לאחר המשבר הכלכלי: פורטוגל עולה על הגל

הסינדרלה האירופית הובילה מ-2012 מהלך שיקום אפקטיבי בסיוע קרן המטבע והאיחוד האירופי ■ מאז מתאפיינת הצמיחה בפורטוגל בשיפור מתמיד, והשנה העלתה הכלכלה הילוך נוסף שהביא לשיפור בדירוג החוב של המדינה

תיירים בליסבון. גיוון חד במדינות שמהן הם מגיעים / צילום: REUTERS/Rafael Marchante
תיירים בליסבון. גיוון חד במדינות שמהן הם מגיעים / צילום: REUTERS/Rafael Marchante

פורטוגל הייתה אחת ממדינות האיחוד האירופי שספגו את הפגיעה הקשה ביותר במשבר הכלכלי. רק לפני חמש שנים, בסיכום שנת 2012, התכווצה הכלכלה ב-3.2%, ושיעור האבטלה הרשמי עמד על כ-18%, בעוד ששיעור אבטלת הצעירים עמד על כ-40%. המגזר הבנקאי היה עמוס ב"נכסים רעילים".

תוכנית ההצלה של קרן המטבע הבינלאומית בשילוב האיחוד האירופי, בשנת 2011, בסכום של 78 מיליארד אירו, לא רק שהצילה את פורטוגל מפשיטת רגל ומקריסה טוטלית, אלא גם הכריחה את המדינה לתכנן ולבצע תוכנית התייעלות מכאיבה של מאות רפורמות בתחומים שונים. הרפורמות כללו בין היתר קיצוץ פנסיות, העלאת מסים, הורדת שכר וקיצוץ נרחב בהוצאות. ביצוע התוכנית הניב לאורך השנים שיפור מתמיד בנתוני הכלכלה.

התפתחות התיירות בפורטוגל
 התפתחות התיירות בפורטוגל

השנה ניתן להבחין כי כלכלת פורטוגל העלתה הילוך: עלייה ביצוא ובהשקעות - תוך דגש על תחום התיירות - המושפעים גם מהשוק האירופי המתאושש. נתוני האבטלה בשיפור חד, ואיתם גם נתוני ביטחון המשקיעים.

הורדת המע"מ תמכה בשוק התיירות

פורטוגל מנצלת את היותה מדינה שטופת שמש, ושוקדת על הרחבת ענף התיירות המפותח בה. בשנים 2014-2016 גדל שוק התיירות בפורטוגל בשיעור של 11.1%, והצמיחה ממשיכה גם לתוך שנת 2017, עם גיוון חד במדינות שמהן מגיעים התיירים, וכן גידול בסכום ההוצאה פר תייר על חופשתו. הורדת שיעור המע"מ מ-23% ל-13% תמכה בשוק התיירות - בדגש על מסעדות, חנויות, בתי קפה וכדומה. ענף התיירות מהווה כ-6.5% מהתמ"ג.

שוק הנדל"ן במדינה הושפע גם הוא מהגידול המסיבי בענף התיירות. ענף הנדל"ן החל בפריחה מואצת בשלהי 2016, שהתחזקה מהביקושים בענף התיירות למקומות לינה לתיירים, וכן מרכישות נכסים של תושבי חוץ, בעיקר בערים הגדולות - בכללן פורטו ועיר הבירה ליסבון. מחירי הנדל"ן בפורטוגל טיפסו בשנתיים האחרונות בכ-15%, והשתוו כעת למחירים ששררו בשנת 2010, טרום המשבר.

שיעור האבטלה מצביע על שיפור עקבי לאורך השנים האחרונות, הודות לפעילות הממשל ולרפורמות בשוק העבודה. אף ששיעור האבטלה נותר עדיין גבוה (11.2% בשנת 2016), ניתן לראות שיפור לאורך השנים. תחזית קרן המטבע העולמית מראה על ירידה מתחת לטווח ה-10% בשנת 2017, ועל שיפור נוסף בשנת 2018.

נתוני התעסוקה לעומת שנה קודמת ב-0%
 נתוני התעסוקה לעומת שנה קודמת ב-0%

פורטוגל אף מציגה שיפור בנתוני הגירעון. שיעור הגירעון מתוך התוצר השתפר בצורה משמעותית, מרמה של 4.4% בשנת 2015 ל-2.4% בשנת 2016.

לפי פרסומי קרן המטבע העולמית, המטרה של פורטוגל היא להמשיך ולשפר את הגירעון לשיעור של 1.5% בשנת 2017, ו-1% בשנת 2018, תוך המשך קיצוץ בהוצאות וירידה קצובה במספר עובדי המגזר הציבורי. פורטוגל מתמודדת גם עם חוב גבוה בשיעור של כ-130% מהתוצר. לפורטוגל תוכניות להקדים תשלומים לקרן המטבע, כדי לחסוך את תשלומי הריבית. נתון זה, יחד עם ירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות שראינו עד כה השנה, אמורים לשפר את רמת החוב/תוצר לשיעור של 126% בסוף שנת 2017. למרות השיפור החזוי, רמת החוב הגבוהה מותירה את כלכלת פורטוגל פגיעה מאוד, בעיקר לזעזועים לא צפויים בגוש האירו ובעולם.

החשבון השוטף נמצא בדרך לשיא חיובי השנה, והוא נתמך בעלייה המואצת ביצוא ובענף התיירות החזק, שמצליח לקזז את השפעת היבוא.

בהתאם לכך, ובהשפעת ההאצה בפעילות הכלכלית, גם תחזיות הצמיחה של פורטוגל שוערכו כלפי מעלה, לשיעור של 2.5% לשנת 2017 (1.4% לשנת 2016), ותחזית צנועה מעט יותר לשנת 2018, בשיעור של 2%.

מדדי אמון בנקודות
 מדדי אמון בנקודות

הבנקים מתחילים להרים ראש

גם מגזר הבנקאות ממשיך להציג שיפור בתוצאות. אמנם המגזר הבנקאי עדיין סובל מ"נכסים רעילים", רווחיות נמוכה ומאגרי הון מוגבלים, אולם אנו עדים לירידה קצובה בהלוואות ה-NPL (הלוואות שעליהן יש פיגור של למעלה מ-90 יום בהחזרים), אך עדיין, הלוואות אלו נותרו בשיעור של כ-16.4% מסך הלוואות הבנקים, נכון לסוף מארס 2017. הלוואות אלו מאפיינות בעיקר את המגזר העסקי, עם שיעור NPL של 29%, בעוד שהלוואות NPL לרכישת דירות עומדות על שיעור של 6.7%, והלוואות NPL לכל מטרה עומדות על שיעור של 10%.

הבנקים הפורטוגליים הצליחו אף לצמצם עלויות כוח אדם ועלויות תפעול נוספות. אולם צמצום עלויות אלו עדיין לא הצליח לקזז באופן מוחלט את השחיקה ברווחיות, בעקבות מרווחי אשראי מצומצמים והיקף הלוואות שלא נפרעו. הבנקים, בשיתוף הרגולטור בפורטוגל, ממשיכים ביתר שאת לנסות ולנקות את הספרים שלהם, ובהתאם גם להעלות את רמת הרווחיות.

ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו קוסטה, מוביל את פורטוגל מאז נובמבר 2015. אחוזי התמיכה בו קפצו לכ-80% בשנת 2016, תוך שהוא מבטל חלק מרפורמות הצנע הלא פופולריות שהונהגו תחת מדיניות ההצלה של קרן המטבע העולמית.

משקיעים זרים הגיבו בשלילה להחלטות אלו, אך נראה כי ממשלת פורטוגל איתנה בדעתה להמשיך את תהליך השיקום, תוך הקלות מסוימות שיאפשרו לציבור לעמוד בתהליך. המבחן של קוסטה יהיה אישור התקציב לשנת 2018, אשר טיוטה ממנו מוגשת בימים אלו, והוא אמור להתקבל בתחילת חודש נובמבר. רפורמות רבות נמצאות עדיין בתהליך הבשלה, כך לדוגמה בשוק העבודה, מתרכזת הרפורמה בשיפור התחרות של ההון האנושי בעל הכישורים הנמוכים, בחינוך מקצועי, בשיפור יכולות טכנולוגיות, בתמריצים לחברות, בעידוד מחקר ופיתוח, בחדשנות, ביזמות ועוד.

האתגרים שעוד נמצאים על הפרק

פורטוגל עודנה ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים. שיעור "הנכסים הרעילים" במגזר בנקאות אמנם במגמת שיפור, אך עדיין באחוז גבוה מסך ההלוואות. אחוז ההשקעות נמוך ורמת החוב/תוצר גבוהה מאוד. גורמים אלו ממשיכים לרסן את יכולת הצמיחה בטווח הבינוני, ומותירים את כלכלת פורטוגל פגיעה מאוד לזעזועים העשויים להתרחש.

עם זאת, השיפור הניכר בנתוני המאקרו מצביע על תוצאות מהלכי הממשלה בשיתוף קרן המטבע והאיחוד האירופי, מהלכים שנעשו כדי להוציא את העגלה מהבוץ ולהניע אותה מחדש. נראה כי מהלכים אלו נושאים פרי, וכי התוצאות מתחילות להגיע לפורטוגל.

הקטנת האי-ודאות, תוך הגברת היציבות - בעיקר במגזר הבנקאות המכביד, וכן העלייה החדה ביצוא ובצריכה הפרטית, הגבירו את הסנטימנט החיובי של המשקיעים. הדבר משתקף בשוקי ההון בצמצום מרווחי איגרות החוב הממשלתיות באופן משמעותי בהשוואה למדינות דוגמת ספרד ואיטליה. התחזקות מטבע האירו, אשר השפיעה לרעה על היצוא האירופי, "נספגה", והחברות האירופיות שוב מקבלות דריסת רגל - הודות לתחזיות חיוביות המקזזות את הרעשים הגיאופוליטיים באיחוד ואת האי-יציבות המוניטרית.

בעקבות השיפור בנתוני הכלכלה העלתה סוכנות הדירוג S&P בחודש שעבר את דירוג האשראי של פורטוגל לרמת BBB מינוס, כך שלמעשה היא מחזירה את המדינה לדירוג השקעה - לראשונה מאז 2012. משקיעים מוסדיים רבים, ביניהם קרנות פנסיה, שאינם מורשים להשקיע במדינה ללא דירוג השקעה, יוכלו להשקיע כעת בפורטוגל, גורם נוסף שמשפיע על תחזיות הצמיחה העתידיות. שתי חברות הדירוג הגדולות הנוספות - מודיס ופיץ' - השאירו אמנם את פורטוגל בדירוג אג"ח "זבל", אך העלו בחודשים האחרונים את האופק שלהן לחיובי.

לפורטוגל שני מדדים עיקריים. PSI 20 המכיל את 20 החברות בעלות שווי שוק הגבוה ביותר, עם חברות מתחום הפיננסים, התעשייה, המזון, התשתיות ועוד - ובנקו, הבנק המסחרי הפורטוגלי, הנו בעל המשקל הגבוה ביותר במדד (15.6%).

מדד PSI GENERAL הוא מדד רחב יותר, הכולל 44 חברות. משקיעים המעוניינים להיחשף להשקעה בפורטוגל יכולים לעשות זאת דרך תעודת הסל GLOBAL X MSCI PORTUGAL ETF, הניתנת להשקעה תוך בחירה בחשיפה למטבע האירו או לדולר.

** הכותב הוא סמנכ"ל לקוחות מוסדיים, תאגידים ומוסדות באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.