נדחה ערר חברי מועצת עיריית חיפה נגד פינוי-בינוי בנווה שאנן

במסגרת התוכנית ייהרסו 126 דירות ישנות ברחוב כצנלסון, ויוקמו 484 דירות חדשות במקומן ■ מדובר בפרויקט הפינוי-בינוי השני בעיר חיפה

פינוי בינוי בנוה שאנן בחיפה /   קרדיט: חברת פרשקובסקי
פינוי בינוי בנוה שאנן בחיפה / קרדיט: חברת פרשקובסקי

אור ירוק לחברת פרשקובסקי למימוש פרויקט פינוי-בינוי בחיפה: ועדת הערר המחוזית דחתה ערר שהגישו שני חברי מועצת עיריית חיפה נגד החלטת הוועדה המקומית לאשר תוכנית פינוי-בינוי בשכונת נווה שאנן בעיר.

במסגרת התוכנית ייהרסו 7 בנייני רכבת הכוללים 126 דירות ישנות בשטח ממוצע של 50 מ"ר, ובמקומן יוקמו 484 דירות חדשות בבניינים בני 9 ו-15 קומות, עם חניונים תת-קרקעיים.

את התוכנית יזמו הדיירים, שפנו לעיריית חיפה בבקשה לבחון תכנון פרויקט פינוי-בינוי במתחם. אגף התכנון בעיריית חיפה בשיתוף משרד השיכון ערכו תוכנית חדשה, שאושרה בסוף שנת 2011. במקביל בחרו הדיירים בחברת פרשקובסקי לביצוע הפרויקט.

לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה אישרה את בקשת החברה להיתר בנייה, הגישו שני חברי מועצת עיר שהתנגדו לתוכנית, מיכי אלפר וטלי איטח משולם ערר לוועדת ערר המחוזית, וביקשו לבטל את החלטת הוועדה המקומית לאשר את הבקשה להיתר הבנייה.

חברי המועצה טענו, כי באזור קיימת מצוקת חניה קשה, אשר תחריף כתוצאה מהפרויקט, וכי התשתיות הקיימות אינן יכולות לשאת את תוספת יחידות הדיור. בנוסף טענו, כי הליך אישורה של הבקשה לקה בפגמים.

חברת פרשקובסקי, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק וכרמית רבי ממשרד כהן, וילצ'יק ושות', טענה כי בפני חברי הוועדה המקומית הונח כל המידע התכנוני הרלוונטי וכן הוגש מסמך המרכז את נתוני הפרויקט, הכולל חוות-דעת של מהנדס העיר, המאשרת כי מוסדות הציבור, היצע השטחים הפתוחים, התשתיות ושטחי החניה המוצעים מספקים מענה לתוספת הדירות שהתבקשה.

עוד טענה החברה, בתמיכת העירייה, כי הוכנה תוכנית כוללת ומקיפה, מעבר לנדרש על פי חוק, וכן חוות-דעת של יועץ תנועה, לפיה השינויים המוצעים במערך הדרכים והקמתם של חניונים תת-קרקעיים ישפרו משמעותית את מצב התנועה והחניה ברחוב לעומת המצב הקיים, בו אין לדירות כלל חניות.

ועדת הערר המחוזית דחתה את הטענות של חברי המועצה וקבעה, כי לא נפל כל פגם בהליך אישורה של הבקשה להיתר.

הוועדה, בראשות עוה"ד דקלה מוסרי טל, ציינה כי הבקשה להיתר פורסמה לעיון הציבור באופן שאפשר לכל אחד להגיש התנגדות וכי הוראת השעה הידועה כ"הקלת כחלון" מהווה הצדקה תכנונית לתוספת שהתבקשה. "השתכנענו שהוועדה המקומית בחנה את ההקלות לפני ולפנים, וכי שקלה את כל השיקולים הנדרשים לאישורן, בטרם החליטה לאשר את ההקלות", נכתב בהחלטה.

בכל הנוגע לנושא התחבורתי קבעה ועדת הערר, כי "אל מול חוות-דעת של יועץ תנועה מטעם היזם, וחוות-דעת של אגף תנועה וחניה של הוועדה המקומית, אשר היו בפני הוועדה המקומית בעת הדיון נטענות בפנינו טענות בעלמא, הנוגעות לסוגיות מקצועיות של תנועה וחניה. ואל מול קביעות חד משמעיות של הוועדה המקומית, על פיהן מערך התנועה והחניה המוצע, הנגזר מהוראות התוכנית ומן הבקשות להיתר, בצירוף עם שיפורים תחבורתיים נוספים בעיר ובסביבתה הקרובה והמידית של השכונה, ישפרו מאוד את מצב התנועה והחניה הנוכחי, נטענו טענות כלליות על ידי העוררים... כל זאת ללא כל תימוכין".

לסיכום קבעה הוועדה: "הפרויקט, לא זו בלבד שלא יפגע בתושבי השכונה, אלא אף ייטיב את מצבם. התשתיות והתנועה יעברו שיפור ניכר לעומת הקיים, וגם חזות הרחוב ובטיחות המגורים במבנים החדשים, אשר היום אינה בין המשופרים, תעבור שדרוג משמעותי. מנגד, לא השתכנענו כי תוספת יחידות הדיור תייצר פגיעה כלשהי בתושבי השכונה. משכך, לא זו בלבד שתושבי הבתים הכלולים בתוכנית ייהנו מן הפרויקט, גם יתר דיירי הרחוב והשכונה ייהנו ממנו".

עו"ד עדי מסורי, סמנכ"ל הפיתוח בפרשקובסקי, מסר כי "אנו פועלים לקדם את התוכנית במתחם כצנלסון משנת 2012. היינו אמורים להיות בעיצומה של הבנייה אך העובדה היא שחלפו 5 שנים ולא ניתן להתחיל לבנות בגלל בירוקרטיה והליכים המנוצלים לרעה על ידי פוליטיקאים".

מדובר בפרויקט הפינוי-בינוי השני שיוצא לפועל בעיר חיפה, לאחר היתר הבנייה להקמת פרויקט הפינוי-בינוי ברחוב יציאת אירופה שמוקם גם הוא ביוזמת העירייה ומתחיל להיבנות בימים אלה.