קרן המטבע: העלאת נטל המס על עשירים לא תפגע בצמיחה

ה"גארדיאן": מחקר של קרן המטבע הבינלאומית מצביע על כך שהעלאת נטל המס על עשירים תצמצם את אי השוויון ללא פגיעה בצמיחה

תרזה מיי/ צילום:רויטרס
תרזה מיי/ צילום:רויטרס

מחקר של קרן המטבע הבינלאומית מצביע על כך שהעלאת נטל המס על עשירים תצמצם את אי השוויון ללא פגיעה בצמיחה. על כך מדווח ה"גארדיאן" בבריטניה.

מחקרים ותיאוריות בנושאי מס תומכים בדרך כלל בהגברת הנטל על העשירים ביותר אולם הטיעון המרכזי כנגד פעולה זו היה שהיא תפגע בקצב הצמיחה של המדינה שתבצע פעולה מעין זו. כעת, מעלה המחקר של ה-IMF, תוצאות אמפיריות מלמדות שקצב הצמיחה לא צפוי להיפגע. 

עוד אומרים ב-IMF שיש לשקול הטלת מסים נוספים (כגון מס ירושה או מס רכוש) על בעלי ההון הרב, מלבד מס על הכנסה.

במפלגת הלייבור בבריטניה אימצו את הפרסום של ה-IMF וקראו להעלאת נטל המס על הכנסה שמעבר ל-80 אלף ליש"ט בשנה ל-45% ולרמה של 50% על הכנסה של יותר מ-123 אלף ליש"ט בשנה (כ-570 אלף שקל). 

תרזה מאי, ראשת ממשלת בריטניה, מנגד, מתנגדת בתוקף לדרישה להעלאת נטל המס ואף תקפה את ראשי הלייבור, ג'רמי קורבין וג'ון מקדונל, באומרה כי הם חיים על "כוכב הלכת ונצואלה". 

עם זאת, היא הודתה שבציבור הבריטי גוברת התמיכה בהעלאת נטל המס על עשירים. עדיין לא ברור אם שר האוצר הבריטי, פיליפ האמונד, יגיש בחודש הבא הצעת תקציב חדשה שתכלול העלאת נטל המס עבור אזרחים בעלי הכנסות גבוהות.

בארה"ב, כידוע, מנסה הנשיא דונלד טראמפ לקדם את רפורמת המס שלו שכוללת בין השאר את הורדת מס החברות מ-35% ל-20%, ומספר מדרגות מס הכנסה המוטל על יחידים יצומצם משבע לשלוש - 12%, 25% ו-35%. כיום, שיעור המס במדרגה העליונה עומד על 39.6%. המס על העשירים ביותר יירד ל-35%, לעומת 39.6% כיום.