יוזמת טראמפ להגביל כניסת אזרחי מדינות מסוימות הוקפאה שוב

זו הפעם השלישית שבה בית משפט פדרלי מסכל את מאמצי ממשל טראמפ לסנן את הבאים בשערי ארה"ב ■ בית המשפט העליון כנראה יכריע, אך יעברו חודשים רבים עד שזה יקרה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בתי משפט במדינות "ליברליות" בארה"ב מתייצבים כחומה בצורה נגד מאמצי ממשל טראמפ להגביל כניסת אזרחים זרים. בית משפט פדרלי במדינת האוואי הוציא אמש (ג') צו מניעה זמני להקפאת מאמץ נוסף של הממשל לסנן את הבאים בשערי ארה"ב. זו הפעם השלישית שבית משפט מונע מימושה של אחת מההבטחות המרכזיות שהשמיע המועמד דונלד טראמפ במסע הבחירות שלו אשתקד.

לאחר שני צווי המניעה הקודמים, ניסו פקידי ממשל לחדד את נוסח הצו הנשיאותי להגבלת כניסתם של אזרחי מדינות חו"ל מסוימות, במאמץ להימנע מאיפיונו כנגוע באפליה דתית. המאמצים לתקן את הנוסח הרתיחו את טראמפ, שאמר כמה פעמים בפומבי שההתפתלויות המילוליות האלה אינן אלא משחקים של "תקינות פוליטית".

אך השופט דריק ווטסון, בבית המשפט הפדרלי בהונולולו, לא השתכנע. הוא הוציא צו מניעה זמני נגד הצו הקודם, במארס, ואתמול הוא עשה זאת שוב. בדרך-כלל די בצו של שופט פדרלי בכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב כדי לעצור את גלגלי הממשל בתחום הפעילות שבו עוסק הצו.

בעקבות זאת, הורה משרד החוץ בוושינגטון לקונסוליות אמריקאיות ברחבי תבל לחדש הטיפול בבקשות לקבלת אשרות של אזרחי צ'אד, איראן, לוב, סומליה, סוריה ותימן, שהגבלות הצו החדש חלו עליהם. 6 המדינות האלה הן מוסלמיות. ההגבלות על אזרחי קוריאה הצפונית ועל פקידים בכירים מסוימים בשירות הממשלתי בוונצואלה נותרו בעינן.

השופט בהונולולו קבע כי הנימוקים שהביא הממשל להצדקת ההגבלות אינם מספיקים ואינם מגיעים לרמה הדרושה להפעלת סעיף בחוק הפדרלי שמתיר לנשיא לאסור כניסת "כל קבוצה של זרים... שעלולים לפגוע באינטרסים של ארה"ב".

השופט ציין בקביעתו כי טראמפ מעולם לא חזר בו מההתחייבויות להגביל כניסת מוסלמים שהשמיע בעצרות הבחירות שלו, וכי מותחי ביקורת טוענים כי הציוצים שלו בסוגיה זו "הולכים ונעשם גרועים יותר".

ממשל טראמפ התחייב לערער על החלטת השופט, וקרוב לוודאי שהסוגיה תגיע בסופו של דבר לבית המשפט העליון. בהודעה של הבית הלבן נאמר כי החלטת השופט "חותרת תחת מאמצי הנשיא לשמור על ביטחונם של אזרחי ארה"ב".