הצעה: נגב קרמיקה תעביר את המפעל בחינם לנאמן של המדינה

בתום שעות של דיונים עם שר הכלכלה אלי כהן, הוצע לבחון אפשרות כי נגב קרמיקה תוותר על המפעל שבירוחם ותעביר אותו לידי נאמן שינסה להבריא את פעילותו, תוך שמירה על מקומות העבודה של 138 עובדיו

העובדים בנגב קרמיקה  / צילום: רפי קוץ
העובדים בנגב קרמיקה / צילום: רפי קוץ

גורמים שמעורבים במו"מ בין ההסתדרות והעובדים לבין הנהלת קרן ויולה והנהלת נגב קרמיקה מדווחים על פריצת דרך משמעותית שעשויה להוביל לפתרון המשבר, במפעל בירוחם: היום (ה') התערב שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן במשבר ובתום פגישה שנמשכה שעות בלשכתו, הציע כי חברת נגב קרמיקה תוותר על המפעל שבירוחם ותעביר אותו לידי נאמן מטעם המדינה שינסה להבריא את פעילותו, תוך שמירה על מקומות העבודה של 138 עובדיו.

גורם שמצוי בפרטי המו"מ אמר ל"גלובס" "עדיין רב הנסתר על הגלוי, יש עוד הרבה שאלות פתוחות אך אין ספק שזה מתווה שבכוחו לשמור על מקומות העבודה של עובדי המפעל בירוחם. כעת המדינה עושה בדיקת היתכנות של הרעיון הזה באמצעות רשות ההשקעות שבראשות נחום איצקוביץ' ועד השבוע הבא אמורות להתקבל החלטות".

המשבר בנגב קרמיקה פרץ לפני כשלושה שבועות כשהמו"מ בין הנהלת החברה לבין ועד העובדים וההסתדרות הכללית על תכנית הבראה במפעל בירוחם - קרס. ההנהלה הודיעה בתגובה על סגירת המפעל ועל פיטורי עובדיו. בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע ביטל את הפיטורים ושלח את הצדדים למו"מ בניסיון ליישב את המשבר.

עד כה המו"מ לא הוביל לפריצת דרך, עד שהיום התערב שר הכלכלה כהן והניח על השולחן את המתווה שייתכן ויציל את המפעל בירוחם. על פי הצעה זו, נגב קרמיקה תוותר על המפעל בירוחם אך תמשיך להפעיל את רשת החנויות שלה. המדינה, כך הוצע, תקבל את המפעל בחינם.

"שר הכלכלה הגיע לישיבה מוכן, והטיח בנציגי קרן ויולה מילים קשות", אמר גורם שהשתתף בישיבה שהתקיימה היום: "הוא הביע תמיהה כיצד קרן השקעות עושה מהלך של רכישת נגב קרמיקה, בלי שתדע מה מצבו הכספי האמיתי של המפעל בירוחם, באותו מעמד".

בלשכתו של כהן הבהירו היום כי מדובר רק באחת מכמה אפשרויות שנדונו בישיבה למען הצלת המפעל. לדברי כהן "בדיון שהתקיים היום הועלו מספר אפשרויות שייבחנו במהלך השבוע הבא. הבעלים שרכשו את החברה רק לאחרונה נדרשים לגבש מתווה שיבטיח את זכויות העובדים".

הנהלת נגב קרמיקה היתה פחות עמומה בתגובה שמסרה הערב ואמרה כי "החברה, לבקשת השר ובצעד נדיב מאד הסכימה להעביר ללא תמורה את המפעל שהושקעו בו מאות מיליוני שקלים לידי המדינה, העובדים וההסתדרות. אנחנו מקווים שצעד יביא לכך שמקום התעסוקה של העובדים יישמר".