מנדלבליט: תפקיד רה"מ יהפוך ל"עיר מקלט" עבור אותו עבריין

במהלך דברים שנשא בכנס "קהלת", היועמ"ש תקף שוב את הצעת החוק לאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן: "העובדה שצריך להסביר מדוע הדבר איננו מתקבל על הדעת, היא כשלעצמה איננה מתקבלת על הדעת"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ממשיך לבקר בחריפות את הצעת החוק לאסור על חקירה של ראש ממשלה מכהן.

לפי הצעת החוק שמקדמים גורמים בליכוד, גם אם קיימות ראיות חד-משמעיות על כך שראש ממשלה מכהן שילם טרם בחירתו שוחד לאדם אחר, או קיבל שוחד בתפקידו כראש ממשלה מאדם אחר - לא תיפתח חקירה בעניינו למשך תקופת כהונתו.

מנדלבליט נשא הבוקר (ג') דברים בכנס "קהלת" ואמר כי אם הצעת החוק תעבור, "תפקיד ראש הממשלה, התפקיד החשוב ביותר במדינה, יהפוך ל'עיר מקלט' עבור אותו עבריין".

מנדלבליט הוסיף ותקף את הצעת החוק: "האמת צריכה להיאמר: עצם העובדה שצריך להסביר מדוע הדבר איננו מתקבל על הדעת, היא כשלעצמה איננה מתקבלת על הדעת", אמר. לדבריו, "זוהי פגיעה מהותית בשלטון החוק, בעיקרון השוויון בפני החוק ובאמון הציבור".

היועמ"ש הזכיר כי כיום פתיחתה של חקירה נגד ראש ממשלה מותנית באישורו האישי של הגורם הבכיר ביותר במערכת אכיפת החוק - היועץ המשפטי לממשלה, וכך גם החלטה על הגשת כתב אישום. יתר על כן, ההחלטות הללו מתקבלות מטבע הדברים ביסודיות ובזהירות.

"כל החלטה נשקלת בזהירות, באחריות ובקפידה רבה, בשים לב לעוצמת החשדות ולאינטרס הציבורי בבדיקתן. הצעת החוק המתוארת, לעומת זאת, נעדרת כל איזון. פגיעתה בשלטון החוק ובאמון הציבור היא קשה וחד-משמעית. תוצאתה האפשרית היא ראש ממשלה מכהן שעל ראשו רובצת 'עננת חשדות' בלתי מבוררת".

מנדלבליט הוסיף ואמר כי "במדינה דמוקרטית שלטון החוק הוא אחד לכל אדם - מהאזרח הפשוט ועד לראש הממשלה. כך היה, וכך ראוי שימשיך להיות. החקירות הנוגעות לנבחרי ציבור, בהם גם ראש הממשלה, מתנהלות באחריות רבה, במקצועיות רבה, מתוך הבנה מלאה של המשמעות הציבורית הכרוכה בכך".

לדבריו, ההחלטות יתקבלו בסופו של יום על-ידי, וזאת על-פי המבחנים המשפטיים המקובלים - דיות הראיות להגשת כתב אישום והאינטרס הציבורי - ועל-פיהם בלבד".

היועמ"ש סיכם את דבריו הנחרצים: "כפי שהבהרתי בשעתו ביחס להפגנות שנערכו בסמוך לביתי, אבהיר גם כעת ביחס לכל אלה המטילים ספק בשיקולים וביושרה של גורמי האכיפה - אנחנו לא ניתן לשום שיקול זר ולשום קולות לא ענייניים להשפיע עלינו. מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל היא מערכת עצמאית, והיא פועלת כנאמנה של שלטון החוק ושל האינטרס הציבורי בלבד. בטקס כניסתי לתפקיד אמרתי כי אני ממלא תפקיד זה בחרדת קודש של ממש. כך אני פועל וכך אמשיך לפעול גם ביחס לחקירותיהם של נבחרי ציבור, בהם ראש הממשלה, על-מנת להבטיח כי החקירות האמורות יתנהלו באחריות, במקצועיות וביסודיות".