סערה באוסטריה בעקבות מעורבות טל זילברשטיין בבחירות

היועץ האסטרטגי הישראלי החשוד בפרשת בני שטיינמץ, היה מעורב ב"קמפיין הכפשה שלילי" של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPO) באוסטריה נגד מועמד המפלגה השמרנית

טל זילברשטיין / צילום: באדיבות וואלה! NEWS צילום: אבי כהן
טל זילברשטיין / צילום: באדיבות וואלה! NEWS צילום: אבי כהן

מערכת הבחירות באוסטריה סוערת, כולל חילופי האשמות הדדיים, התפטרויות בכירים וועדות חקירה - בשל מעורבותו של היועץ האסטרטגי הישראלי טל זילברשטיין ב"קמפיין שלילי" של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPO) נגד המועמד המוביל של המפלגה השמרנית.

הפרשה, שהתפוצצה עם מעצרו של זילברשטיין בחודש שעבר בפרשת בני שטיינמץ ושגרמה למפלגה להודיע על פיטוריו, לא ירדה מסדר היום בשבועות האחרונים והגיעה לשיא בימים האחרונים, בהם נחשפה מעורבותו של זילברשטיין בהקמת עמודי פייסבוק המכפישים את המועמד היריב.

השבועון האוסטרי "פרופיל" חשף בימים האחרונים, כי שני דפי פייסבוק פעילים עם עשרות אלפי עוקבים, שהעלו בעקביות "ממים" המגחיכים את סבסטיאן קורץ, המועמד הצעיר (31) של המפלגה השמרנית (OVP), טוענים כי הוא קשור למיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס ואומרים כי הוא צפוי לפתוח את השערים בפני רבבות פליטים, למעשה הופעלו על ידי צוות אוסטרי-ישראלי שפעל בווינה בראשותו של זילברשטיין. באוסטריה, סוג כזה של פרסום נחשב לחציית קווים אדומים והדיון עליו הפך למעשה למרכז מערכת הבחירות, שיתקיימו ב-15 באוקטובר.

בסוף השבוע האחרון הודיע בכיר במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ששימש כמנהל הקמפיין של המועמד הסוציאל-דמוקרטי כריסטיאן קרן, ששכר את שירותיו של זילברשטיין, כי הוא מתפטר באופן מיידי . במקביל, המפלגה מינתה ועדת חקירה לבחינת השימוש בשירותיו של זילברשטיין ושיטות קמפיין שלילי, בראשות הפוליטיקאי כריסטוף מצנר. הוא אמר אתמול (ג') לתקשורת: "התעוררנו פתאום באמצע צונאמי... זה לא הסגנון שלנו, אנחנו לא מעוניינים בסוג כזה של פוליטיקה". מצנר הבטיח לפרסם את תוצאות החקירה עוד לפני מועד הבחירות.

בלב ההאשמות ניצבים שני דפי פייסבוק - "האמת על סבסטיאן קורץ" ו"אנחנו למען סבסטיאן קורץ" (שהתחזה להיות דף התומך בו) - שהפיצו בחודשים האחרונים תוכן ממומן בפייסבוק באוסטריה, עם תמונות וקטעי וידיאו הלועגים למועמד ומכנים אותו בעקביות "פייק-בסטי" (בסטי הוא קיצור של השם סבסטיאן). אחד הממים מראה את קורץ בדמות פינוקיו, ושואל "מדוע יש לסבסטיאן קורץ אף ארוך?", אחר מראה אותו ליד מנהיג מפלגת החירות הימנית (FPO) היינץ-כריסטיאן שטראכה כתלמיד בכיתה, ורומז שהוא מעתיק ממנו נושאי מדיניות. מם אחר טוען כי קורץ קשור למיליארד היהודי סורוס, וכי הוא יאפשר לפליטים מוסלמים להיכנס לאוסטריה. יש לציין, כי זילברשטיין נעצר בישראל בחשד למעורבות בפרשת שוחד שבה חשוד בני שטיינמץ, וכי המיליארדר הישראלי מאשים את סורוס ברדיפה שיטתית אחריו.

לפי המגזין "פרופיל", כחצי מיליון יורו הוקצו לקמפיין השלילי נגד קורץ, שכללו גם תשלום לפייסבוק עבור הפצת הממים כתוכן ממומן לפי חיתוכי אוכלוסייה שונים. אם נעשה שימוש בכספי מימון מפלגות לצורך הקמפיין, העריכו כלי התקשורת באוסטריה, ייתכן כי הדבר מהווה עבירה. זילברשטיין, מצדו, שבר שתיקה ואמר אתמול בראיון לאתר חדשות אוסטרי, כי כריסטיאן קרן עצמו "לא ידע כלום" על דפי הפייסבוק ועל הפעילות השלילית נגד קורץ. הוא האשים את המפלגה השמרנית בקמפיין שלילי נגד קרן והסוציאל-דמוקרטים.

על פי הסקרים האחרונים, הסוציאל-דמוקרטים באוסטריה, שמחזיקים כעת את השלטון, מידרדרים למקום השלישי בפרלמנט עם 24% תמיכה בלבד, לעומת 26% תמיכה במפלגת החירות הימנית ו-33% תמיכה בשמרנים בראשות קורץ. ביום ראשון התקיים עימות טלוויזיוני בין ראשי המפלגות, שבו ניצל שטראכה את הבמה כדי לתקוף את הקאנצלר המכהן: "זאת כבר לא פרשת זילברשטיין, עכשיו מדובר בפרשת קרן", אמר.