"טבע יכולה לממש נכסים בעוד 4-5 מיליארד ד' בשנה הקרובה"

חיים הורביץ, בכיר לשעבר בטבע: "אובדן הבלעדיות על הקופקסון כמובן לא היה הפתעה. חששנו שזה עלול לקרות כבר לפני 3 שנים, ונערכנו"

חיים הורביץ / צילום: יונתן בלום
חיים הורביץ / צילום: יונתן בלום

"אובדן הבלעדיות על הקופקסון כמובן לא היה הפתעה. חששנו שזה עלול לקרות כבר לפני 3 שנים, ונערכנו", כך אומר חיים הורביץ, בעבר בכיר בטבע ובנו של מנכ"ל טבע המיתולוגי אלי הורביץ, בעקבות ההודעה של חברת מיילן, המתחרה המובילה של טבע  , על כך שקיבלה אישור לשיווק קופקסון 40 מ"ג. "גם אם בתחזיות המעודכנות הערכנו שזה אולי יקרה רק לקראת סוף השנה או תחילת 2018, הרי שאין בכך הבדל משמעותי. למיילן   היו כמה בעיות נוספות שהם היו צריכים לפתור, והם פתרו אותם קצת מהר מן הצפוי".

הורביץ מעריך כי שוק הקופקסון לא יתנהג ככל שוק גנרי, אלא הקופקסון המקורי של טבע ישמור על נתח גדול יחסית. "טבע הקימה מרכז שירות לקוחות התומך בחולי הטרשת הנפוצה בצורה שאין דומה לה בשום תרופה אחרת. החולים לא יוותרו על כך כל-כך מהר".

- המבטחים יתנו לחולים לבחור?

"אפילו חברות הביטוח מבינות את המשמעות של מרכז שירות לקוחות כזה במקרה של מחלה כרונית. התמיכה הקבועה בחולים משפיעה על בריאותם".

לגבי תגובת המניה אומר הורביץ: "יש לשוק נטייה לפעמים קצת להגזים, אבל דברים מתקנים את עצמם. לדעתי האיום שבכניסת הקופקסון הגנרי כבר היה מתומחר במחיר המניה. טבע עדיין גדולה ממיילן פי 2.5, יש לה מוצרים בתחום הפרעות התנועה שיכולים להגיע להכנסות של מיליארד דולר ובנוסף לכך את מוצר המיגרנה, שיכול להניב הכנסות נוספות".

לגבי החוב אומר הורביץ: "לאף בנק אין אינטרס לדרוש את החזר החוב מיד ולראות את טבע קורסת. ברגע שטבע תרד מתחת ל-30 מיליארד דולר חוב, המצב יהיה שונה. זה קורה כבר עכשיו בעקבות ההתייעלות - בשקט-בשקט פוטרו כ-14% מהעובדים, 7,000 עובדים, ויש לכך משמעות. כמו כן ישנה מכירה של נכסים, כמו החטיבה לבריאות האישה, וימכרו בהמשך גם נכסים נוספים. אני מעריך שיש עוד 4-5 מיליארד דולר נכסים זמינים למימוש".

- כדאי למכור פעילות שאינה בליבה, אפילו אם היא רווחית?

"הפעילות לבריאות האישה היא מצויינת אבל היא דורשת גישה שיווקית שונה מזו של יתר טב ולכן אולי מתאימה יותר לחברה אחרת. אני חושב שטוב למכור נכסים שאינם בליב,ה ולהיות מאוד ממוקדים. זה צו השעה בתחום הפארמה. אחרי מכירה של הנכסים הללו החברה תרד לחוב שהוא סביר לגמרי, אפילו רצוי בעיני שיהיה קצת חוב אם הוא זול, וטבע נטלה חוב מאוד זול".

הורביץ מסכם כי "הניהול כעת צריך להיעשות מאוד בקור-רוח. אני מחכה שהמנכ"ל החדש (קאר שולץ) יגיע, הוא איש מצוין".