נתניהו: איראן לא תחדש המאוץ לנשק גרעיני; תחשוש מגמול צבאי

נתניהו ב-CBS: מההתחלה יכלו האיראנים להזדרז לייצר פצצה גרעינית; הם לא רצו בכך בגלל האיום של תגובה צבאית אמינה, איום שישראל הניחה על השולחן ■ "עם ההסכם, אין ספק בכך שלאיראן יהיו עד 100 פצצות גרעיניות בתוך כמה שנים"

בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ / צילום: אבי אוחיון, לע"מ
בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ / צילום: אבי אוחיון, לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר היום (א') כי הוא אינו חושש שאיראן תחדש את מרוצה לייצור נשק גרעיני אם ממשל טראמפ יחליט שארה"ב אינה שותפה עוד להסכם הגרעיני בין איראן למעצמות הגדולות. מול המקהלה הגדולה של מנהיגי תבל שהתבטאו נגד החלטת הבית הלבן להימנע מאישרור ההסכם, נתניהו הוא המנהיג הזר היחידי שיצא להגנת יזמתו של טראמפ.

בראיון לתוכנית "מול פני האומה" ב-CBS, נשאל ראש הממשלה: מה יקרה אם האיראנים יחליטו, בעקבות התבטאויות טראמפ ופעולותיו: 'או.קיי, אין עסקה. אנו חוזרים להאיץ את התוכנית הגרעינית שלנו במלוא התנופה ואנו מאשימים את נשיא ארה"ב בהפרת ההסכם'?

נתניהו השיב: "הם יכלו לעשות זאת כבר מההתחלה. הם יכלו לנוע במהירות לקראת ייצור הפצצה. האיראנים מעולם לא רצו לעשות זאת מפני שתמיד היה קיים השילוב של איום בתגובה צבאית אמינה - ודרך אגב, אנו הנחנו איום זה על השולחן; לא היינו זקוקים לכך שאחרים יעשו זאת - וסנקציות מזיקות".

הוא הוסיף: "אתה זוכר שלפני כמה שנים עמדתי על בימת האו"ם ושרטטתי את הקו האדום ההוא? זה היה לפני ההסכם. האיראנים לא חצו את הקו האדום מפני שהם ידעו מה מונח על כף המאזניים. איראן יודעת היום, שאם היא (תחדש את המאוץ הגרעיני), יינחתו על ראשה סנקציות שישתקו אותה. ארה"ב יכולה לעשות זאת לבדה. זו כלכלה אדירה, כמעט 20 טריליון דולר. הכלכלה האיראנית היא 2% מהסכום הזה. מה יקרה אם מדינות תבל יצטרכו לבחור בין כלכלת ארה"ב לבין כלכלת איראן? במי הן יבחרו? התשובה ברורה. מעל ראש איראן מרחף אפוא איום של סנקציות אמריקאיות, שלא לדבר על סנקציות של בעלות ברית. נראה לי שהאיראנים יחשבו פעמיים".

"תמיד אמרתי, שהסכנה הגדולה של העסקה הזו אינה שאיראן תפר את ההסכם אלא שהיא תקיים אותו", אמר ראש הממשלה. "על פי תנאי ההסכם, אין ספק שבתוך כמה שנים יהיו בידי איראן כמעט 100 פצצות גרעיניות. זו סכלות. דחיית פתרון הבעיה אינה מדיניות חכמה. לכן, השאלה האם האיראנים מקיימים את ההסכם או מפרים אותה אינה חשובה כשלעצמה".

לדברי נתניהו, ההסכם הנוכחי מבטיח לאיראן לא פצצה גרעינית אחת אלא ארסנל גרעיני שלם בתוך 10 שנים. "אני חושב שטראמפ קיבל החלטה אמיצה מאוד באומרו, 'אני לא עומד לגלגל את הבעיה הזו הלאה; איני מוכן לומר שזו תהיה הבעיה של הממשל הבא. אני אפעל למניעת התפתחות כזו'", ציין נתניהו. "זו החלטה אמיצה, החלטה לטובת העולם כולו".

ישראל אינה המדינה היחידה שתומכת בנשיא, הוסיף נתניהו. מצטרפות אליה מדינות חשובות אחרות בעולם הערבי כסעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות. כאשר ישראל ומדינות מפתח ערביות חשובות מסכימות על משהו, כדאי לשים לב לכך.