מבחן דרכים: וולבו XC60 פלאג-אין

בסיוע מימון נדיב של בעלי הבית הסינים, יצרו המהנדסים השוודים של וולבו רכב פנאי היברידי מתוחכם, מפואר, רגוע עם פוטנציאל לריגושים ■ הדובדבן על הקצפת הוא תמחור אגרסיבי בישראל, בסיוע הטבת המס של כחלון לרכב "ירוק"

בחודש שעבר נפתח פרק היסטורי בשוק הרכב הישראלי: לראשונה נחתה כאן מכונית פרימיום מתוצרת סין. לא סתם מכוניות פרימיום של מותג סיני אלמוני אלא וולבו S90 סדאן - ספינת הדגל החדישה של המותג השוודי הבורגני. המכונית מגיעה אלינו, ולכל העולם, היישר מהמפעל הרובוטי והממוחשב של וולבו בסין, שהוקם בהשקעת ענק ובמימון של קבוצת גילי הסינית, החברה האם של וולבו.

שמרנים וטהרנים עשויים לעקם חוטם לנוכח הסטיגמה של רכב "מייד אין צ'יינה", אבל האמת היא שזה מסתמן כשלב הבא באבולציה של תעשיית הרכב העולמית. קדילאק מתחילה לייצא כיום כלי רכב מסין למערב, היפנים עושים זאת כבר מספר שנים וכסף סיני איפשר לפיז'ו סיטרואן לפתח ליין של דגמים אולטרא-תחרותיים ולהשתלט על אופל. סין היא כיום לא רק שוק הרכב החשוב בעולם אלא גם מעצמה עשירה עם רעב להשקעות, והכסף - ולא הגריז - הוא שמשמן כיום את התחרותיות של תעשיית הרכב.

 

המצטרפת החדשה למשפחת וולבו, XC60, מיוצרת בלב שוודיה אבל קרוב לוודאי שלא הייתה נולדת אלמלא הזרמת ההון המסיבית של בעלת הבית הסינית, שהעניקה למהנדסים השוודים יד חופשית. הסינים גם לחצו לתכנן עבורה מבראשית הנעה היברידית-נטענת, וכך אנחנו מקבלים את גרסת ה-T8 הההיברידית-נטענת כבר בשלב ההשקה.

חיצונית ה-XC60 היא גרסה מקוצרת של דגם ה-XC90 הגדול. האורך קצב בכ-30 סנטימטר בלבד, הרוחב צר בשלושה סנטימטרים, הגובה נמוך בכ-10 סנטימטרים ובסיס הגלגלים כמעט זהה (10 סנטימטרים פחות). הוסיפו לכך עיצוב חיצוני משוכפל מה-XC90 - החל בחרטום הטיפוסי עם הפנסים החצויים לרוחב ועד לחישוקי ענק ולזנב זקוף עם הפנסים "המדורגים" - וקיבלתם רכב אתלטי וייצוגי, שנראה כאילו הוא משתייך לקטגוריה גבוהה ויקרה יותר מרוב מתחריו הישירים לקבוצה.

גם תא הנוסעים משכפל את החוויה של ה-XC90. סף הכניסה והיציאה אמנם נמוך במעט (ונוח יותר לטעמנו), אך עדיין מציב את הנהג והנוסעים גבוה מעל הכביש. אין גם מחסור במרחב פנים, והמושב האחורי יכול למלא תפקידי שרד עם שפע מרחב כתפיים וברכיים לאח"מ ושני מאבטחים חסונים. המושבים הקדמיים מפנקים את השרירים והחוליות, כצפוי מוולבו, משטחי השמשות הגדולים משדרגים את תחושת המרחב, והוויתור של ה-90 על שורת מושבים שלישית פינה מרחב מכובד למטען, למרות הבליטה של הסוללה המסיבית מאחור.

עמדת הפיקוד של ה-60 כמעט זהה גם היא לזו של ה-90, עם אותו לוח מחוונים דיגיטלי מסתגל, שניתן לעצב את המידע המוצג בו על פי בחירת הנהג. לא נפקד גם מקומו של מסך המולטימדיה האנכי שמוכר לנו מדגמי הדור החדש של המותג. מסך המגע הזה, הענק, הוא גימיק חזותי-טכנולוגי, ששובה את ליבם של צעירים, אבל אנחנו עדיין סבורים שהוא עמוס ומבולגן מדי. חיפוש בתוך המגוון העצום של אופציות ותפריטים דורש מיומנות של נווט בחיל האוויר ומשקפי קריאה טובים.

באדיבות הטבת המס של כחלון, שחלה גם על האבזור התקני בהיברידיות הנטענות, מגיעה אלינו גרסת ה-T8 כסטנדרט ברמת הגימור המפוארת "Inscription", שכוללת "על חשבון הבית" רשימה ארוכה מאד של עזרי בטיחות מתקדמים לצד תוספות ועזרי פינוק - כולל מושבי עור, מתלי אוויר, מערכת קול פרימיום ועוד. איכות החומרים והגימור מרהיבה והרכב עמוס-הטכנולוגיה שלנו לא השמיע אף ציוץ מיותר.

פרופורציות מאוזנות, משקל שהופחת בכמה מאות קילוגרמים ומתלי אוויר מכוילים היטב הופכים את הנהיגה ב-XC60 לחוויה רגועה ומרגיעה, ברוב המצבים. הבולמים הממוחשבים עושים עבודה מצוינת בבידוד האספלט הישראלי, שאיכותו רחוקה מאיכות האספלט השוודי כרחוק הגליל מגטבורג. מערכת ההיגוי משדרת תחושה קלה ומלאכותית, כמנהגן של מערכות "סמי-אוטונומיות" לאחרונה, אבל אם תצליחו לאתר את האופציה המתאימה בתפריט ולנטרל את העזרה המלאכותית, תתוגמלו בהיגוי כבד ומדויק יותר. המצב הספורטיבי מחדד את ההתנהגות במידת מה, ובסיוע הנעה כפולה, האחיזה מרשימה מאוד. למרות הגובה הנכבד, הרכב גם נותר מאוזן יחסית בפניות הדוקות ומאפשר לשמור על קצב תנועה נמרץ על כבישים צרים ומתפתלים.

ה-XC60 היא גומאת מרחקים מחוננת: בחרו במצב "נוחות", הפקידו את הבטיחות, את בקרת השיוט ואת (רוב) מלאכת ההיגוי בידי המוח האלקטרוני, ותגלו שהמרחקים והפקקים חולפים ביעף עם צורך במעט מאוד מאמץ פיזי או מנטלי מצד הנהג.

מערכת ההנעה ההיברידית הנטענת זהה לזו של וולבו XC90 וכוללת מנוע 2 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה מסיבית, שנטענת מרשת החשמל (בסביבות חמש שעות לטעינה מלאה). ההספק הכולל עומד על 407 כ"ס, המומנט זמין בסל"ד אפסי, ותנועה חשמלית "נטו" בעיר מתאפשרת למרחק של עד 43 קילומטרים.

מחשב המנוע מלהטט בין ההנעה החשמלית להנעה באמצעות מנוע הבנזין כמו קוסם מיומן, וברוב המקרים העסק שקוף למשתמש. יש כמובן גם שלל אופציות לשליטה ידנית כמו נהיגה חשמלית בלבד, טעינה עצמאית, חיסכון בחשמל וכדומה, ונהגים רגועים לא יתקשו להשיג צריכה של בסביבות 20 קילומטר לליטר פלוס בתנאי נהיגה ישראליים טיפוסים.

אבל עזבו שטויות, החיים קצרים מדי. שימו את בורר המצבים על ספורט ותגלו כיצד השוודי הרגוע המנומס חושף שרירים של ויקינג ומייצר תאוצות ביניים אלימות ומענגות בכל שיפוע. אמנם פס הקול אינו מוזיקלי ומתוחכם במיוחד, אבל תראו לאן הגיעה להקת "אבבא" השוודית.

כמו בכל רכב היברידי-נטען, שנהנה מהטבת כחלון, השורה התחתונה היא גם הראשונה והאמצעית, ובמקרה של ה-XC60 אפילו יותר. במחיר של 370 אלף שקל מקבלים רכב פנאי סופר-חזק, אולטרה-מפואר ואפילו ידידותי לסביבה, שמבחינות רבות משאיר מאחור כלים שעולים 250 אלף שקל יותר. אז מי שרוצה יכול לצחוק על "שניים סינים עם ארנק גדול" עד מחר. הבדיחה על חשבונו. אנחנו נמליץ לו להוסיף ללקסיקון את המילה "צ'ינצונג" (ריספקט).

וולבו
 וולבו

חלק מהמתחרות

מרצדס GLC350e פלאג-אין

370 אלף שקל הוא המחיר של גרסת הפלאג-אין של סדרת ה-GLC. הרכב די מרווח ומציע את העיצוב העגלגל-יוקרתי של מרצדס עם תא נוסעים מפואר ומאובזר. ההנעה כוללת מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שבשילוב עם מנוע חשמלי מייצר 320 כ"ס, מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-5.9 שניות ונוסע עד כ-37 ק"מ על חשמל בלבד

DS "קרוסבאק"

המצטרפת הטרייה למותג הפרימיום של פיז'ו-סיטרואן מציעה עיצוב "פנאי" יוקרתי, ממדים מכובדים ותא נוסעים עם טכנולוגיות מתקדמות. כבר מבראשית תוצע הנעה היברידית-היברידית, שמשלבת מנוע טורבו-בנזין, סוללה גדולה ושני מנועים חשמליים עם הספק כולל של 300 כ"ס וטווח חשמלי של כ-50 ק"מ. המחיר עדיין לא ידוע

אאודי Q5 E-TRON

ה-Q5 הוא הבא בתור לקבל את הנעת ה-E-TRON ההיברידית-נטענת של אאודי. הדגם, שיופיע ברבעון השני או השלישי בשנה הבאה, יצויד במנוע 2 ליטר טורבו בנזין ובמנוע חשמלי שיניע את הגלגלים האחוריים. ההספק יעמוד על קרוב ל-300 כ"ס והטווח החשמלי ינוע סביב 40 ק"מ