סטארט-אפ מגבעת ברנר שמשביח זרעים גייס 4 מיליון דולר

לטענת החברה, זרעי הקטניות שפיתחה - אפונה, חומוס ולוביה - מכילים 50% יותר חלבון בהשוואה לזרעים הקיימים בשוק

Equinom/ צילום: אתר החברה
Equinom/ צילום: אתר החברה

חברת אקווינום (Equinom) מקיבוץ גבעת ברנר, שעוסקת בטיפוח והשבחת זרעים גייסה 4 מיליון דולר מקרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו קפיטל, בניהולו של יובל כהן.

זוהי ההשקעה ראשונה של פורטיסימו בחברה, כחלק מסבב הגיוס השלישי של Equinom. עד היום גייסה אקווינום 2.25 מיליון דולר מחברת הזרע, המתמחה בייצור זרעים וגידולי שדה, ומהמשקיעים הפרטיים מיכה וגבי דנציגר, בעלי קבוצת דנציגר, העוסקת בפיתוח זני צמחים ופרחים.

אקווינום פועלת בתחום הפיתוח וההשבחה של זרעים באמצעות טכנולוגיה המבוססת על אלגוריתמים שפיתחה, המשלבת בין טיפוח קלאסי לבין גנומיקה וביו-אינפורמטיקה. על בסיס הטכנולוגיה הזו פיתחה החברה שני קווי מוצרים: זרעי שומשום לייצור שמן וטחינה וקטניות בעלות שיעור חלבון גבוה.

לדברי החברה, זרעי הקטניות שפיתחה - אפונה, חומוס ולוביה - מכילים 50% יותר חלבון בהשוואה לזרעים הקיימים בשוק. מדובר בתוספת בעלת ערך כלכלי וזאת בשל הביקוש העולמי הגובר לחלבונים מהצומח, בפרט כאלה שאינם מהונדסים גנטית. כיום רוב החלבון מן הצומח מופק מסויה, אולם מוצר זה הוא אלרגני עבור אנשים מסוימים ואחרים חוששים מהעובדה שחלק מהסויה מהונדס גנטית.

זני השומשום של החברה נועדו לפתור בעיה. למרות גודלו של שוק השומשום, שמגיע למכירות בהיקף של כ-8 מיליארד דולר בשנה, את הזנים הקיימים בשוק ניתן לקצור רק בעבודה ידנית, ולפיכך רוב השומשום בעולם גדל במדינות העולם השלישי בהן כוח העבודה זול משמעותית. לעומתם, הזרעים שפיתחה אקווינום מתאימים לקציר מכני, ולדברי החברה הם בעלי ערכים תזונתיים משופרים. מוצר זה כבר נמכר בארה"ב ובאוסטרליה. לאחרונה חתמה אקווינום על מספר חוזים בתחום טיפוח הזרעים ובין היתר עם חברת סברה, שנמצאת בבעלותן המשותפת של פפסיקו ושטראוס.

ד"ר גיל שלו, מייסד ומנכ"ל אקווינום, אמר כי "ההשקעה מפורטיסימו מספקת לנו גב פיננסי שיאפשר לנו להאיץ את פיתוח הזרעים ולזרז את מסחור הזנים בארצות הברית ובאוסטרליה. אני צופה כי בתוך כמה שנים נוכל להציג חלופות חלבון בריאות ואטרקטיביות שיהפכו למוצרי צריכה המוניים".

יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בקרן פורטיסימו, מסר כי "ההשקעה באקווינום מהווה חלק מאסטרטגיית ההשקעה של פורטיסימו בחקלאות בכלל ובחברות זרעים בפרט, במסגרתה השקענו גם בחברת אוריג'ין זרעים. אקווינום הגיעה להישגים טכנולוגיים מרשימים בתחום השבחת הזרעים, ללא שימוש בהנדסה גנטית. היא הוכיחה שעל ידי שימוש בשיטות חישוביות פורצות דרך ניתן להגיע להישגים שרק לפני עשור נחשבו לבלתי אפשריים".

Equinom

שנת הקמה: 2012

תחום פעילות: זרעים משופרים

מנכ"ל: ד"ר גיל שלו

עובדים: 20, בקיבוץ גבעת ברנר

גיוסי הון: 6.25 מיליון דולר

משקיעים: פורטיסימו, הזרע, מיכה וגבי דנציגר.