למרות הביקורת מהאוצר: לאומי אישר מחדש את רואי החשבון

משרדי הרו"ח KPMG ו-EY ימשיכו לשנה נוספת ■ המדינה החליטה להימנע בהצבעה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי
רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

למרות הביקורת על הליך בחירת רואי החשבון בבנק לאומי, אסיפת בעלי המניות של הבנק אישרה את המלצת הדירקטוריון למנות שוב את רואי החשבון הנוכחיים של הבנק, משרד KPMG סומך חייקין ו-EY לתקופה של שנה, כך עולה מתוצאות אסיפת בעלי המניות שפרסם הבנק. המדינה המחזיקה ב-5.8% ממניות הבנק החליטה להימנע מהצבעה בסעיף זה. נזכיר כי השבוע פורסם ב"גלובס" כי גורמים באוצר מתחו ביקורת על הליך בחירת רואי החשבון.
בכך מסתיימת (כנראה) סאגה של קרוב לשנה להליך בחירת רואי החשבון של הבנק.

הליך הבחירה נפתח לאחר שהמלצות ועדת גורן, ועדה בלתי תלויה שמינה הבנק נוכח תביעות נגזרות וייצוגיות שהוגשו נגד הבנק בעקבות הסתבכות הבנק עם הרשויות בארה"ב. בהמלצות הוועדה הוחלט כי הבנק יבחן לעומק תהליך של בחירה מחדש של רואי החשבון שלו.

התהליך נמשך קרוב לשנה, ולפני חודש פרסם הבנק כי הדירקטוריון ממליץ להשאיר את המשרדים הנוכחיים KPMG ו-EY לקדנציה נוספת. רשות ניירות ערך ובנק ישראל דרשו בשבוע שעבר מבנק לאומי לפרסם הבהרות לגבי הליך בחירת רואי החשבון של הבנק. הדרישה נבעה בשל הדיווח העמום הראשוני על הליך הבחירה, שהעיד על חילוקי הדעות העמוקים שהיו בנושא בין חברי הדירקטוריון. מהפרטים עלה כי ועדת הביקורת הציעה מספר הצעות למינוי משרדי רואי החשבון, עד שבסוף של דבר נבחרה להותיר את המשרדים הקיימים.

באסיפת בעלי המניות גם עלו להצבעה מינוי של חברי דירקטוריון, ומהם עולה כי חברי דירקטוריון קיימים נבחרו לקדנציה נוספת: ראשית סאמר חאג' יחיא נבחר כדירקטור לקדנציה נוספת. כמו כן, ציפי סאמט נבחרה כדירקטורית חיצונית. סאמט שכבר סיימה שתי קדנציות בבנק לא הייתה אמורה להיות מועמדת, מי שהיה אמור להיות מועמד במקומה היה פרופ' צבי אקשטיין, אך מועמדתו נפסלה לאחר שוועדת הביקורת של לאומי טענה כי מדובר בניגוד עניינים על רקע משפחתי. ב"גלובס" פורסם שהכוונה הייתה לעובדה שבנו של אקשטיין מועסק כשכיר בחברה המספקת שירותי ייעוץ פיננסי לגופים עסקיים.