הנציבות: פילבר יושעה מתפקיד מנכ"ל מש' התקשורת ל-3 חודשים

נציבות שירות המדינה הודיעה היום לשלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת החשוד בקידום אינטרסים של בזק, על השעייתו מעבודתו למשך 3 חודשים, עד 31.1.18 ■ במהלך התקופה הזו החלטת ההשעיה תיבחן מעת לעת בהתאם להתפתחות החקירה

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

נציבות שירות המדינה הודיעה היום (ב') לשלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת החשוד בקידום אינטרסים של בזק, על השעייתו מעבודתו כמנכ"ל למשך 3 חודשים, עד ליום 31.1.18. במהלך התקופה הזו החלטת ההשעיה תיבחן מעת לעת בהתאם להתפתחות החקירה הפלילית בעניינו.

הרחקתו של פילבר ממשרד התקשורת בצו בית המשפט הסתיימה כבר אתמול (א'), ובאי-כוחו הודיעו אתמול לנציבות כי הוא "מסכים להשעיה זמנית" מהמשרד.

החלטת הנציבות היום ניתנה לאחר קבלת חוות-דעת מהיועץ המשפטי לממשלה, כנדרש בחוק, אשר ככל הנראה מרמזת כי חומרי החקירה בעניינו, אותם אספה רשות ניירות ערך בחודשים האחרונים, עשויים לבסס עבירה שיש עמה קלון - זו הנדרשת על-מנת שנציב שירות המדינה יורה על ההשעיה. 

בסוף חודש יולי האחרון קיבלה הנציבות החלטה שלא להכריע בעניין ההשעיה, שעה שפילבר מורחק מכוח צו בית המשפט. פילבר יושב בבית מזה חודשים ארוכים בבית מבלי יכולת להתפרנס, וההשעיה תאפשר לו לקבל שכר מופחת (ואחרי חצי שנה - שכר מלא).

באי-כוחו של פילבר, עורכי הדין דרור אר- אילון ויובל נחמני, הביעו סיפוק מההחלטה ומסרו כי "מר פילבר מצפה לסיום הבירור ולחזרה לתפקידו תוך 3 חודשים לכל היותר".

בהנחה שהחקירות השונות בפרשת בזק לא יסתיימו כל-כך מהר, האפשרויות השונות שיעמדו בפני הנציבות בחודשים הבאים עשויות להיות מגוונות - החל בכך שחומר החקירה שייאסף בעניינו על-ידי רשות ניירות ערך, שביקשה שוב ושוב את הרחקתו מהמשרד כדי לאפשר פעולות חקירה שונות, לא יהיה חמור דיו כדי לגבש עבירת משמעת להביא להשעיה על-פי הדין המשמעתי; עבור באפשרות שיוחלט כי אין להשעות את פילבר, אך יש לצמצם את הסמכויות המוקנות לו בכל הקשור לענייני בזק; וכלה בהשעיה מנומקת וארוכה יותר של פילבר מתפקיד מנכ"ל המשרד. 

גם במקרה שבו ההחלטות בעניין בזק יינתנו רק בעוד זמן רב, אפילו שנה ושנתיים - פילבר עשוי להמשיך לקבל משכורת במשך כל הזמן הזה, כמו במקרה שבו  הושעה מתפקידו עזרא סיידוף, סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, שנחקר בפרשת המעונות.

השעיית מנכ"ל משרד ממשלתי היא אירוע שלא קרה בעשור האחרון. במקרים קודמים מנכ"לים שהחל מולם הליך השעיה, לקחו חופשה על חשבונם ודי מהר סיימו את העסקתם - ביניהם חגי פלג, לשעבר מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, שנחקר משמעתית בחשד להטרדה מינית והתנכלות לד"ר אורלי אינס; או גבי מימון, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים, שהודה כי רכש בניגוד לחוק שני מגרשים לבנייה שהיו מיועדים למפוני גוש קטיף.

הסיבה לכך די ברורה: מנכ"ל הוא משרת אמון, וככזו עומדת בסתירה חזיתית לרעיון של עבירה שנעברה על-ידי המשמש במשרה. לפילבר עדיפה השעיה, כיוון שכך הוא זכאי לשכר (מופחת), זאת לאחר שבזמן החקירה וההרחקה לא זכאי היה כלל למשכורת. לעומת זאת יש הסבורים - ובהם בכיר לשעבר בנציבות שירות המדינה - כי התייחסות אל פילבר כאל שכיר, כך שהשעיה שלו כרוכה בקבלת זכאות למחצית השכר, מייצרת, במקרה של מנכ"ל, פגיעה בהתנהלות המשרד ומסר בעייתי לעובדים שראש המערכת שלהם חשוד בעבירה שיש עמה קלון.

ההשעיה היא אפשרות שהנציבות בחנה לפני מספר חודשים, עם פתיחת החקירה נגד פילבר, אלא שאז הוסכם כי הנציבות תמתין להכרעת בית המשפט - שהטיל על פילבר מגבלות שונות, שכאמור הסתיימו אתמול. כך, למשל, הסתיימה ההגבלה על יצירת ישיר או עקיף עם עובדי משרד התקשורת, עובדי בזק, משרד המשפטים, חברת yes או חברת חלל תקשורת.

החשד המרכזי נגד פילבר - שמאז 6 לאוגוסט נחקר באזהרה ולא התייצב במשרד התקשורת - הוא שקידם במשרד התקשורת את האינטרסים העסקיים של בזק ושל בעל השליטה בחברה, שאול אלוביץ', על חשבון האינטרס הציבורי.

באותו מכתב שנשלח אתמול לנציבות שרות המדינה, ובו הודיעו באי-כוחו של פילבר על כך שיימנע מלהגיע למשרד, אף תקפו באי-כוחו את החקירה, בטענה כי היא חסרת תקדים בעצם בחינתה את שיקול-הדעת המקצועי של מנכ"ל משרד ממשלתי "באספקלריה של הדין הפלילי, וזאת על אף שאינו חשוד בכך שעמד בניגוד עניינים". 

עוד טענו עורכי דינו של פילבר כי "זוהי חקירה המבקשת להוכיח כי שיקול-דעתם (בדיעבד) של חוקרי רשות ניירות ערך בשאלה כיצד יש לנהל את משרד התקשורת יכול להחליף את זה של המנכ"ל. בחינה מהותית של כל ההחלטות שקיבל המנכ"ל תלמד כי כולן ללא יוצא מן הכלל נעשו מתוך תכלית אחת - ליישם את מדיניות הממשלה בצורה הטובה והיעילה ביותר, בתיאום עם שר התקשורת".