מי גונב את אבני הזיכרון ליהודים שנרצחו בברלין?

לגונתר דמינג, יוזם פרויקט "אבני הנגף", אין ספק שהימין הקיצוני בגרמניה עומד מאחורי המעשה ■ החקירה הועברה לשירות הביטחון הפדרלי

 האמן גונתר דמינג    / צילום: רויטרס
האמן גונתר דמינג / צילום: רויטרס

אתמול, 9 בנובמבר, מציינת גרמניה את יום השנה לליל הפוגרום בבתי כנסת ובעסקים יהודיים שהתרחש ב-1938 ושהנאצים כינו "ליל הבדולח", ובברלין מדווחים כלי התקשורת על תופעה חריגה המתרחשת בעיר בימים האחרונים - עקירתן של אבני זיכרון ליהודים ולקורבנות אחרים של הנאצים.

בתחילה היה מדובר בשתי אבנים בלבד במיקום אחד, לאחר מכן נוספו עוד חמש שנלקחו בלילה שבין שני לשלישי, ועד אתמול כבר נעלמו 16 "שטולפרשטיינה" (אבני נגף) - אבני זיכרון במדרכות העיר שעליהן חרותים שמות קורבנות הנאצים ונסיבות מותם. האזור בו נעקרו האבנים מהמדרכות הוא בשכונת "בריץ" בדרום מזרח העיר, הידועה כחממה של פעילי ימין קיצוני וניאו-נאצים בברלין. במקומות מסוימים בעיר, דיווחה המשטרה, היה נראה כי ניסו לעקור את האבנים אך הן נשארו במקומן, רופפות. לפי דיווח בעיתון המקומי TAZ, למעשה נעלמו כבר יותר מ-20 אבנים.

פרויקט ה"שטולפרשטיינה" החל כמעשה אמנות של אדם אחד, גונתר דמינג, ב-1996, אך התרחב בשנים האחרונות לצוות של תשעה אנשים שפועל בכל רחבי אירופה, אך בעיקר בגרמניה. הרעיון של דמינג, שהחל בהצבת 20 אבנים בשכונת קרויצברג במערב ברלין באופן לא חוקי, היה להטמיע בתוך המדרכות אבנים שיזכירו לתושבים את מעשי הרצח והגירוש של הנאצים. האבנים מצופות בלוחיות פליז שעליהן חקוקים שמות הקורבנות ופרטים עליהם, ומוצבות לרוב בכתובת שבה גרו הקורבנות.

60 אלף אבנים כאלה כבר הוטמעו בתוך מדרכות בערים וביישובים ברחבי גרמניה, כ-7,000 מהן בברלין. הן מוקדשות לקורבנות היהודים של הנאצים, אבל גם למתנגדי משטר, נכים, הומוסקסואלים וקורבנות אחרים. משפחות הקורבנות - ביניהם יהודים וישראלים רבים - וגם בתי ספר מקומיים בערים שונות בגרמניה יוזמים לרוב את טקס הטמעת האבנים במדרכה. עלות הצבת אבן אחת - 120 יורו.

"אף פעם לא קרה שכל כך הרבה אבנים נעלמו בבת-אחת", אמר דמינג ל"גלובס. "אין לי ספק שמדובר בפעילות ימין קיצוני לקראת ה-9 בנובמבר". לדבריו, עובי שכבת הפליז עליה חקוקים השמות הוא רק מילימטר, והיא מורכבת על אבן מבטון. "מבחינת חומרים, הערך של האבנים הוא בערך 10 סנט", הוא מציין. דמינג מספר כי היה גל גניבות דומה בעיר גרייפסואלד שבמזרח גרמניה לפני ארבע שנים, גם כן בימים שלפני ה-9 בנובמבר. "אחרי הגל ההוא, שלווה גם באתר אינטרנט שקרא להפוך את העיר ל'אזור חופשי משטולפרשטיינה', קיבלנו הזמנה לעשרות אבנים חדשות. אני חושב שזה שיקרה גם עכשיו בברלין. בכל מקרה, יש לנו את כל הפרטים, ונייצר בהקדם אבנים חדשות במקום אלו שנגנבו בברלין". לדברי דמינג, ב-20 שנות פעילות נעלמו בסך הכל 600 אבנים.

המשטרה בברלין החלה לחקור את העניין, אולם החקירה הועברה בימים האחרונים לידי שירות הביטחון הפדרלי, בשל הרקע האנטישמי והניאו-נאצי של האירועים. נראה כי ניאו-נאצים בגרמניה מכוונים את פעילותם ליום השנה ב-9 בנובמבר (שהוא במקרה גם יום הנפילה של חומת ברלין), שבו לפני 79 שנה שרפו פעילים נאצים בתי כנסת, בתי עסק, חנויות כלבו ומקומות כינוס של יהודים, ותקפו יהודים ברחובות. הנאצים כינו זאת "ליל הבדולח", בכינוי שהפך אסור במערב גרמניה שאחרי מלחמת העולם השנייה. הכינוי הרשמי לאירוע הוא "ליל הפוגרום". לפני כשנה פירסמו ניאו-נאצים לפני ה-9 בנובמבר רשימה של כ-70 עסקים יהודיים בברלין תחת הכותרת "יהודים בתוכנו!".