הטונה מתייקרת: סטארקיסט ופילטונה יעלו מחירים ב-5%-10%

הסיבה: עלייה של 1,000 דולר לטון במחיר הטונה בעולם ■ בעלי פילטונה: "נשקול לספוג ולדחות את העלייה במחירים"

טונה סטארקיסט / צילום: אילנית חיות
טונה סטארקיסט / צילום: אילנית חיות

הטונה מתייקרת שוב: מנובמבר צפויה עלייה במחירים של היצרניות המקומיות סטארקיסט ופילטונה של 5%-10%, בגלל עלייה במחיר של חומרי הגלם בעולם - כך הודיעו היצרניות לקמעונאים. ההערכה היא גם היבואניות צפויות להודיע בהמשך על העלאת מחירים. בעדכון שהועבר לקמעונאים נמסר כי המחירים של פילטונה צפויים לעלות ב-5%-8%, והמחירים של סטארקיסט צפויים לעלות בכ-10%.

מחיר חומר הגלם של הטונה נמצא בעלייה מתמשכת בשנה האחרונה. במהלך רוב השנה האחרונה היה המחיר כ-1,700 דולר לטון, אולם בתקופה האחרונה הוא חצה את ה-2,000 דולר, וכיום עומד על כ-2,350 דולר לטון טונה בתאילנד.

התייקרות חומר הגלם של הטונה, שמגיע ברובו ממדינות המזרח, תלוי בכמויות הדיג שמתבצע באוקיינוס בין אוסטרליה ומזרח אסיה. עליית המחיר צפויה להיות ותלויה בכמות הדגים שיתפסו בשבועות הקרובים ותלויה בשאלה אם הם יספיקו כדי למלא את החוסרים. מחיר גבוה כזה לא דווח מ-2013.

עלייה במחיר הטונה בעולם
 עלייה במחיר הטונה בעולם

קובי כהן, בעלי פילטונה, אמר היום ל"גלובס" כי "עד כה ספגנו את כל התייקרות חומרי הגלם והיום אנחנו עובדים ללא רווח. למרות שעדכנו את בעלי הרשתות אנחנו שוקלים לספוג את העלייה בשלב זה או לצמצם אותה ל-3.5%. כדי להרוויח היינו צריכים להעלות את המחירים ב-18%. אנחנו בציפייה שתהיה ירידת מחירים בפברואר-מארס, אבל ייקח זמן עד שהיא תורגש".

לדבריו, דווקא הפחתת המכס המגן על יבוא הטונה לא הורידה את המחירים, אלא גרמה לעלייתם. "מאז הפחתת המכסים שהחלה ב-2014 והסתיימה ב-2016 המחירים לא ירדו. מתוך 5 יצרנים שהיו לפני 3 שנים, כיום 2 סגרו, ויליגר מתמקד רובו ביבוא וסטארקיסט גם מייבא וגם מייצר. בנוסף, ניתן לראות שבמרבית הסחורה המיובאת משקל הקופסה הופחת מ-160 גרם ל-140 גרם, מה שמטעה את הצרכנים. כמו כן חלק גדול של הסחורות המיובאות איכותן לא עומדות בתקנים מבחינת אחוז פירורים, שכבה מימית, סוג דג ומרכיבים הבאים על חשבון משקל הדג".

הורדת המכסים ללא עזרה
 הורדת המכסים ללא עזרה

שוק הטונה הקמעונאי בישראל עמד ב-2016 על מכירות של 522 מיליון שקל, לפי נתוני סטורנקסט, והצריכה השנתית מסתכמת בכ-15 אלף טון בשנה.

שוק הטונה נחלק ליבואנים הרוכשים טונה ארוזה מחו"ל וליצרנים הרוכשים טונה גולמית בחו"ל ואורזים אותה בארץ. בעוד שהיבואנים שילמו על יבוא טונה בקופסה מכס של 12% בתוספת מכס קצוב של 3.51 שקלים לק"ג, שהיווה מכס אפקטיבי של עד 30%, האחרונים היו פטורים מכל מכס על יבוא טונה גולמית.

שלוש חברות מרכזיות עוסקות בעיבוד של טונה מיובאת ובאריזתה: סטארקיסט, ויליגר ופילטונה, המספקות כ-90% מהצריכה בישראל. חלקה של סטארקיסט שמיובאת על-ידי דיפלומט הוא 46%, ויליגר 23% ופילטונה 21%.

הורדת מכסי המגן נועדה לפתוח את שוק הטונה המשומרת בארץ לתחרות עם טונה מיובאת ולאפשר את הורדת מחירים. עם זאת, חוות דעת שגיבש הממונה לשעבר על התקציבים במשרד האוצר, דוד בועז, קובעת כי הפחתת מכסי המגן הובילה לירידה מזערית במחיר לצרכן.

כפי שנחשף ב"גלובס" ביולי האחרון, לגורמים המקצועיים במשרד הכלכלה יש הצעות כיצד להביא להוזלת מחירים בשוק טונה, באמצעות מהלך דומה למכסות מיובאות פטורות ממכס בשוק הגבינות הקשות, שבין היתר הביא להוזלה של כ-20% במחיר לצרכן.