הסיבוב של משרד הבריאות: קולגייט תוחרג מרפורמת הקולגייט

שר הכלכלה אלי כהן לחץ, ורפורמת הקולגייט לא תכלול משחות שיניים ומי פה – נושאי הליבה עליהם נאבק משרד הבריאות ■ גורמים בסביבת שר הכלכלה: השרים הגיעו להסכמות – הפקידים עדיין לא

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

שבועיים לאחר שחזרה המשלחת המשותפת של משרד הבריאות ומשרד הכלכלה לבחינת רפורמת התמרוקים המכונה "רפורמת הקולגייט", מצהיר שר הכלכלה אלי כהן כי הצליח להגיע להסכמות עם שר הבריאות יעקב ליצמן.

ההסכמות, שלמעשה מבטלות את מה שהיווה מוקד מרכזי בתקנות שקידם משרד הבריאות והוא המוצרים הרגישים - כלומר משחות השיניים ומי הפה. כפי שנחשף בגלובס", על-פי ההסכמות בין השרים כפי שהופצו על-ידי שר הכלכלה, יוחרגו משחות השיניים ומי הפה מהתקנות, ולא תוחמר הרגולציה ביבואם. התקנות יוגשו למשרד המשפטים עד יום שישי הקרוב בנוסח מתוקן.

במשרד טוענים כי התקנות שמשך לאחרונה משרד הבריאות, "לא סיפקו מענה כנדרש לבעיות בשוק, משכך כאמור מגובשות תקנות חדשות שיוגשו עד אמצע חודש נובמבר". בסביבת השר כהן אמרו היום (ב') כי בין הפקידים עדיין אין הסכמות, וכי ההסכמות הן בינו לבין השר ליצמן, אך הגורמים המקצועיים עדיין חלוקים בדעתם ומגבשים את את התקנות.

מי שעקב אחרי הדיווחים בנושא הרפורמה בוודאי זוכר את תמונתו של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שהגיע לדיון עם משחת שיניים של קולגייט הנמכרת בישראל, ובעודו מציג אותן לוועדה, החזיק גם מברשת שיניים והציע ליושבי הוועדה להתנסות במשחה המסוכנת: "אני מחזיק כאן 4 משחות שיניים שנמכרו בישראל. חלקן הגיעו ביבוא מקביל, וחלקן מכילות חומרים רעילים שניתן למות מהם. אם חלילה תתרחש הרעלה, אנחנו חייבים לדעת מהו מקור המוצר ומהי שרשרת האספקה. מהות הרפורמה היא לאפשר כניסה מהירה של מוצרים רבים במחירים נמוכים, אבל לא נוכל לאשר זאת במוצרים רגישים".

כעת מתברר שהשר ליצמן דווקא החליט לוותר עליה ולהחריג אותה מהרפורמה. בתגובה לדברים אמר היום גורם במשרד הבריאות "משחות שיניים ומי פה יכנסו תחת מנגון מחמיר יותר. אם תהיה החרגה, זה רק אחרי שיאושרו מנגנונים אחרים שיאפשרו ניהול סיכונים, לרבות חיבור למערכת ההתראות האירופית".

עוד סוכם, לפי משרד הכלכלה, כי רשימת המדינות מהן מאושר יבוא מקביל תורחב. במשרד הכלכלה מציינים כי שוק מוצרי הטיפוח והתמרוקים, שהיקף פעילותו נאמדת בהיקף של כ-8.6 מיליארד שקל בשנה, הוא שוק ריכוזי, המאופיין בחסמי יבוא רבים התורמים לשמירת הריכוזיות בו.

במשרד גורסים כי "היבואנים הגדולים של המותגים החזקים, הנם מעטים ומרכזים כוח שוק רב, אך במקום ליצור יתרונות לגודל, הם מנצלים את הבלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים וגובים מחירים מופרזים מהצרכן". ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים נפגשו היבואנים הגדולים במטרה דווקא להגיע להבנות סביב הדרישות החדשות, וייתכן כי הלחץ שהפעילו תרמו בהטיית הכף להוציא את משחות השיניים מהרפורמה.

בחודש שעבר יצאה משלחת משותפת של משרד הכלכלה שמטרתה לבחון את הרגולציה הקיימת בתחום התמרוקים באיחוד האירופי, ומשתתפיה היו צפויים להיות מי שינסו להביא להסכמות סביב רפורמת התמרוקים. כזכור, התקנות נמשכו על-ידי משרד הבריאות בספטמבר האחרון, לאחר שהיו אמורות להיכנס לתוקפן כבר ב-29 בספטמבר. 

מטרת הרפורמה הייתה להקל את הרגולציה על יבוא מקביל של תמרוקים, כלומר מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה, ולפתוח את השוק כך שיעבוד לפי הרגולציה באירופה. הרפורמה הייתה אמורה להגדיל את התחרות ולהביא מתחרים חדשים לענף.