מניות מנקיינד וסלזיון טסו ביותר מ-100% ערב מחיקתן מת"א

מקור העליות - דיווחים שפרסמו החברות בנאסד"ק ■ כמובן שאין בכך פיצוי על ההפסדים הכבדים שהניבו השתיים למשקיעים בשנתיים החולפות

משאף שעושה שימוש באינסולין של מנקיינד / צילום:אתר החברה
משאף שעושה שימוש באינסולין של מנקיינד / צילום:אתר החברה

מניותיהן של שתי חברות הביומד האמריקאיות סלזיון ומנקיינד, העניקו בימים האחרונים מעין "מתנות פרידה" למשקיעים בתל-אביב, כאשר יותר מהכפילו את ערכן - וזאת ערב מחיקתן מהמסחר. מניות השתיים התרסקו זמן קצת לאחר מהלך הרישום בבורסה המקומית, וכעת הן כאמור "בורחות" ממנה.

מיותר כמעט לציין כי גם העליות החדות הללו לא מפצות על ההפסדים הכבדים שהניבו השתיים למשקיעים בהן מאז שנרשמו למסחר בתל-אביב בשלהי 2015, תוך שהחברות ניצלו פירצה בתקנות הבורסה שאפשרה להן להיכנס למדדים המקומיים ולקבל ביקושים למניותיהן, ואף לגייס הון.

יחס מינימלי בתל-אביב

לשתיים אין כל זיקה לישראל, ובתקופה שהן נסחרו כאן - מיעטו להתייחס למשקיע הישראלי. שתי המניות ייגרעו מן המדדים בבורסה בתל-אביב ב-16 בחודש זה. יום המסחר האחרון בסלזיון יהיה ה-2.11 ואילו מנקיינד עדיין לא הודיעה על מועד המחיקה.

העליות במניות מנקיינד וסלזיון אינן קשורות למחיקה המתקרבת, אלא מתבססות על המסחר בנאסד"ק, על רקע דיווחים שפרסמו השתיים לאחרונה. מניית מנקיינד, המפתחת אינסולין הניתן בשאיפה, ירדה היום ב-9.4% לאחר שאתמול עלתה בלא פחות מ-137% לשווי של 1.8 מיליארד שקל. עם זאת מחיר המניה עדיין נמוך ב-75% ממחירה ביום בו נרשמה למסחר בתל-אביב לפני כשנתיים.

מניית מנקיינד נסקה בעקבות הודעה של החברה כי ה-FDA, רשות המזון התרופות האמריקאית, הסכימה כי מוצר החברה יוכל כאינסולין "מהיר", כלומר כזה הנספג במהירות רבה יותר בגוף המטופל. המהירות בה נספג אינסולין היא אחד הפרמטרים החשובים בעיני הרופאים מבחינת העדפת מוצר זה על פני אחר, ומנקיינד תמיד הציגה את הפרמטר הזה כחשוב יותר להצלחת המוצר שלה מאשר עצם העובדה שהאינסולין הזה ניתן בשאיפה.

בעקבות זאת קיבלה מנקיינד המלצה חיובית מבנק ההשקעות מקסים. אולם גורמים אחרים המסקרים את החברה טוענים כי המידע על מהירות הפעולה של האינסולין של מנקיינד, היה בידי הרוכשים הפוטנציאליים גם בעבר, ולכן לעובדה שה-FDA הסכים לסמן את המוצר כך לא תהיה בהכרח משמעות דרמטית למכירות.

המירו אג"ח למניות

במקביל הודיעה מנקיינד על מהלך להמרת אג"ח למניות, באופן שהסיר מגבלה שחלה כחלק מהאג"ח המקוריות, לפיה החברה תוכל לגייס רק 10 מיליון דולר.

כעת החברה יכולה להפעיל מכשיר ATM בהיקף של 50 מיליון דולר, אשר ככל הנראה יוביל לירידה במניה בהדרגה, אך עשוי לעזור לחברה להפחית את החוב שלה, העומד על 167 מיליון דולר, מהם 80 מיליון דולר לקבוצת מאן (בעלת השליטה), 28 מיליון במניות בנות המרה והיתר לקרן Deerfield.

סלזיון, המפתחת תרופות לסרטן, עלתה ביומיים 122% לאחר הודעה על הצלחה בניסוי קליני, והיום (ב') הוסיפה עוד 2% לערכה.

בעקבות ההצלחה בניסוי קליני בסרטן השחלות ועליית מחיר המניה, הומרו גם בסלזיון אג"ח למניות, בהיקף של 11.5 מיליון דולר. למרות העליות, עדיין המניה נסחרת היום במחיר מתואם הנמוך ב-99% מזה שבו נרשמה למסחר בתל-אביב בתחילת נובמבר 2015, כמה ימים לאחר מנקיינד. שווי החברה עומד על 40 מיליון שקל בלבד.