מי אתה שאול אלוביץ', בעל השליטה והחשוד המרכזי בתיק בזק?

רוב חייו המקצועיים שאול אלוביץ' התרחק מאור הזרקורים ומהתקשורת ■ עוד לפני שהתפוצצה פרשת בזק, נאלץ אלוביץ' להיחשף לציבור, כאשר מצא את עצמו מככב בפרסומים לא מחמיאים על קשרי הון-שלטון

שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי
שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי

עד תחילת שנת 2016 לא רבים ידעו מי הוא בעל השליטה בבזק, אבל קשריו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתקופת כהונתו גם כשר התקשורת, וההתערבות של היועמ"ש בסוגיית הקשרים בין השניים, הוציאו את שאול אלוביץ' לאור הזרקורים. ואז הגיעה השנה גם חקירת "פרשת בזק", אשר הובילה לכך שבסוף שנה זו, 2017, אין כמעט אדם בישראל שלא יודע מיהו.

רוב חייו המקצועיים התרחק איש-העסקים שאול אלוביץ', היו"ר והבעלים של בזק, מאור הזרקורים ומהתקשורת; אך אשתקד - הרבה לפני שהתפוצצה פרשת בזק - כבר נאלץ בעל כורחו להיחשף לציבור. זאת, כאשר הוא מצא את עצמו מככב בפרסומים לא מחמיאים על קשרי הון-שלטון.

נכנס לעסקי חמו והזניק את הקריירה העסקית

בשנת 2016 נקלע למתקפה, שקושרת אותו בקשר עז לראש הממשלה ולשר התקשורת דאז, בנימין נתניהו, אשר הגיעה לשיאה עם פרסום דוח מבקר המדינה, שקבע כי ראש הממשלה נתניהו לא דיווח על זיקה חברית עם גורם מרכזי בתחום התקשורת - הוא-הוא שאול אלוביץ' - על אף שהיה מעורב בפועל בכמה נושאים המשפיעים על חברת בזק. בין לבין התפוצצה פרשת בזק. כוכב הפרשה טוען כל העת לחפותו, ומפרסם גם היום, באמצעות באי-כוחו, הבהרה, כי הוא בטוח שיתברר שלא דבק בו רבב.

אלוביץ' נולד ב-1 באפריל 1948 בפולין, בן לניצולי שואה. בגיל שנתיים עלה איתם לארץ. בגיל 20 נשא את מרים פרוכטר, בתו של אלכסנדר פרוכטר, שהיה בעל חברת ר.א.פ להתקנת אינטרקומים, אנטנות לטלוויזיה וליבוא מכשירי טלפון. החתן נכנס לעסקיו של החם, ומשם הזניק את הקריירה העסקית שלו. בהמשך, הוא החל ללמוד משפטים, אך לא סיים את לימודיו, והתקדם בעסקים - שם הרגיש שיש לו יתרון וכישרון, וגם הוכיח זאת לאורך השנים.

במסגרת פעילותו בחברה של חמו, התוודע לשוק התקשורת. באמצע שנות ה-80, כאשר ר.א.פ קיבלה הצעה לרכוש את חברת יורוקום, שהייתה אז יבואנית מכשירי אלקטרוניקה מתחרה, סבר אלוביץ' שמדובר ברכישה חכמה, אולם בני המשפחה של חמו ביקשו לשמר את האופי המשפחתי של העסק, וסירבו לרכישה.

בהמשך, פרש שאול אלוביץ' מחברת ר.א.פ, ויחד עם אחיו יוסי, החל לבנות את עצמו כאיש-עסקים עצמאי. האחים נכנסו כשותפים עיקריים ביורוקום, בשותפות עם חברת תדיראן, וזו התמחתה בשיווק מוצרי חברת פנסוניק בישראל.

בהמשך, עם כניסת סלקום לשוק התקשורת, הפכה יורוקום ליבואנית הבלעדית של מוצרי נוקיה בישראל. באמצעות יורוקום, הקים אלוביץ' את ספקית האינטרנט "אינטרנט זהב", וב-2006 את חברת השיחות הבינלאומיות "סמייל 012". ב-2009 מכר אלוביץ' את סמייל 012 לאיש-העסקים יוסי מימן, תמורת 1.2 מיליארד שקל.

העסקאות הבאות שבהן היה מעורב אלוביץ', במסגרת יורוקום, הן אלה שסיבכו אותו במה שמכונה כיום "פרשת בזק" - ובהן עסקת רכישת מלוא מניות חברת yes מידי יורוקום, בתמורה מצטברת אשר עשויה להסתכם בכמיליארד שקל; ועסקת רכישת מקטעי לוויין מחלל תקשורת - חברה ציבורית הנמצאת אף היא בשליטת חברת יורוקום, בתמורה מצטברת של כ-920 מיליון שקל.

אלוביץ' מתגורר בשכונת צהלה בתל-אביב, הוא אב לחמישה ילדים אשר עובדים בחברת יורוקום המשפחתית. בנו אור, שמכהן כחבר דירקטוריון במספר חברות וחברות-בנות שבשליטתו וכן גם כלתו אורנה אלוביץ'-פלד, שמשמשת כדירקטורית בחברת בזק - מסובכים יחד עם האב אלוביץ' כחשודים בפרשה הפלילית.