מנכ"ל אובר המודח החליט למנות שני דירקטורים חדשים

המינוי הכפול הוא חלק ממאבק מתמשך בין טראוויס קלאניק לבין קרן בנצ'מרק אשר השקיעה בחברה ■ קלאניק: "ממנה את הדירקטורים האלה לנוכח ההצעות לבצע שינוי דרמטי במבנה מועצת המנהלים" ■ אובר בתגובה: "מדובר בהפתעה גמורה"

טראוויס קלניק / צילום: רויטרס
טראוויס קלניק / צילום: רויטרס

המנכ"ל המודח של אובר (Uber), טראוויס קלאניק, ממנה שני דירקטורים חדשים למועצת המנהלים של ספקית הנסיעות בהזמנה. המהלך המפתיע יחזק את השפעתו של קלאניק בחברה שניצבת בפני כמה החלטות קריטיות, כולל החלטה לגבי השקעה בת מיליארדי דולרים שעשויה לבצע בה סופטבנק גרופ קורפ.

קלאניק מינה את מנכ"לית זירוקס לשעבר אורסולה ברנס, ואת מנכ"ל CIT Group לשעבר ג'ון תאין, לדירקטורים העשירי והאחד עשר של אובר. המינויים נכנסו לתוקפם שלשום (ו'), על פי הצהרה שמסר קלאניק לוול סטריט ג'ורנל.

קלאניק, אחד ממייסדי אובר, התפטר ביוני מתפקיד המנכ"ל. הוא ביצע את המינויים מבלי להתייעץ עם שאר חברי מועצת המנהלים. בעסקה שבמסגרתה השקיעה קרן סעודית 3.5 מיליארד דולר באובר ב-2016, קיבל קלאניק שליטה בשלושה מושבים במועצת המנהלים.

המינויים עשויים לסייע לקלאניק להיאבק באחת מבעלות המניות הגדולות ביותר של אובר, קרן הון הסיכון בנצ'מרק קפיטל, שהגישה נגד קלאניק תביעה בגין שליטתו בשניים משלושת מושבים אלה. בנצ'מרק, המחזיקה במושב אחד במועצה, עמדה בראש מרד בעלי המניות שהוביל להדחתו של קלאניק. כעת היא מציעה מבנה הצבעה חדש לבעלי המניות, שיאפשר להם להצביע על בסיס גודל אחזקתם, ולא על בסיס השיטה הקיימת שמתגמלת את המשקיעים הראשונים ומעניקה להם כוח הצבעה גדול יותר.

"אני ממנה את הדירקטורים האלה לנוכח ההצעות האחרונות לבצע שינוי דרמטי במבנה המועצה, ולשנות באופן משמעותי את זכויות ההצבעה בחברה", נאמר בהודעתו של קלאניק. "לפיכך זה חיוני שמועצת המנהלים תהיה מוכנה במתכונת מלאה לדיון הולם, בייחוד כשמדובר בדירקטורים מנוסים כמו אורסולה וג'ון".

באוגוסט הגישה בנצ'מרק תביעה משפטית נגד קלאניק כדי לאלצו לוותר על השליטה בשני מושבים אלה, וגם לוותר על המושב שבו הוא מחזיק בעצמו. בנצ'מרק טוענת כי קלאניק הפר הסכם שבמסגרתו הוא התחייב לוותר על מושבים אלה כשהתפטר מתפקיד המנכ"ל. קלאניק הודח בידי קבוצת משקיעים שהביעו תמיכה במכתב ההתפטרות שחיברה בנצ'מרק עבור קלאניק.

אובר פרסמה הודעה שבה נאמר כי מינויים של בורנס ותאין למועצת המנהלים "היה הפתעה גמורה", וציינה "זוהי בדיוק הסיבה שאנו שוקדים על כינון משטר תאגידי ברמה עולמית שיבטיח את בנייתה של חברה שבה יוכלו להתגאות כל העובדים ובעלי המניות".

עד למועד פרסום הכתבה לא נמסרה תגובה מבנצ'מרק.

בעוד בנצ'מרק וקלאניק מתעמתים ביניהם, שוקלים מועצת המנהלים ומנכ"לה החדש של אובר, דארה קוסרשאהי, הצעת השקעה שעשויה להגיע לסך של 10 מיליארד דולר מצדו של קונסורציום בהנהגת משקיעת הטכנולוגיה היפנית סופטבנק, לדברי מקורות יודעי דבר. סופטבנק מבקשת להשיג שני מושבים במועצת המנהלים של אובר, ולהחזיק ב-17%-22% מהחברה באמצעות הצעה לרכישת מניות של בעלי מניות קיימים של אובר, וכן באמצעות השקעה ישירה של 1 מיליארד דולר, לדברי המקורות.

ההצעה עשויה לשקף מחיר נמוך ב-30% או יותר מאומדן השווי האחרון של אובר בסך של קרוב ל-70 מיליארד דולר, לדברי המקורות.

סופטבנק סירבה להגיב.

להגביל את ההשפעה

בנצ'מרק, המחזיקה ב-13% מאובר, מקדמת את מבנה ההצבעה החדש כאמצעי להגביל את השפעתו של קלאניק על מועצת המנהלים, ולהעצים את בעלי המניות שנכנסו בשלב מאוחר יותר. סופטבנק מחשיבה זאת כצעד ראשון וקריטי שיש לבצעו לפני שהיא תשקול את העסקה שמציעה סופטבנק, לדברי מקורות יודעי דבר.

המשקיעים המוקדמים באובר, כולל בנצ'מרק, First Round Capital, Menlo Ventures ו-Lowercase Capital, מחזיקים בזכויות הצבעה נרחבות ביחס למספר המניות שברשותם.

ברנס בת ה-59 כיהנה כסמנכ"לית זירוקס במשך שבע שנים. ברנס - אחת מנשות העסקים האפריקאיות-אמריקאיות הבולטות ביותר בארה"ב - עבדה בזירוקס יותר משלושים שנה, והשתתפה בפיצולה לשתי חברות נפרדות במועד מוקדם יותר השנה, במהלך שהוביל ליצירת Conduent Inc, המתמקדת בשירותים עסקיים.

ברנס מכהנת כדירקטורית באמריקן אקספרס, נסטלה, אקסון מוביל קורפ ו-Datto.

תאין בן ה-62, שעמד בראש CIT במשך חמש שנים, כיהן בעבר כמנכ"ל בורסת המניות של ניו יורק ומריל לינץ', בתקופה שלפני מכירת מריל לינץ' תמורת 50 מיליארד דולר לבנק אוף אמריקה בשנת 2008.

ב-CIT הוא ניצח על רכישת החברה-האם של OneWest Bank תמורת 3.4 מיליארד דולר, וכעת הוא מכהן במועצת המנהלים של מכון מסצ'וסטס לטכנולוגיה (MIT).

שני מינויים אלה נועדו להגדיל את מספר חברי מועצת המנהלים של אובר ל-11, והם מותירים ללא מענה את השאלה האם אובר תמנה יו"ר עצמאי חדש. אובר חייבת למנות יו"ר עצמאי מתוקף הדוח שחיבר התובע הכללי לשעבר של ארה"ב, אריק הולדר, שמשרד עורכי הדין שלו ערך חקירה בת חודש ימים בעקבות טענתה של מהנדסת תוכנה לשעבר כי אובר מאפשרת תרבות של סקסיזם והטרדה מינית.

מנכ"ל אובר החדש יטוס ללונדון כדי לנסות לפתור את המשבר

המנכ"ל החדש של אובר (Uber) מתכנן להיפגש ביום ג' עם גוף הפיקוח העליון על התחבורה בלונדון כדי לבקש ממנו לבטל את החלטתו מהשבוע שעבר - לבטל את רישיון הפעילות של ספקית הנסיעות בהזמנה.

גוף הפיקוח, "תחבורה למען לונדון" (Transport for London, TfL), טוען כי סירב לחדש את הרישיון - המתיר לאובר להפעיל שירות שכירת מכוניות פרטיות בלונדון - בשל היעדר אחריות תאגידית. אובר מתכננת לערער בבית המשפט על ההחלטה.

אך אובר מנסה גם להתנחמד. המנכ"ל דארה קוסרשאהי, שהתמנה לתפקיד בספטמבר, יבקש בפגישתו עם נציב TfL פרטים על תלונות ספציפיות, וישאל כיצד יכולה החברה ליישבן, על פי אחת מדוברות אובר. "אנחנו רוצים לעבוד עם לונדון כדי להסדיר דברים", אמרה הדוברת.

אחת מדוברות TfL אישרה ש-TfL תארגן את הפגישה "בעקבות פנייתה של אובר".

החלטתו של קוסרשאהי, לנסוע לצדו השני של כדור הארץ לטובת פגישה בלונדון היא המהלך האחרון שהוא נוקט במסגרת מאמציו להוכיח שאובר משנה את דרכיה בעקבות עזיבתו של קודמו בתפקיד, טראוויס קלאניק.

ביום ב' שעבר פרסם קוסרשאהי מכתב פתוח לתושבי לונדון, והתנצל "על השגיאות שעשינו". הוא שב והצהיר כי אובר תערער בבית המשפט על ההחלטה, אך הוסיף כי החברה תעשה זאת "תוך מודעות לכך שאנו חייבים להשתנות".

ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, קידם בברכה את התנצלותו של קוסרשאהי, והיה מרוצה מהודאתו של המנכ"ל כי התנהלותה של אובר בלונדון היתה בעייתית, על פי אחר מדוברי משרד ראש העירייה.

חאן לא יהיה נוכח בפגישה ביום ג', אך הוא ביקש מפקידים ב-TfL להיות זמינים לאחר הפגישה עם מנכ"ל אובר, ולהישאר פתוחים לדיונים עם החברה, על פי הדובר.

לונדון היא שוק חשוב מבחינתה של אובר. החברה אינה מפרסמת פילוח מבוסס-שוק של הכנסותיה, אך היא ציינה כי תושבי לונדון מהווים כעת כ-5% מסך 65 מיליון בני האדם ברחבי העולם שמשתמשים בשירות לפחות פעם אחת בחודש.