שמעון וינטרוב בוחן מחיקת BCRE מהבורסה בלונדון

קבוצת הנדל"ן נסחרת בלונדון לפי שווי של 138 מיליון אירו, לאחר שאיבדה כמעט 50% משוויה מאז הונפקה במאי 2014

שמעון וינטרוב / צילום: תמר מצפי
שמעון וינטרוב / צילום: תמר מצפי

אחרי מכירת החברה הבת בראק אן.וי, הפועלת בשוק הנדל"ן של גרמניה, בוחנת קבוצת BCRE שבשליטת שמעון וינטרוב ורונן פלד (47%) את הפיכתה לחברה פרטית. בשבוע האחרון הודיעה BCRE, כי הדירקטוריון שלה החל בהליך לבחינת האפשרות למחיקת מניות החברה מהמסחר בבורסת לונדון, אולם הדגישה כי אין ודאות שהחלטה מעין זו תתקבל לבסוף. הבדיקה, כך נאמר, תיקח בחשבון את האינטרסים של החברה וכלל בעלי מניותיה.

בהודעה לבורסה הסבירה BCRE, כי החליטה לבצע את הבדיקה מכמה סיבות, ובהן מחזורי המסחר הנמוכים במניה. עם זאת, החברה לא ציינה באיזו דרך תתבצע מחיקת המניות מהמסחר, כלומר האם בדרך של הצעת רכש מלאה להחזקות הציבור, או שמא בדרך של מיזוג לתוך החברה האם הפרטית, או אפילו בדרך קבלת אישור של רוב מכריע מקרב בעלי המניות להפיכת החברה לפרטית.

קבוצת הנדל"ן BCRE  נסחרת כיום בבורסת לונדון לפי שווי של 138 מיליון אירו, לאחר שאיבדה כמעט 50% משוויה מאז הונפקה במאי 2014 לפי שווי של כ-260 מיליון אירו. החברה גייסה אז כ-26 מיליון אירו במחיר של 1.62 אירו למניה, בעוד שכיום נסחרת המניה לפי מחיר של 88 אירוסנט בלבד.

בהמשך השנה דיווחה BCRE, כי סיימה את 2014 ברווח נקי של 84 מיליון אירו, אולם מאז היא סבלה מהרעה מהותית בתוצאותיה, בעקבות המשבר הכלכלי הכבד שאליו נקלעה כלכלת רוסיה, שהביא לירידה חדה בשווי הנדל"ן במדינה. בשנים 2015-2016 רשמה החברה הפסד מצטבר של כ-15 מיליון אירו, עקב הפסד ענק של 194 מיליון אירו שנרשם בגין הפעילות ברוסיה.

את המחצית הראשונה של 2017 סיימה החברה בהפסד של 16 מיליון אירו, שנבע גם הוא ברובו מהפסד נוסף של 13 מיליון אירו מהפעילות ברוסיה. על הפעילות בארה"ב, שייצרה בתקופה זו רווח של 2 מיליון אירו, נכתב בין השאר כי הקבוצה ממשיכה במאמציה למכירת המלונות שבבעלותה בניו יורק.

התנאים ברוסיה עדיין מאתגרים

מנכ"ל BCRE, אריאל פודרויסקי, ציין בדוחות כי התנאים הכלכליים ברוסיה נותרו מאתגרים, למרות שיפור מסוים בפעילות הצרכנים. ואילו היו"ר הארין ת'אקר הדגיש, כי הקבוצה נותרה ערנית ושמרנית ביחס ליתרות הנזילות שלה, כדי שתוכל לשרת את צורכי המזומן של פרויקטים גדולים שבפיתוח, וכן לאפשר שיפור במבנה ההון שלה.

ההון העצמי של BCRE הסתכם בסוף יוני האחרון ב-227 מיליון אירו, כך שלכאורה היא נסחרת במכפיל נמוך של כ-60% בלבד ביחס להונה העצמי. עם זאת, מכפיל זה הגיוני לאור פעילותה הענפה ברוסיה, שנמצאת כאמור במשבר, ולכן הערכות השווי לנכסים שבה נלקחות בזהירות בידי המשקיעים.

קבוצת BCRE פועלת כיום רק בארה"ב וברוסיה, לאחר שמכרה כאמור באחרונה לטדי שגיא את מניות השליטה (28%) בחברת בראק אן.וי, שריכזה את פעילות הקבוצה בגרמניה.

לדברי BCRE, היא קיבלה מהמכירה 174 מיליון אירו, וסיימה את המחצית הראשונה כשבקופתה מזומנים ונכסים פיננסיים בשווי של 70 מיליון אירו, ועוד 23 מיליון אירו בחשבונות ובפיקדונות מוגבלים בבנקים.

מנגד, מציגה הקבוצה במאזנה המאוחד חובות פיננסיים בהיקף כולל של 587 מיליון אירו. חוב זה כולל גם אג"ח בהיקף של 88 מיליון אירו שגייסה החברה מגופים מוסדיים, מתוכו גויסו כ-19 מיליון אירו בתחילת 2017. אג"ח החברה מדורגות A2 בידי מידרוג, אולם בחודש מאי הן הוכנסו לבחינת דירוג עם השלכות שליליות.