בג"ץ: צו הביניים נגד קידום תוכנית הותמ"ל באופקים לא יבוטל

צו הביניים האמור הוצא ע"י השופט כדי לעצור את קידום תוכנית הותמ"ל באופקים המתייחסת לבניית למעלה מ-10,000 דירות ■ עוד קבע השופט כי מועד הדיון בעתירה יוקדם ויתקיים לא יאוחר מסוף ינואר 2018

יורם דנציגר / צילום: יונתן בלום
יורם דנציגר / צילום: יונתן בלום

השופט יורם דנציגר מבית המשפט העליון קבע כי צו הביניים שהציב אל מול קידום תוכנית הותמ"ל (הועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים) בעיר אופקים לא יבוטל, וזאת למרות דרישה לביטולו על ידי המשיבים לעתירה. צו הביניים האמור הוטל על ידי השופט כדי לעצור את קידום תוכנית הותמ"ל בעיר אופקים המתייחסת לבניית למעלה מעשרת אלפים דירות. את העתירה הגישו מושב בית יתיר, מושב כרמל, מושב מעון צביאל וגד"ש הר חברון באמצעות עו"ד רון רוגין.

נזכיר כי בסוף ספטמבר קבע בית המשפט כי בעקבות העתירה שהוגשה על הותמ"ל לבטל דיונים שנקבעו בתוכנית ולהפסיק לקדם אותה. "לאחר שעיינתי בבקשה ובתגובה, ראיתי לנכון ליתן צו ביניים שימנע את המשך והשלמת הליכי התכנון של התוכנית, לרבות שני הדיונים הקבועים להיום, וזאת עד להחלטה אחרת בעתירה", כך כתב אז השופט דנציגר.

כאמור, לאחר שהמשיבים לעתירה ביקשו לבטל את הצו, ולאחר שהעותרים העבירו תגובה מנומקת לבית המשפט שמסבירה מדוע יש להותיר את הצו על כנו, קבע השופט דנציגר כי הצו לא יבוטל. עוד קבע השופט כי מועד הדיון בעתירה יוקדם כאשר הדיון יתקיים לא יאוחר מסוף ינואר 2018.

נציין כי בהחלטת השופט דנציגר נכתב עוד כי: "ביום 4.10.2017 הוגשה הבקשה שבכותרת, בה נטען כי הבקשה לצו ביניים הוגשה תוך "מחטף דיוני". עוד נטען כי הותרת צו הביניים על כנו תגרום נזק כבד למשיבה 5 (עיריית אופקים) ולעיר אופקים, נוכח הביקוש הרב למגרשים ויחידות דיור והצורך המיידי בהתפתחות של העיר. עוד נטען כי עצירת הליכי התכנון משמעותו סיכול האפשרות לעמוד ביעדי השיווק להם התחייבה עיריית אופקים במסגרת הסכם הגג שנחתם עם רשות מקרקעי ישראל, וכתוצאה מכך הפסד כספי פיתוח". אבל, למרות הטענות הללו, בית המשפט, כאמור, הותיר את הצו.

מעניין לציין כי בתגובת העותרים לבקשת המשיבים לבטל את צו הביניים מפרטים העותרים את היקף הבינוי המוצע במסגרת תכנית הותמ"ל ומסבירים כי היקף השטחים הקיימים היום בעיר כבר נמצא להבנתם בעודף. בתשובת העותרים נכתב כי על פי נתוני התכנית המופקדת (תמ"ל 1034) מדובר על שטחי מסחר ותעסוקה נרחבים לצד שטחי המגורים בהיקף של כ-418 אלף מ"ר לתעסוקה ו-68 אלף מ"ר למסחר.

העותרים טענו בתשובתם כי בעוד העירייה טוענת שעצירת התכנית תגרום נזק במימוש התכנית, המצב בשטח מעיד אחרת: "לא ייגרם כל נזק לעיריית אופקים מצו הביניים ואין שום היתכנות להקמה בטווח הזמן הקרוב או הבינוני של 'עיר קניונים' זו, זאת ככל שצו ההכרזה שתכליתו פתרון משבר הדיור (מגורים) שואף להקים שטחי מסחר ותעסוקה (משרדים) ומבנים לתעסוקה בהיקף של כחצי מיליון מ"ר. מסקנה זו נובעת מהעודף העצום של שטחים מתוכננים למסחר ותעסוקה בתוככי אופקים".

עוד נכתב בתגובת העותרים כי: "חשיפת דבר הפקדת התכנית החדשה בדרום אופקים שופכת אוֹר עַל תמונת הדברים לאשורה במרחב תכנון מקומי אופקים, רוצה לומר עודף אדיר של שטחי מסחר, משרדים ותעסוקה. עודף זה מטיל צל כבד על ה'בהילות' וה'צורך הבוער' בהקמת עוד מתחם של עיר קניונים' על חשבון שטחים חקלאיים פוריים".

אורי זילברמן, מנכ"ל גד"ש הר חברון הנמנה בין העותרים, אמר: "במסווה של 'פתרון משבר הדיור' מקימים עיר רוויית מסחר וקניונים, שמהווה - הלכה למעשה - ישוב חדש. בתשובה להתנגדויות מטעם שר האוצר, הממשלה והותמ"ל חשפנו מידע דרמטי נוסף, שרק מחזק תחושה זו. הפכנו מדבר ושממה לגן עדן חקלאי מצליח ומעורר השתאות ואת זה רוצים להרוס שלא לצורך. כפי שאמרנו תמיד, אנו לא נגד אופקים ולא נגד בנייה לצעירים. אבל יש אלטרנטיבות שפויות מבלי לבצע הרס שכזה".