גשמים ושיטפונות עזים: הוריקן "נייט" מכה בדרום ארה"ב

הסופה פגעה בלואיזיאנה ובמיסיסיפי, שנפגעו קשה ב-2005 מהוריקן "קתרינה" ■ הרשויות הורו לתושבים להיערך לעזיבת הבתים או לחלופין להצטייד בהתאם, אך בניו-אורלינס הוסר העוצר

סופת הוריקן / צילום: thinkstock
סופת הוריקן / צילום: thinkstock

אחרי שזרע הרס במרכז אמריקה, הוריקן "נייט" מכה היום (א') במדינות לואיזיאנה ומיסיסיפי שבדרום ארצות-הברית, כשהוא מביא עמו רוחות הרסניות במהירות של 135 קמ"ש וגשמי זעף שגרמו להצפות ברחובות ובכבישים מהירים.

"נייט", סופת ההוריקן הרביעית שפוגעת בארצות-הברית בתוך פחות מחודשיים, גבתה את חייהם של לפחות 30 בני אדם במרכז אמריקה בטרם חדרה למפרץ מקסיקו. היא הובילה גם לסגירת רוב מתקני ייצור הגז והנפט במפרץ, אך עוצמתה היא רק קטגוריה 1, כך שהיא לא צפויה לגרום להרס דומה לאלה של הסופות הקודמות.

לפי מרכז ההוריקנים הלאומי, ההוריקן צפוי להיחלש בהמשך היום ולהפוך לסופה טרופית.

משמר החופים בלואיזיאנה והרשויות חילצו חמישה נוסעים משתי ספינות מול חופי המדינה שנקלעו לקשיים בשל מזג האוויר הסוער. אחת הסירות איבדה את מנועה ואילו השנייה עלתה על שרטון בשל הגלים החזקים.

בעיר מובייל שבאלבמה אטמו הרשויות את המנהרות המובילות לעיר בעשרות טונות של חול כדי להימנע מהצפה. בעיריית ניו-אורלינס ביקשו מהתושבים לקשור את פחי הזבל וריהוט הגן מחוץ לבתים מחשש שאלה יתעופפו באוויר, והורו למי שלא עזב את ביתו להצטייד במזון ובשתייה לשלושה ימים.

הרשויות בעיר הבהירו לתושבים כי לאחר הפגיעה, במשך שעות ארוכות לא יוכלו כוחות ההצלה להגיע לתושבים, גם לא לקריאות מצוקה וחירום. לפחות מיליון איש צפויים להיות מנותקים מחשמל כתוצאה מקריסה של קווי מתח באזור הפגיעה של הסופה.

ראש עיריית ניו-אורלינס, מיץ' לאנדריו, הודיע לפנות בוקר על ביטול העוצר שהוטל לקראת פגיעה אפשרית של הסופה בעירו. זאת, לאחר שהשירות המטאורלוגי ב ארצות-הברית הודיע על ביטול ההתרעה שהוציא בשל התקדמות הסופה לאזור. עם זאת, קרא ראש העיר לתושבים להישאר במקומות מחסה בשל רוחות עזות שנושאת עמה הסופה.

"יש כאן תחושה של דריכות, אבל לא של פאניקה", סיפר רוני בוסין, מדריך תיירים המתגורר בניו-אורלינס, בטרם פגע הוריקן "נייט" במדינה. "יש פה המון בעיות עם התשתיות בעיר. מערכת המשאבות שתפקידה לשאוב את מי הגשמים היא גאונית, אבל היא הומצאה ב-1915 והיא מיושנת. זה דבר שתמיד נמצא כאן בכותרות".

בוסין סיפר כי מסעדות ומקומות בילוי לא ייפתחו הערב, וכי הוא בעצמו נערך להעביר את שעות הסופה במיקום בטוח: "קניתי מים, אוכל יש לי. הוזמנתי למסיבת הוריקן ברובע הצרפתי, כנראה שנבלה שם את השעות של ההוריקן. זה האזור הכי גבוה בעיר ולכן מבחינת הצפות זה המקום הכי טוב להיות בו".

הוא אמר כי הבחין בתורים ארוכים מיוחד במרכולים, וכי חלק מן המדפים התרוקנו מסחורה, אך כי באופן כללי לא מורגש מחסור של אוכל או מים בניו-אורלינס. "אנשים שאני מכיר קנו שתייה לשלושה ימים וצוברים אוכל וקופסאות שימורים. ממה שראיתי, גם בבית החולים המקומי נערכו בכוחות מתוגברים".