יועמ"ש הכנסת: חוק להגבלת חקירות רה"מ - רק בחוק יסוד

לדברי עו"ד איל ינון, תיקוני חקיקה שעניינם הגבלת חקירות רה"מ ו/או הגבלת משך הכהונה של רה"מ יכולים להיעשות רק בחקיקת חוק יסוד ■ בתוך כך, המפכ"ל רוני אלשיך מתנגד לחוק המציע לאסור על המשטרה לפרסם את סיכום הראיות בתיק חקירה

איל ינון  היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: איל יצהר
איל ינון היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, שלח הבוקר (ג') את עמדת הייעוץ המשפטי, לאחר שקיבל פנייה בנושא מיו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון. לדברי ינון, תיקוני חקיקה שעניינם הגבלת חקירות על ראש ממשלה ו/או הגבלת משך הכהונה של ראש ממשלה - יכולים להיעשות רק בחקיקת חוק יסוד.

ההודעה הזו פוגעת בתוכניתו של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), לפתור את הוויכוח בתוך הקואליציה באמצעות חוק רגיל ולא חוק יסוד.

"כידוע, מאז פסק הדין בעניין בנק המזרחי משנת 1995, הנחת המוצא במשפט החוקתי הישראלי היא כי קיים מדרג נורמטיבי המעניק לחוקי היסוד מעמד גבוה יותר מזה המוענק לחוקים 'רגילים'. בהתאם לכך, תיקונו של חוק יסוד צריך להיעשות בחוק יסוד, וחוק 'רגיל' אינו יכול לשנות חוק יסוד, גם אם הוא מאוחר לחוק היסוד", כותב ינון.

כלומר, כדי לשנות סעיף הקבוע כיום בתוך חוק היסוד, הכנסת צריכה להכין תיקון מלא באמצעות חוק יסוד, ולא יכולה לעשות זאת בחקיקה רגילה.

ינון מפרט כי יש מספר סעיפים בחוקי היסוד העוסקים בהגבלת כהונה של ראש ממשלה (למעשה זו אי-הגבלה כיום) ואף בנושא פתיחת חקירה פלילילת נגד ראש ממשלה. "מנוסח חוק יסוד הממשלה עולה כי מותר לחקור את ראש הממשלה ביחס לכל עבירה, והתנאי היחיד לכך הוא הסכמת היועץ המשפטי לממשלה", כותב ינון, ולכן "חקיקת נורמה המבקשת להטיל מגבלות נוספות על האפשרות לחקור את ראש הממשלה מהווה שינוי של ההסדר החוקתי הקיים, ולפיכך מחייבת את תיקונו של חוק היסוד". 

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, הגיע הבוקר לדיון בוועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ דודי אמסלם (הליכוד). בדבריו בכנסת התייחס אלשיך לחוק המוצע שיאסור על המשטרה לפרסם את סיכום הראיות בתיק חקירה פלילי.

"המשטרה לא מעבירה המלצות אלא סיכום תיק - על מה יש תשתית ראייתית ועל מה לא. אי-אפשר לפרסם חקירה בלי לסכם אותה, אחרת הפרקליטות תצטרך לנהל את החקירה. חושבים שהפרקליטות תהיה מסוגלת לנהל את החקירות האלה במשאבים הדרושים? תחשבו כמה חוקרים ישנם לעומת כמה פרקליטים", הוא אמר.

חוק איסור המלצות משטרה, אותו הציע ח"כ אמסלם, עשוי לעורר ויכוח נוסף בתוך הקואליציה. שר האוצר משה כחלון אמר אתמול (ב') בפתח ישיבת סיעת כולנו כי הוא לא יכפה משמעת סיעתית על חברי כולנו בנושאים ערכיים. בכירי כולנו הסבירו בהמשך כי כל חוק מן הסוג הזה שיוחל לאחור, דהיינו על חקירות פליליות שנפתחו זה מכבר, לא יהיה מקובל עליהם.