יעמוד בפרץ? האתגרים שמצפים לשאול מרידור באגף התקציבים

כיצד ישמור מרידור על המסגרת התקציבית לנוכח מציאות של "כלכלת בחירות ללא מועד בחירות"? ■ על הפרק: קצבאות הנכים, תוכנית "נטו משפחה" ודרישת ליברמן לתוספת בסך 4 מיליארד שקל

"זה הולך להיות התפקיד הקשה ביותר במזרח התיכון בשנה הקרובה", כך הגיבו היום (ב') באוצר על ההחלטה למנות את שאול מרידור לתפקיד הממונה הבא על התקציבים. האתגר העיקרי של מרידור יהיה שמירה על המסגרת התקציבית לנוכח מציאות של "כלכלת בחירות ללא מועד בחירות" - מצב שבא לידי ביטוי בגל חסר תקדים של דרישות תקציביות מצד שרים וחברי כנסת שזוכים לרוח גבית מצד העודפים הבלתי צפויים שנוצרו בתקציב בשנת 2017.

מדובר, בין היתר, בדרישות להגדלת קצבאות הנכים (1.3 מיליארד שקל ב-2018), תוכנית "נטו משפחה" של כחלון (2.6 מיליארד שקל), דרישת שר הביטחון לתקציב מיוחד של 4 מיליארד שקלים בגלל ההתפתחויות האחרונות בסוריה, דרישות שרים לתוספות תקציביות קטנות יותר ויוזמת ראש הממשלה להפחתת מס ההכנסה. "הבעיה היא שאין היום גורם במערכת הפוליטית שיש לו רצון להתייצב מול הדרישות התקציביות האלה, החל מראש הממשלה עצמו ועד לאחרון השרים", אמרו גורמים בירושלים.

מרידור, כיום מנכ"ל משרד האנרגיה, יחליף בתפקיד את אמיר לוי שסיים את תפקידו באוגוסט. מועמדותו של מרידור, שמונה לתפקיד על ידי שר האוצר משה כחלון, זכתה לתמיכתם של החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, ומנכ"ל האוצר, שי באב"ד. תמיכתו של האחרון במרידור מפריכה את הטענות שנשמעו באוצר לפיהן באב"ד ינסה למנוע מינוי של יוצא אגף תקציבים לתפקיד הבכיר על רקע מאבקי כוח בינו לבין בכירי האגף.

מרידור עבד כ-11 שנים באגף תקציבים ושימש, בין היתר, כרכז בתחום המים והביוב. בתפקידו האחרון שימש כסגן לענייני תשתיות והוביל את הליכי אישור החוק ליישום המלצות ועדת ששינסקי הראשונה לשינוי מבנה המס על תגליות נפט וגז. הוא נחשב לפקיד עצמאי בדעותיו שאינו חושש להתעמת עם שרים ומנכ"לים של חברות מרכזיות, כמו מקורות וחברת החשמל. בסוף 2013 עזב מרידור את האוצר לשוק הפרטי, ולאחר ששימש מספר חודשים כיועץ בחברת עדליא, מונה למשרת מנכ"ל בשלד הבורסאי אינטרקולוני, שבשליטת ערן מיטל (שהפכה לחברת גרינרג'י לקידום מיזמים בתחום האנרגיה המתחדשת). החברה ניהלה, בין היתר, מו"מ לרכישת חוות טורבינות רוח בתל עסניה ברמת הגולן.

לאחר כהונה של חצי שנה כמנכ"ל החברה, עזב מרידור באוגוסט 2015 את התפקיד כשנענה להצעתו של שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, לשמש בתפקיד מנכ"ל המשרד. גורמים במשק האנרגיה אמרו אתמול כי מרידור בלט ביכולות ביצוע בעיקר בתחומים כמו יישום מתווה הגז וקידום השימוש בגז טבעי במשק באמצעות חיבור מפעלים לרשת הולכת הגז ועידוד הסבת ענף התחבורה לשימוש גז טבעי ולחשמל.

לפי הסכם ניגוד העניינים שעליו חתם מרידור עם כניסתו לתפקיד, נאסר עליו לעסוק באישור המתווה (אך הותר לו לעסוק ביישומו), זאת לאור העובדה כי אחיו מתן שימש באותו זמן שותף במשרד עו"ד אגמון רוזנברג הכהן המייצג את חברות הגז.

מי יחליף את מרידור בתפקיד?

בשוק האנרגיה מעריכים כי המועמד הטבעי להחליף את מרידור בתפקידו הנוכחי הוא אודי אדירי, סגן הממונה על התשתיות באגף התקציבים.

אדירי (40), החליף את מרידור בתפקידו הקודם כסגן הממונה בתחום התחבורה, האנרגיה, המים והחקלאות לפני ארבע שנים. הוא הצטרף לאגף התקציבים באוצר לפני כ-12 שנים, בהן מילא שורה של תפקידים בתחומי האנרגיה והתחבורה. במהלך עבודתו באוצר, נשלח אדירי ללימודי תואר שני במדיניות ציבורית באוניברסיטת הווארד במסגרת קרן וקסנר, מתוך כוונה שבסיומם ישוב למשרד האוצר ויתמנה לסגן הממונה באגף התקציבים.

באוצר ריכז אדירי את עבודת ועדת ששינסקי 2 לבחינת מדיניות התמלוגים ממשאבי טבע, היה מעורב בשורה ארוכה של פרויקטים בתחום התחבורה, האנרגיה והמים. הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה וכלכלה, ותואר שני בכלכלה - שניהם מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת הרווארד.

בנוסף, ל"גלובס" נודע כי המועמד השני לתפקיד הוא מנכ"ל משרד המודיעין, חגי צוריאל, שמשמש בתפקיד מאז מאי 2016. לפני כן שירת במוסד למודיעין במשך 27 שנים.

צוריאל הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה מאוניברסיטת חיפה, תואר ראשון ושני בהיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת חיפה, תואר שני במינהל ציבורי בינלאומי מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ותואר שני במדעי המדינה מהמכללה לביטחון לאומי ואוניברסיטת חיפה.

במשרד האוצר ומשרד המודיעין לא אישרו את נכונות הדברים.