גורדי השחקים הישנים של מנהטן הופכים למגדלי יוקרה

שורה של יזמים מהמרים על יכולתם להרשים קונים עשירים באמצעות דירות מפוארות שמהוות פיסה מההיסטוריה של ניו-יורק ■ הם פועלים להפיכת בנייני המשרדים הישנים למגדלי מגורים של דירות קונדומיניום יוקרתיות

תצפית על מנהטן / צילומים: אתר אקסטל
תצפית על מנהטן / צילומים: אתר אקסטל

גורדי השחקים הראשונים בארה"ב מעוררים עניין מיוחד. בשנים 1900-1930 - תור הזהב של בניית גורדי השחקים - שררה תחרות רצחנית בין היזמים על בניית מגדלים גבוהים יותר ויותר.

בניין קרייזלר, בניין האמפייר סטייט ובניין וולוורת' נמנים עם הסממנים המובהקים של קו הרקיע של מנהטן.

עכשיו ישנה בעיר שורה של יזמים שמהמרים על יכולתם להרשים קונים עשירים באמצעות דירות מפוארות שמהוות פיסה מההיסטוריה של ניו-יורק והם פועלים להפיכת בנייני המשרדים הישנים האלה למגדלי מגורים של דירות קונדומיניום יוקרתיות.

חלק מהפרויקטים להפיכת מגדלי משרדים למגדלי דירות כבר נחלו הצלחה. כשהחלה ב-2012 מכירת הדירות במגדל הדירות ווקר טאואר (Walker Tower) - מגדל משרדים בסגנון ארט דקו משנות העשרים, ושבו שכנה בעבר ורייזון - נרשמו מחירי שיא, וכל 50 יחידות הדיור במגדל נמכרו תוך 14 חודשים, לדברי היזם.

מגדל משרדים במס' 212 בשדרה החמישית שהפך למגדל דירות משך גם הוא מספר רב של קונים עשירים, כולל מפתח הנדל"ן צ'רלס קושנר והמיליארדר הטקסני אד בס, לדברי מקורות יודעי דבר.

פרויקט המרה נוסף נמצא כעת בעיצומו בבניין קראון (Crown Building). דרומית לסנטרל פארק ובקרבת מלון פלאזה, ניצב בניין שעוצב בידי Warren & Westmore ונבנה ב-1921.

הבניין בולט בגג הנחושת דמוי הפירמידה שלו ובסגנון הרנסנס הצרפתי.

אשתקד רכשה קבוצה בהנהגת איל הנדל"ן הרוסי ולדיסלב דורונין את 20 הקומות העליונות של הבניין תמורת קרוב ל-500 מיליון דולר, במטרה להפוך אותן לדירות מגורים.

מגמה זו נובעת חלקית מהידלדלות ההזדמנויות של מפתחים לרכוש קרקע פנויה במיקומים נחשקים במנהטן, ואת הדינמיקה הכלכלית המשתנה במגזרי הנדל"ן המסחרי והנדל"ן למגורים.

במקביל לעלייה במחירי הדיור בשנים האחרונות, גילו המפתחים שהם יכולים להרוויח יותר כסף ממכירת נדל"ן למגורים מאשר מהחכרת שטחי נדל"ן לדיירים מסחריים.

מגדלי משרדים רבים מתחילת המאה העשרים ניתנים היטב להמרה למבני מגורים. מכיוון שרבים ממבנים אלה הוקמו לפני הגעת המזגן, הם נבנו במתכונת צרה יותר כדי לאפשר זרימת אור ואוויר.

חלק ממגדלי משרדים מודרניים כל כך רחבים שכמויות גדולות של שטח רצפה ללא שימוש נותרים במרכז הבניין לאחר עיצוב היחידות בשוליו.

בבנייני משרדים מודרניים יש גם שטח רב יותר שנועד למעליות, שנוגסות בשטחי המגורים ומאלצות את המעצבים לעצב דירות במתכונות מוזרות.