצר למרות הפעלה כמעט מלאה של מתקני ההתפלה בהיקף של כ- 575 מיליון מטרים מעוקבים בשנה, כמות זו עולה על 70% מצריכת המים הביתית והעירונית של תושבי במדינה. ברשות המים מציינים כי בזכות ההיקף הנרחב של ההתפלה, אין חשש ממחסור במים בבית.

בישראל פועלים כיום ארבעה מתוך חמשת מתקני ההתפלה בתפוקה מלאה. זאת, למרות שמתקן ההתפלה באשקלון מתמודד עם בעיות קשות, הנובעות מזיהום מי הגלם שלו במי שופכים שמגיעים מרצועת עזה. המתקן החמישי, מתקן ההתפלה באשדוד, של חברת מקורות ייזום, עובד בתפוקה חלקית של כ- 76% וזאת לאור בעיות תפעוליות קשות במתקן.

ארגון החקלאים: "אנו קוראים לשרי האוצר והתשתיות להתערב במשבר המים"

כאמור, החקלאים הם אלו שעלולים לספוג את עיקר הצמצום של אספקת המים. על פי הצעת רשות המים יוקצו לחקלאים בשנה הקרובה 210 מיליון מ"ק, פחות ממחצית מהכמות שעומדת לרשותם השנה - 455 מיליון מ"ק.

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, איציק כהן, הזהיר שקיצוץ בסדר גודל כה רחב עלול לגרום לנטישה ועקירה של עשרות אלפי דונמים של מטעים והמשמעות היא נזק לשנים רבות וספק אם אפשר יהיה להחזיר את הגלגל לאחור בעתיד, ארגון מגדלי הפירות תומך בדרישתו של שר החקלאות, אורי אריאל, לצמצם את הקיצוץ ולמצוא דרכים חלופיות לספק מים לציבור הצרכנים ולחקלאים. "אנו קוראים לשרי האוצר והתשתיות להתערב במשבר המים ולמצוא יחד עם משרד החקלאות ורשות המים פתרונות", כך כהן.