המעצרים בסעודיה הקפיצו את הנפט; העליות יחזיקו מעמד?

מחירי הנפט העפילו היום לרמתם הגבוהה ביותר מאז יולי 2015 ■ שוקי הנפט מפרשים את מעצרי הבכירים הסעודים אתמול כאיתות להתחזקותו של יורש העצר, שמבקש לקדם את הנפקת ארמקו ועשוי גם לקצץ בתפוקת הנפט של סעודיה לשם הצלחתה, אבל מוקדם מדי להניח שזה יקרה

בית זיקוק של ארמקו בסעודיה / צילום: רויטרס
בית זיקוק של ארמקו בסעודיה / צילום: רויטרס

מבצע מעצרים לילי סוחף תחת שמי סעודיה: זהו חומר שממנו עשויים ספרי הרפתקאות לבני הנעורים וגם חלומות של משקיעי נפט.

מחירי הנפט הגיעו הבוקר (ב') לרמתם הגבוהה ביותר מאז יולי 2015. חוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט, שמשמש כנקודת ייחוס למחירי הנפט, העפילו הבוקר (ב') ל-62.90 דולר לחבית. מחיר זה גבוה ביותר מ-40% מהשפל שנרשם ביוני 2017.

חוזים עתידיים על נפט גולמי מסוג ווסט טקסס אינטרמדיאייט האמריקאי (WTI) עלו ליותר מ-56 דולר לחבית - גם כן הרמה הגבוהה ביותר מאז יולי 2015.

מה שמניע את האקשן הוא האטה בצמיחת ההיצע בארה"ב ומכת פתע נגד יריבים פוטנציאליים של נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן במוצאי שבת, שבה נעצרו יותר מ-70 בני מלוכה ומיוחסים אחרים בממלכה, כולל מפקד המשמר הלאומי לשעבר והנסיך המיליארדר אל וואליד בן טלאל.

שוקי הנפט מפרשים כנראה את המעצרים כאיתות להתחזקות מעמדו של יורש העצר, מה שמגדיל את הסיכויים להנפקה ציבורית של ארמקו, חברת הנפט הלאומית, שהיא החזון הגדול של הנסיך מוחמד. הנפקה כזו תעוף גבוה יותר אם מחירי הנפט יעלו, ולכן הסעודים בהנהגת האיש החזק החדש שלהם יהיו צפויים לבצע קיצוצי תפוקה.

זו לפחות התיאוריה, אבל הפוליטיקה בצמרת הסעודית היא קופסה שחורה. אם סבב המעצרים הפתאומי יבשר תקופה ממושכת של אי יציבות בדרגים העליונים של הממשל הסעודי, הוצאה לפועל של הנפקה בהיקף 2 טריליון דולר תהיה משימה קשה, שלא לדבר על קיצוצי תפוקה שירעיבו עוד יותר את קופת האוצר שרעבה להכנסות.

החסמים המשפטיים והטכניים להנפקת ארמקו לציבור נשארו גדולים. הנשיא טראמפ אולי צייץ השבוע בטוויטר לטובת הנפקה בניו-יורק, אבל סעודיה חוששת זה זמן רב שהנפקה כזו תפתח תיבת פנדורה של תביעות שנוגעות לפיגועי 11 בספטמבר. הנפקה בלונדון תחייב שינוי כללים כדי לאפשר הנפקות קטנות יותר, ואזורי זמן דומים אומרים שתהיה תחרות על כיסם של משקיעים גם מצד ההנפקה בריאד ואולי גם בהונג קונג. ובהונג קונג, הפיקח הסיני הנוכחי על ההון אומר שחלק גדול מההון בסין העממית ייחסם בפני הנפקה כזו. בהתחשב בכל אלו, סעודיה שוקלת הנפקה פרטית של חלק מארמקו למשקיעים סינים כבדים, כולל חברות כמו חברת הנפט הלאומית הסינית וחברת סינופק.

גם אם הנסיך מוחמד יצליח לרכז את הכוח בידיו, אין כל ערובה לכך שקידוחי הפצלים בארה"ב לא יתחדשו כאשר המחירים יעלו. שורי הנפט מתנחמים בעובדה שמספר דוברות הקידוח בארה"ב יורד, אבל אפילו כשמדובר על החברות הזריזות ביותר, השינויים הללו לא מתרחשים מיד. אחרי שמחירי הנפט התחילו להתאושש בתחילת 2016, ספירת הדוברות בארה"ב המשיכה לרדת עוד שלושה או ארבעה חודשים, בערך כמו משך הזמן שהעלייה הנוכחית במחיר הנפט נמשכת.

נסיך כתר מנצח וירידה בצמיחת אספקת הנפט בארה"ב בשנה הבאה יהיו אכן חיוביים מבחינת ארמקו ומחירי הנפט - אבל מוקדם מדי להניח ששתי הביצים הללו כבר הוטלו.

RBC Capital Markets כתבה בעדכון למשקיעים כי למרות ש"מסע הטיהור הוא התפתחות פוליטית מדהימה בסעודיה", לא צפויים "שום שינויים מיידיים" במדיניות הנפט של סעודיה, יצואנית הנפט הגולמי הגדולה ביותר בעולם.

"הנסיך מוחמד מחויב מאוד לעיגון הסכם אופ"ק עמוק לתוך 2018, ולקידום מכירת ארמקו", כתבה RBC.

באשר למרכיבי היסוד של שוק הנפט, אמרו סוחרים כי יש סימנים נמשכים להתהדקות סביבת השוק. ההיצע הולך ופוחת, אך אנליסטים מדווחים כי הביקוש ממשיך להיות חזק.